Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgar betar ned svarta vinbärsbuskar  (läst 3753 gånger)

hans

• Dalsland
Älgar betar ned svarta vinbärsbuskar
« skrivet: 22 dec-13 kl 21:04 »
För andra året i rad har mina svarta och röda vinbärsbuskar blivit nedbetade.Detta har inte hänt på detta stället på i alla fall 43år VARFÖR!!!!!!!!!! OCH VAD GÖRA tänkte bygga burarar och sätta över dom men jäklar vad jobbigt det blir orkar inte gärda in alltihopa då det blir mer besvär med klippning.....kanske finns det någon duk man kan svepa om dom på hösten dom ger i vanliga fall ca50liter  men 2014 ingenting.......och jag som skulle göra vin med egna ettiketter....fasen också......   

statustrött

SV: Älgar betar ned svarta vinbärsbuskar
« Svar #1 skrivet: 22 dec-13 kl 22:07 »
 Rådjuren brukade äta på mina röda vinbärsbuskar om vintrarna, så då satte jag sådana nät som skyddar bären från fåglar och det fungerade även för rådjur.
 Jag skulle gissa att med såna nät på buskarna så vill nog inte älgarna beta dem.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 dec-13 kl 22:35 »
Hans, du tror inte att det kan vara så enkelt att det är en enskild individ/sabla älgskrälle som fått smak för dina buskar.

hans

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 22 dec-13 kl 22:47 »
Jovisst trodde det absolut förra året därför gjorde jag inget åt det i höst men....du vet jag har skött dom bayerskt pruössiskt i år klippt ur gödslat gett dom all min kärlek....(andats på dom) och kan inte chansa ett år till alltså hos mig blir kärleksörten betat nyponbuskar dom amerikanska blåbären har fårstängsel i rulle runt sig annars hade dom varit utraderade nix hatar hatar älgar fula otympliga djur som borde utrotas......   

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 22 dec-13 kl 22:59 »
Älg kött e gott! Förena nytta med nöje. ;D

hans

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-13 kl 23:03 »
Men det blir en jävla massa kött

hans

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 22 dec-13 kl 23:07 »
Nä provar nog den där rådjursduken i höst och 2015 då skall det minnsan bli vin.....om dom inte biter igenom.....

Rosa dumalis

• Lagom stölli västgötska
    • -
« Svar #7 skrivet: 06 jan-14 kl 18:13 »
Älg kött e gott! Förena nytta med nöje. ;D
Precis min tanke!   :D

magnus.g_son

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 07 jan-14 kl 20:34 »
Det enda som hjälper mot älgbete är nog bly... Här i trakterna är älgarna inne på gårdarna i alla mindre byar och äter vinbärsbuskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser