Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill veta allt om flisning  (läst 9826 gånger)

T16_AeRo

• Närke
Vill veta allt om flisning
« skrivet: 24 dec-13 kl 21:12 »
God jul på er  ;D Passar på att jäsa lite i soffan efter all julmat. Kan ni som haft nån sorts flisare ute dela med er av eran erfarenhet.

Har lite funderingar hur det funkar med flisning av mindre lövträd (samt en del grövre). Har en hel del som vi vill ta ner runt vårat boningshus samt runt ladan. Det finns alltså inget utrymme till att låta rishögar ligga. Äger inte själv nån traktor med skogskärra så man är ju lite handikappad.
 Finns det nån gräns på hur stor rishög man bör ha innan nån tar sig hit med en flisutrustning?

Har ingen aning vem man ska vända sig till.. vad det finns för sorts flismaskiner.. om man kommer få betalt heller om det går jämt upp.. hur länge rishögarna kommer bli liggandes  ???

Ett annat alternativ är väl att ta hand om stammarna själv och försöka sälja det som ved, men då kommer jag ju få stå och elda upp riset och topparna för all framtid.
 Har svårt att beskriva hur många träd det rör sig om, men kan knäppa ett par bilder så kanske ni får en bättre uppfattning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Vill veta allt om flisning
« Svar #1 skrivet: 24 dec-13 kl 21:48 »
Jag vet inte om det egentligen finns någon undre gräns hur mycket flis det behövs innan man kommer och flisar. Jag tror det beror helt och hållet på vilket företag man kontaktar. De jag brukar kontakta för att få kasserade julgranar flisade vill ha minst 100 kubik flis innan de betalar för det. Om man bara har en mindre volym så kan det vara bättre att kontakt någon som ska flisa i närheten och få dem att hämta grenarna på plats och sedan flisa dem någon annanstans.

Grenarna bör ligga några månader innan de flisas
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 24 dec-13 kl 22:36 »
Mycket hänger på framkörningen. Det är få företag som flisar så dom har stora distrikt.  Har nån vägarna förbi så tar dom även mindre högar medan om dom är åt annat håll så kan det ta evigheter. Ett år är inget konstigt.  Har du ingen granne som eldar med flis som kan komma och köpa det för en mindre peng?

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 25 dec-13 kl 17:08 »
Här är det så att hushållen med flis vill inte ha flis av ris , det ger bara massor av slagg i pannan och dålig förbränning .

Så rishögarna blir kvar i skogen tills de är så stora att värmeverken är intresserade och då kallas en större flistugg ut som flisar direkt i en container för transport till värmeverk .

JFOT

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 dec-13 kl 09:16 »
Det finns mindre maskiner som används i parker och i bostadsområden som har lägre kapacitet än en "riktig" flisare men som också kostar betydligt mindre att få dit. Du får  rensa bort mycket av stammarna men de går ibland att sälja som brännved även i mindre mängder. Flisen som blir funkar utmärkt som marktäckare.

Vi hade tur och gjorde ett avtal med ett större skogsföretag som tog emot stockarna som brännved och entreprenören som tog ner träden fick lägga groten på en hög i närheten. Vi förlorade eventuella intäkter på groten men slapp ta hand om det själva vilket i alla fall skulle inneburit en kostnad för transport och mycket mer eget arbete.
Jag för mig att det gick något så när jämnt ut men då tog vi reda på en hel del av stockarna innan inmätningen för att göra virke av och elda själva.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 dec-13 kl 13:13 »
Med en kompostkvarn som tuggar i sig upp till 40 mm ved så kommer du ruskigt långt. Dessutom får du ner volymen rejält om du skall transportera bort resterna.
Annars använder du det i botten på odlingsbäddar,grenarna som är lite tjockare kapar du i lagom längd med yxa och torkar till bränne. Resterande sågar du upp och klyver till ved.
Visst det är en del arbete med det men jobbar man på så tar det inte så många timmar att processa ett träd med enkla medel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #6 skrivet: 27 dec-13 kl 17:41 »
Som någon nämt ovan tror jag ingen privatperson vill ha denna sortens flis. Mycket barr samt smågrenar blir det ju. När min far flisar i en traktordriven flisstugg så tar han enbart grövre stockar som är kluvna i kvartar.

En kompostkvarn tror jag inte klarar av detta. Igår fortsatte vi ta ner en fullständigt förväxt tallhäck (ca 20 meter), så nu har risberget växt ännu mer. Eller snarare risbergen då vi drar allt för handkraft och lägger i små högar här och där på åkern  ::)
Så om jag hittar nån som vill flisa får jag ju ta och låna en traktor samt timmerkärra med kran och samla ihop alla småhögar till en större.

Som det är nu så är jag nästan inställd på att elda upp skiten lite i taget. Men det beror ju på hur vädret blir.

Vem vänder man sig till då? De större skogsbolagen? Har värmeverken egna flisare?
Har absolut inga kontakter inom skogsbruk och är helt grön på detta  :-[

Skogsvilde

• -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-13 kl 17:45 »
elda upp det i så fall.    Askan som blir är inte farlig för marken.   
Men inte nödvändigtvis.

Hans Andersson

• -
« Svar #8 skrivet: 27 dec-13 kl 17:56 »
Nej.. en kompostkvarn lär inte komma långt... ;D

vet ju inte var i Närke du bor, men kolla med dessa t.ex.. om inte annat kanske dom vet folk som flisar..

http://www.axelssonsskogsab.se/

T16_AeRo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 27 dec-13 kl 18:05 »
Nej.. en kompostkvarn lär inte komma långt... ;D

vet ju inte var i Närke du bor, men kolla med dessa t.ex.. om inte annat kanske dom vet folk som flisar..

http://www.axelssonsskogsab.se/

Vi bor strax söder om Kumla. Vi har redan varit i kontakt med företaget du länkat till. Han skulle kommit i november och ta ner allt samt flisa rubbet. Men för att det skulle "gå jämt ut" så skulle han även ta samtliga grova aspar samt björkar bakom ladan. Dessa ligger det ju lite värde i så kanske lika bra att vi aldrig hörde av honom mer  ::) Vi tänker inte ringa och tjata på honom iaf.. sen fick jag även höra vad han har för timpennning oxå  :o

Zixten

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 31 dec-13 kl 08:20 »
Om du kan lägga riset utmed en väg dit en lastbil kan ta sig så finns det speciella huggbilar, en lastbil med flistugg på och container att samla flisen i.

Om jag tolkar dig rätt så är det så små mängder att du inte kommer att få betalt, kanske till och med får betala en liten slant, men du blir av med riset.

Nästa alternativ är om du hittar någon med traktordriven  flishugg i närheten som är intresserad av flis.
Vill H*N inte ha flis själv så får du själv en fin flishög som täckmaterial till landen i trädgården...
Kolla med maskinringen dom kan ha någon som kan hjälpa dig.... http://www.mrsverige.se/

Lite nyfiken, vilken timpenning hade snubben som aldrig kom....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 31 dec-13 kl 10:01 »
Örebro värmeverk tar ju emot både flis och ris, så du behöver bara hitta någon som levererar dit. Och så hoppas på att vintern kommer så det blir ett behov av värme ;)

Ek

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 31 dec-13 kl 10:57 »
Flisbranchen finns det anledning att vara skeptisk mot. Det  finns stor efterfrågan på flis från fjärrvärmeverken som värmer upp våra städer. Men skogsbolagen vill inte att värdet på flisen ska stiga för mycket då kan den börja konkurera med massavedspriset..Dom vill ha en viss del grövre stammar för det ska bli volym . Jag har själv flisat upp en del här för en 10-15 år sedan. Jag hade vissa förhoppningar att tjäna en slant. Om jag fällde själv skulle jag kunna ökat netto. Då hade dom lite att göra så dom kom rätt snabbt. Högg som en tok för att hinna tar ner så mycket själv som möjligt. Det var mest rensning av stenmurar och skogskanter.Allt hann jag inte med själv men mycket blev det. När dom hade flisat upp allt blev det 458 kubik= 4580 kr + moms..Jag vet att det är bättre idag men bra är det inte. Det är väl ett problem att många ser det mer som en "städning" än en riktig resurs. Men alla ska tjäna pengar och råvaruleverantören får ta det som blir över.

Skogsvilde

• -
« Svar #13 skrivet: 31 dec-13 kl 11:06 »
Grannsågen får 80kr/kbm för sina bakar av flisaren.
Men inte nödvändigtvis.

Hans Andersson

• -
« Svar #14 skrivet: 31 dec-13 kl 11:30 »
Vi fick en avräkning på flis just innan jul. 65 kr/kubik( netto alltså ).  I Ek,s fall hade det alltså blivit  29 770 kr.. så lite bättre har det ju blivit  :).

Kostnaden var ungefär samma, 66 kr/m3.
« Senast ändrad: 31 dec-13 kl 11:57 av Hans Andersson »

Ek

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 31 dec-13 kl 19:00 »
Vi fick en avräkning på flis just innan jul. 65 kr/kubik( netto alltså ).  I Ek,s fall hade det alltså blivit  29 770 kr.. så lite bättre har det ju blivit  :).

Kostnaden var ungefär samma, 66 kr/m3.
Tack det var precis det jag ville höra..Får väl trösta mig med att jag gjort fler dåliga affärer än den.. ;)skål.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 feb-14 kl 13:09 »
Jag gallrade lite och fick ihop en del ris, för mycket för att elda på ett sunt sätt. Detta låg ju dock ganska lätt tillgängligt så skogsmaskinen hade inga problem att köra ihop det. Sen passade grannen på att fälla några träd så då åkte hans ris också med i högen.

Summan av det hela blev att jag fick all ved på plats i en vacker hög uppe vid huset samt 2 containrar med flis som maskinföraren åkte iväg med. Värdet på fliset gick väl precis ihop till maskinkostnaden så jag fick betala någon hundralapp för att få mina vedstockar på plats.

Kanske blev jag lurad men jag var nöjd med att slippa gå i skogen och dra ris samt försöka släpa på stockar.

Så mitt tips är att kolla om där är någon mer i närheten som vill bli av med ris, för tar man väl dit en maskin så kan man ju dela på den kostnaden.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 09 feb-14 kl 21:15 »
Det man inte skall glömma är att man utarmar jorden genom att köra bort riset. Den mesta näringen och mineralerna finns i bark och löv, inte lika mycket i trä så även om det tär på resurserna att köra bort timmer också är det värre med "groten".

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser