Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning i tex Danmark?  (läst 3442 gånger)

Zabbe

Öronmärkning i tex Danmark?
« skrivet: 08 jan-14 kl 20:28 »
Satt och funderade lite.

Hur är det med att tattuera kaninerna i Danmark, är det lagligt att göra det själv där?

Och om jag rent hypotetiskt skulle släpa in mina kaniner över danska gränsen, sätta mig med en tång och tattuera dem där och sen ta hem dem igen.. bryter jag svensk djurskyddslag då?
Har jag fel för mig att det är fritt att släpa runt på djur inom EU nu, jag kan väl köpa ett långöra och ta med hem utan direkta papper?

Bara lite tankar så här på kvällskvisten.

Gille

• -
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-14 kl 16:38 »
Tror det skulle vara ok. Någon annan kanske är mer insatt?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 09 jan-14 kl 16:43 »
Kul tanke!  ;D  Hur är det med transportdokument och importtillstånd?  Och hur är det i Norge?  Då kommer man utanför EU också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zabbe

« Svar #3 skrivet: 09 jan-14 kl 17:22 »
Visst är det en rolig tanke? :P

Jag är inte insatt i transport av djur över gränserna eller dansk lag... men..?
Eller så gräver vi bort Skåne från Sverige och seglar ut till internationellt vatten några gånger per år så kan alla märka där ;)

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jan-14 kl 21:06 »
Hyr du båten då?  Kostnad per kanin?  ;D ;D

Zabbe

« Svar #5 skrivet: 09 jan-14 kl 21:08 »
hehe.. hm.. om vi är många?  ::)

Jag vet som sagt inte hur det är med att ta dem till Dnmark, med transport av djur inom EU och ens om märkning själv är ok där. Men OM det var så så kostar en biljett med färjan.. vad? 50-100kr?
Sen är väl frågan om det är skysst mot kaninerna att släpa runt på dem..

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jan-14 kl 22:21 »
Schysst mot kaninerna?  Givetvis inte!  Men vem bryr sig?  Inte Jordbruksverket i alla fall.  (Jämför öronmärkning av "djur i livsmedelskedjan")  Kaninerna skulle slippa sövning på det här sättet.  Men blir de sjösjuka i stället?

På färjan går det nog inte så bra.

Zabbe

« Svar #7 skrivet: 09 jan-14 kl 22:27 »
Precis.. alternativet är att söva genbanks-ungarna... och det är ju mer än en kanin som inte vaknat ur det, speciellt vid den åldern. Om inte veterinären märker utan att söva, men vad är då skillnaden med att göra det själv?

Tror inte att de skulle bli särskilt sjösjuka på färjan.. var ett tag sedan jag åkte men det borde inte vara värre än att åka bil eller bli kringburna och det tar väl  bara typ 20 minuter över sundet? Sen hoppa av, hitta nån lämplig plats.. >:D (eller köpa biljett som bevis och hävda att man släpat med sig ungarna?)

Frågan är det här med att transportera kaniner till Danmark och tillbaka igen - behöver de något intyg? I så fall är det ju kört.
Är egen märkning lagligt i Danmark? Annars är det ju kört på den punkten med..

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #8 skrivet: 09 jan-14 kl 22:29 »
I vad ligger det roliga?

Zabbe

« Svar #9 skrivet: 09 jan-14 kl 22:35 »
I idiotin med att det ens är en tanke att åka utomlands för att kunna märka djuren.
Att göra det på laglig väg hemmavid är sämre för djuren då sövning av de små liven är väldigt osäkert, känner mer än en som försökt göra det på rätt sätt och förlorat hela kullen.

Samtidigt med genbanksdjur måste de märkas, (svensk päls funkar det inte att rita av precis). Benring känns ärligt talat värre än en klämma i örat. Både skaderisk och att springa runt med den hela livet, fastna, risken att den byts ut osv.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jan-14 kl 23:50 »
Jo, idiotin har inga gränser ;D ;D ;D

Ni skulle säkert bli åtalade á det grövsta.

Kan man inte använda xylocainsalva som lokalbedövning innan tatueringen?

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 10 jan-14 kl 08:18 »

Nej.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 10 jan-14 kl 23:21 »
I vad ligger det roliga?
Å, det är mest en kul tanke av typen "civil olydnad".

Ni skulle säkert bli åtalade á det grövsta.
Säkert.  Myndigheten måste ju statuera exempel.  Inget djurplågeri här!  Utom på kor och grisar, då ...  Och på kaniner som far illa av transport m m till veterinär för sövning och tatuering.

Jo, det fungerar finfint enligt en kaninälskare och genbanksinnehavare som jag har träffat.  Bara det att det är förbjudet i lag ...  ::)

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #13 skrivet: 28 feb-14 kl 06:12 »
Du får ta med över max 5 kaniner /person. Krävs inga papper el nått till å från Danmark. Så japp det ska funka! Pipa över bron är inga större kostnader idag.

Norge är det svårt det krävs besiktningar/intyg som är väldigt kostsamma så det skulle bli alldeles för dyrt att åka över bara för att märka kaniner :P
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

John Rambo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 feb-14 kl 19:33 »
Ja Svensk lag gäller endast i Sverige.
Åker du till Afrika gäller afrikansk lag.

Där det inte finns någon lag, på sjön, månen, nordpolen osv, tror jag lagen gäller det land man tillhör.
Annars vore mord till exempel lagligt på silja line.
Samtidigt kan hända halva resan gäller svens lag, halva finsk.
Hur som helst fick jag iden att bjuda någon på resa dit hedersmord är lagligt, tack för tipset.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 28 feb-14 kl 20:08 »
Du får ta med över max 5 kaniner /person. Krävs inga papper el nått till å från Danmark. Så japp det ska funka! Pipa över bron är inga större kostnader idag.

skulle det behövas bevis i form av brokvitto/biljett till färja om jordbruksverket kikar in och undrar över tatueringarna? eller skulle de vara tvugna att acceptera min förklaring?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-14 kl 20:15 »
Du skall väl inte behöva bevisa din oskuld? Så egentligen behöver de ta dig på bar gärning ;D

John Rambo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 feb-14 kl 20:15 »
skulle det behövas bevis i form av brokvitto/biljett till färja om jordbruksverket kikar in och undrar över tatueringarna? eller skulle de vara tvugna att acceptera min förklaring?

Enligt lag kan du inte dömas för än det bevisats att du begått brottet.
Det är alltså inte du som ska bevisa att du inte begått brott, det är åklagaren som ska bevisa att du begått brott.
Du behöver med andra ord inte några kvitton.

Så länge du inte erkänner brott så klart.

Till exempel kan jag hedersmörda någon i ett annat land, ta liket tillbaka till Sverige i bagageluckan, gå raka vägen till polisen och säga att jag hedersmördat någon i annat land, överlämna liket och gå där ifrån.
Och säga jag tappat passet i sjön på väg tillbaks till Sverige.
« Senast ändrad: 28 feb-14 kl 20:21 av John Rambo »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 28 feb-14 kl 20:23 »
Det kan förstås vara dumt att ha tatueringsgrejerna ligga synligt om du får oväntat besök...

John Rambo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 feb-14 kl 20:31 »
Ja, det finns tydligen något som heter sannolika skäl, och som väger tyngre än allt annat.
Så det är dumt att snåla in på ett hedersmord, och även kan man ha en biljett kvar som bevis över bron.
Med andra ord kan man dömas för vad som helst utan bevis i Sverige.
Tur att dödstraffet är borta?
« Senast ändrad: 28 feb-14 kl 20:52 av John Rambo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare
alfhild, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser