Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kebony  (läst 2738 gånger)

Benedicti52

• "Gubbe" 60+
    • Östergötland
Kebony
« skrivet: 23 dec-13 kl 12:04 »
Jag har hittat ett nytt trämaterial från Norge som heter Kebony, http://www.kebony.com/no/  Har någon här stött på det – arbetat i det? Är det lämpligt i möbler eller inredningssnickerier?

Kebony - The New Wood

Det sägs skall kunna ersätta tropiaska träslag genom att behandla tall, lönn och annat med en kemikalie baserad på furfurylalkohol samtidigt som träet utsätts för värme och tryck.  Furfurylakohol utvinns bl.a. ur rester från majsodling, http://en.wikipedia.org/wiki/Furfuryl_alcohol

Det sägs också få en minst 5-faldigt ökad livslängd jämfört med det ursprungliga träet samtidigt som det blir betydligt hårdare och formstabilare. Man undrar om det finns några tveksamma ingredienser eller om det är så miljövänligt som det påstås.

De tar kanske ett tag innan vi hittar det på Byggmax…

Benedicti52

mohsart

• Blekinge
SV: Kebony
« Svar #1 skrivet: 25 dec-13 kl 23:48 »
Spännande. Personligen undrar jag hur det fungerar att basa.
Woody verkar sälja, men kanske inte alla deras butiker...
http://www.woodyfalkenberg.se/prod/Byggm/Tr%C3%A4varor/Impregnerat/Kebony

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Tickelitack

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-13 kl 21:17 »
Furfurylalkohol eller mer korrekt 2-furylmethanol är inte harmlöst, klassat som giftig, hälsoskadande och irriterande. Den effekt man vill uppnå i trä är att det polimeriserar för att det skall ske behövs även en accelerator, fler ämnen kan användas för det varav en del är tveksamma, dvs det kan finnas mer i behnadlat trä än furfurylalkoholen.

Ämnet används främst som bindemedel vid metallgjutningn i sandformar. Ett annat användningsområde är raketbränsle, då det ger för det ändamålet önskvärda reaktioner i hop med andra kemikalier.

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #3 skrivet: 27 dec-13 kl 23:38 »
Hm. trevligt material att jobba med alltså.
Hälsningar från Michael

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 dec-13 kl 16:56 »
Hm. trevligt material att jobba med alltså.

Det får du gärna utveckla lite. Vad har du använt det till och med vilket resultat?

*nyfiken*

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 dec-13 kl 21:35 »
Jag anar att ordet "trevligt" var uttalat med en stor dos ironi och sarkasm... Med andra ord INTE ett trevligt material att jobba med.

Men möjligen mindre otrevligt/snyggare än "vanligt" tryckt virke?

Kanske fint till eleganta utemöbler?

Benedicti52

• "Gubbe" 60+
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 29 dec-13 kl 07:33 »
Tack för svar!

Alltid är det någon hake. Det är nog bäst att använda inhemskt ädelträ - körsbär, päron, äpple...
Benedicti52

Lucky luke

• The man...the myth.....the legend
    • Södermanland
    • Träpedagogik i Stockholm
« Svar #7 skrivet: 30 dec-13 kl 16:02 »
Hej! Det jag menade var att med tanke på vad Tickelitack skrev så verkar det inte vara ett trevligt material att arbeta med.
Hälsningar Micke
Hälsningar från Michael

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 30 dec-13 kl 18:11 »
Å andra sidan är inte naturlig ebenholtz eller idegran sådär jättehälsosamma att arbeta med och slipa :). Jag tror det är just det där ohälsosamma som behövs för att det ska hålla sig bra utomhus tyvärr.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser