Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öronmärkning i tex Danmark?  (läst 3044 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #20 skrivet: 28 feb-14 kl 21:34 »
Det kan förstås vara dumt att ha tatueringsgrejerna ligga synligt om du får oväntat besök...

jo, är de fortfarande dränkta i färg är det nog ingen hit att ha de liggandes framme. annars är det ju inget brott att inneha och jag måste ju ha verktyg att öronmärka med i danmark. eller under tysklandssemestern o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

  • Inlägg: 1630
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #21 skrivet: 28 feb-14 kl 22:52 »
Lite fakta:
Bedövningssalva som i dag används i viss utsträckning ger livslång karens. Djuren får inte användas till mat.
Prov pågår med kylning av örat med is. Får se vad som händer där.
Gösta

Zabbe

  • Inlägg: 87
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #22 skrivet: 28 feb-14 kl 22:56 »
Så det är fortfarande under utredning att lösa märkningen hemma på lagligt vis?

John Rambo

  • Gäst
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #23 skrivet: 01 mar-14 kl 07:52 »
Har en ide med ringmärkning där man använder grovt järnrör och med vinkelslip kapar upp ringen i sömmen, för att sedan med hjälp av bredden på utsågningen (runt 1-5 mm) reglerar storleken på ringen när man pressar ihop den.
Blir det springa kvar kan man fylla den med kontaktlim.

John Rambo

  • Gäst
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #24 skrivet: 01 mar-14 kl 08:29 »
Har nämligen upplevt kanin som slutat växa en period pga av chock.
Denna chock upplever kaninen vid till exempel öronmärkning.
Räknar man bort 50-100 gram per kanin i vikt, blir det mycket om man har många kaniner.
Personligen prova jag med ring, och det fungera väldigt bra så länge det fungera.
Problemet var att ringen var av plast, och blev snabbt uppäten, men det problemet ska gå att lösa.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #25 skrivet: 01 mar-14 kl 19:16 »
jo, men man märker ju ändå inte kaniner man tänkt äta, utan enbart de som man tänkt behålla till vidare avel.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #26 skrivet: 01 mar-14 kl 20:48 »
Du skall väl inte behöva bevisa din oskuld?
Jo, i alla fall om du fått djurförbud.  Då är bevisbördan helt och hållet din fö att få det hävt.  Det vi diskuterar i den här tråden kan väl ge djurförbud?

jo, men man märker ju ändå inte kaniner man tänkt äta, utan enbart de som man tänkt behålla till vidare avel.
Ska de gå i avel till evig tid?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

John Rambo

  • Gäst
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #27 skrivet: 01 mar-14 kl 20:57 »
jo, men man märker ju ändå inte kaniner man tänkt äta, utan enbart de som man tänkt behålla till vidare avel.

Risken finns man blandar ihop dom, så man aldrig får veta vem som är förälder.
Om man sätter ihop ungar från olika kullar i en stor bur.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #28 skrivet: 01 mar-14 kl 21:27 »
såhär skulle jag göra. tar jag en kull efter ny kombination/förstagångsföderska/ny hane så får den kullen växa upp för sig, så att jag har koll på om det är som jag tänkt mig. senare får ungarna växa upp i mer eller mindre större grupper. vet man vilka honor ungarna kommer ifrån, behöver man inte sära på kullar så länge tillväxten är som man tänkt sig. är nåt på tok gör man som man gjorde första gången. då behöver man inte krångla till det med öronmärkning som jag anser är ett onödigt ingrepp för kaniner som ändå ska gå till slakt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Öronmärkning i tex Danmark?
« Svar #29 skrivet: 01 mar-14 kl 21:29 »
Ska de gå i avel till evig tid?

ja, i princip. sen blir de hundmat ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 3 användare (2 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser