Jag har en liten hönsflock på två tuppar, som växt upp tillsammans en dvärgkochin och en blomme. två blommehönor, vilka är syskon till blommetuppen, och till sist två korsningar silkehöna Guldbrun och troligt är att deras mamma är fönix.
Det tog lång tid innan de två sistnämnda utvecklade kam.
Jag förväntade mig inga, eftersom tuppen de kom efter inte hade mer än en liten lila vårta strax ovanför ögonen. Den ena damen fick till slut en liten kort grålila kam. Jag trodde hon var en tupp först. När jag sedan började titta efter på henne, upptäcker jag att hon har en extra tå bak också. Är det någon som vet något om nån ras med det utseendet? Hur som helst började hon att lägga ägg... tack för det, tänkte jag.
Efter 11 ägg la hon sig på dem och blev där i alla 21 dagarna utan avbrott. Åt knappt, drack knappt och hon bajsade inte heller på hela tiden. jag satte upp mat o vatten men nej, hon var som i dvala.
Till sist kläcktes de två första äggen, hon började sakta komma tillbaka till livet igen, men lyfte sig inte.
När fyra kycklingar ar ute, flyttade jag henne till en större kaninbur på ett skyddat ställe. Det gick inte att ta henne från ägg o ungar under flytten, så vi tog en liten bunke ock trädde i en mössa. I där lade vi först äggen och överst kycklingarna. sen som lock, använde vi.. hönan, där stannade hon villigt under transporten ut i sadelkammaren. Vi hängde upp en värme lampa, och hon slappnade av och bajsade ut en klump stor som en tennisboll. sen började hon äta och dricka. oj va hon kändes mager,.....
Det slutar med att hon ruvat fram 8 underbara små kycklingar, som idag är 5 dagar gamla, pigga och nyfikna. Några av dem har ärft den extra baktån. Jag är så stolt över henne, och hennes 8 små underverk. men vad om tån är en defekt? är det inte ganska oviktigt när hon är en så duktig mamma? vad tycker Ni?