Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Kaninregler klara för att remitteras inom EU"  (läst 1903 gånger)

tessg

• -
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: "Kaninregler klara för att remitteras inom EU"
« Svar #1 skrivet: 09 jan-14 kl 20:05 »
Det är ett förslag som är på vad de kallar en teknisk runda till EU kommissionen. Jag vet inte riktigt vad det innebär.

Ändringar kommer också i L 80.

Edit: Får läsa på under helgen.
« Senast ändrad: 09 jan-14 kl 20:16 av Edgar »

Leineri

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-14 kl 19:43 »
Gissar att detta är det nya förslaget? Om det går igenom visar sig i sommar
http://www.atl.nu/sites/atl.nu/files/kaniner%2BL100.pdf

Zabbe

« Svar #3 skrivet: 12 jan-14 kl 11:38 »
"Det dränerande golvet ska då bestå av plast." <--- känns inte det lite..uhm... dumt? Metall borde vara bättre ur rymnings-synpunkt, eller varför inte trä? Känns svårare att bygga själv i plast, men det är kanske tanken..

Gäller då dessa regler även självhushållare? Om de går igenom får jag nog riva en vägg i mina ungdjursburar eftersom de fattas 10cm på bredden (har igen det på längden dock) för kaniner över 3kilo. Skönt att det står att kullar "bör" hållas separerade, om de funkar ihop har jag dem helst tillsammans.

Överlag gillar jag de nya bestämmelserna. Tycker att djur ska ha plats att röra sig på. Fast det blir nog att mäta bolådor..

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 12 jan-14 kl 14:14 »
L 80 ändras också, vad gäller burstorlek.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #5 skrivet: 15 jan-14 kl 05:50 »
"Dränerande golv får användas i utrymmen med en temperatur på minst 10o C."
(saxat ur L100 förslaget)

Känns som att det i praktiken blir svårt att få till utan att värma stallet.   ???
Någon som vet orsaken till temperaturuppgiften? (hade förstått bättre om det var minst 0 grader).
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 15 jan-14 kl 07:37 »
Nja, du kan, när temperaturen är lägre, lägga en skiva över spalten. Då får du en fast botten i stället.

Vartifrån 10o kommer vet jag inte.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 17 jan-14 kl 23:30 »
Den 10/1 lade SJV ut detta på sin hemsida. Jag fick det också på min mail men eftersom jag var på semester då så visste jag ingenting förrän radio, TV och tidningar började ringa mig för att få synpunkter.
Ett 10-tal olika media som ringer mig på min semester.
Nu är jag hemma igen och har läst igenom förslaget. Det som retar mig mest är att de uppger att de har kommit överens med producentföreningen om innehållet. Det är en ren lögn! Det finns en hel del i förslaget som är direkt felaktigt och inte gynnar kaniner på något sätt.
Vi kommer att bemöta detta i media inom kort.
Ett regelverk skall bygga på något som kallas LGS vilket inte detta förslag gör på något vis.
vad LGS betyder?? Lägsta Godtagbara Standard som inte får understigas. Sedan är det upp till uppfödaren att lösa den praktiska delen i varje enskilt stall utan att gå under gränsen.
Den angivna temperaturen på +10 grader finns inget belägg för alls. Att plast föreslås i spalten kan bero på att jag presenterat vad som används i andra länder och som finns klara för just kaninburar.
Återkommer senare i ämnet.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 27 jan-14 kl 13:26 »
tror du, gösta, att regelverket blir klar i år? jag måste bygga fler burar, men vet inte riktigt om jag ska vänta eller inte. för dröjer det flera år till så är det ju inget att noja upp sig över i nuläget.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 27 jan-14 kl 13:30 »
tror du, gösta, att regelverket blir klar i år? jag måste bygga fler burar, men vet inte riktigt om jag ska vänta eller inte. för dröjer det flera år till så är det ju inget att noja upp sig över i nuläget.
Ingen aning. Men med tanke på hur långsamt EU jobbar så lär det ta tid. Innan förslaget vunnit "laga kraft" som det heter så gäller de gamla reglerna. För produktion endast djurskyddslagen. När sedan reglerna kommer så skall de gälla för befintliga bursystem om 5 år från beslutet.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 27 jan-14 kl 13:39 »
ok, då ska det byggas burar här. det låter som om jag hinner med 2 livstider med burar innan nåt nytt har bestämts.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser