Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrapstål till plogblad.  (läst 5437 gånger)

Garmster

• Medelpad
Skrapstål till plogblad.
« skrivet: 28 dec-13 kl 11:32 »
Skrapstål till plogblad är det nån som vet vad det är för stål? går det att härda?

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Skrapstål till plogblad.
« Svar #1 skrivet: 28 dec-13 kl 11:45 »
Vet inte exakt vad det är, och det skiljer ofta på olika sorters slitstål. En del är svetsbara medans andra omedelbart spricker när svetsen kallnat. Men de flesta borde vara härdbara. Prova på en liten bit av det aktuella stålet?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #2 skrivet: 28 dec-13 kl 12:06 »
hardox, eller kanske bättre weldox.

från järnverket i oxelesund, fråga lokala smidesverkstan efter hardox eller slitstål, har svetsat båda med ok resultat.
dom härdas inte.

edit: jag antog att det var slitstål till snöplog du skulle byta, kanske missuppfattade. ska du göra tvärtom, alltså göra något utav ett plog stål så får du nog testa dig fram, eller göra gnistprov. slipa på biten med en rondell eller i en slipmaskin, ger det fler och vitare gnistor än en bit vanlig stål så är den antagligen härdbar, många vita gnistor =mycket kol i stålet = härdbart

Garmster

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 28 dec-13 kl 14:23 »
Tack för svaren ! Jag vill lära mej och smida knivblad bla och kom över några bitar.
Då ska jag ut och kapa lite så får vi se =)

Garmster

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 28 dec-13 kl 14:50 »
Ljusorange-vitt =) så jag provar.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-13 kl 15:56 »
Här skänker kommunen bort sina använda slitstål, likaså den inhyrda aktören.
För en vanlig dödlig så är där många timmars skrapande kvar. :)

Som ett tips..

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 04 jan-14 kl 20:14 »
Jag har mina misstankar om att det stålet kan vara litet halvdåligt till eggverktyg....................men jag vet inte. Svetsbara stål brukar ofta ha litet för låg kolhalt och litet för mycket legeringsämnen för att bli riktigt bra eggverktyg enligt en smed som jag pratade med en gång...... men jag vet inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-14 kl 09:34 »
Jag har mina misstankar om att det stålet kan vara litet halvdåligt till eggverktyg....................men jag vet inte. Svetsbara stål brukar ofta ha litet för låg kolhalt och litet för mycket legeringsämnen för att bli riktigt bra eggverktyg enligt en smed som jag pratade med en gång...... men jag vet inte.

Långt ifrån alla slitstål är svetsbara, en del sorter släpper svetsen direkt de kallnar i stort sett...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #8 skrivet: 19 jan-14 kl 18:26 »

Jo, det stämmer precis.
Bäst är det för en nybörjare att först smida knivblad av fjäderstål - det härdas nämligen i vanligt, ljummet vatten, du behöver ingen härdningsolja som till stål med högre kolhalter.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sheepgirl, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser