Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unghönan ruvar!  (läst 7259 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Unghönan ruvar!
« skrivet: 03 mar-07 kl 11:06 »
I torsdags låg den ljusbruna islandshönan Hillary kvar i redet hela dagen. När jag försökte kolla på hur många ägg hon låg blev jag anfallen :) men hann precis se att hon låg på fem stycken.
Så jag tog fyra ägg från dagarna innan ur kylskåpet, väntade tills de fått rumstemperatur och lade dem också under Hillary. Det köpte hon! Går det, så går det! ;D

Så nu ligger hon orubbligt på sina nio ägg. Det är första gången för mig som relativt nybliven hönsägare, och det känns sååå kul! Mina höns är ganska unga ännu, kläckta förra sommaren. De började värpa i januari.

Vad lever ruvhönan av egentligen? Går hon ifrån sina ägg då och då för att äta eller dricka? Jag har då inte sett det än.  ???

Behöver jag skaffa lampa eller något annat extra till kycklingarna, eller kommer Hillary att fixa det helt själv? Om allt går väl kommer de att kläckas runt den 21:e denna månad och då kan det ju fortfarande vara ganska kallt.

Tacksam för svar...
är hönsmamman Spraka :)
Why be normal when you can be yourself?

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Unghönan ruvar!
« Svar #1 skrivet: 03 mar-07 kl 12:16 »
Så kult!!
Jeg har en Hedemora som ligger nå, men de andre hønsen vil absolutt legge sine egg der henne ligger å ruger, så 3 egg har blitt trampet i stykker...... men sånn er det... hun har fortsatt 4 stk. igjen under seg....

Mamma høne gjør alt selv! Det eneste du trenger å tenke på er å sette inn vann som de små kyllingene rekker opptil.... også mat til dem.
Mamma høne holder dem varme og beskytter dem mot de andre hønsen.

Mens hun ruger går hun fra ca. 1 gang om dagen. Drikker litt og spiser litt og går å legger seg igjen  ;)

Pass på at det er ikke er for høy kant det hun ligger.... det kan fort hende at en liten kylling triller/ hopper ned og ikke kommer opp igjen. Hvis mamma fortsatt da ligger å ruger på andre egg, så blir den stakkers lille kyllingen iskald og kan dø. Noe å tenke på ihvertfall   ;)

Lykke til!!!  ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Helenan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 mar-07 kl 14:13 »
Pass på at det er ikke er for høy kant det hun ligger.... det kan fort hende at en liten kylling triller/ hopper ned og ikke kommer opp igjen. Hvis mamma fortsatt da ligger å ruger på andre egg, så blir den stakkers lille kyllingen iskald og kan dø. Noe å tenke på ihvertfall   ;)

Lykke til!!!  ;D
Jag brukar ha en ganska hög kant så inte kycklingarna tar sig ut för lätt och på utsidan lägger jag en trappa av tegelstenar. Tegelstenar är tillräckligt låga för dem att klättra upp på.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 14:23 av Helenan »

Sinus

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 20:33 »
Vad lever ruvhönan av egentligen? Går hon ifrån sina ägg då och då för att äta eller dricka? Jag har då inte sett det än.  

Behöver jag skaffa lampa eller något annat extra till kycklingarna, eller kommer Hillary att fixa det helt själv? Om allt går väl kommer de att kläckas runt den 21:e denna månad och då kan det ju fortfarande vara ganska kallt.

Hönan går av och äter/dricker när "ingen ser", har tagit ngn på bar gärning men oftast upplever man att dom aldrig äter/dricker.
Hönan tar hand om sina små och värmer dom. Även om man inte har värme i hönshuset så har det iallafall gått bra för oss..
Det har också funkat med att lägga ägg från skafferiet under ruvande höna.
Lycka till med dina små!

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 03 mar-07 kl 21:27 »
Vad lever ruvhönan av egentligen? Går hon ifrån sina ägg då och då för att äta eller dricka? Jag har då inte sett det än.  

Hönan går av och äter/dricker när "ingen ser", har tagit ngn på bar gärning men oftast upplever man att dom aldrig äter/dricker.
Hönan tar hand om sina små och värmer dom. Även om man inte har värme i hönshuset så har det iallafall gått bra för oss..
Det har också funkat med att lägga ägg från skafferiet under ruvande höna.
Lycka till med dina små!

Man ser så tydligt när en ruvhöna är ute och äter (om man kommer på henne dvs.) Hon blåser upp sig, ställer alla fjädrar på högkant så att hon ser dubbelt så stor ut, håller huvudet lågt och skrockar och hugger efter dom andra.
Man blir varm i hela kroppen när man tänker på hur stort allvar hon tar det på  :-*
Jag brukar skilja av ruvhönor för att dom ska få gå ifred dels med äggen så att ingen annan lägger dit "gökägg" mitt i ruvperioden, och så att nykläckta kycklingar inte riskerar att bli hackade.
Kom ihåg att vattenskålen ska vara så konstruerad att kycklingarna når upp men inte kan trilla i och drunkna.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Spraka

« Svar #5 skrivet: 04 mar-07 kl 13:45 »
Tack för svaren, nu slipper jag oroa mig för ifall min ruvhöna svälter ihjäl eller om jag behöver köpa lampa till de små  :D

Hon ligger fortfarande. Men imorse såg jag att två ägg hade kommit vid sidan om och kallnat. Tog bort dem, men det är fortfarande 7 stycken kvar.  :)

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 05 mar-07 kl 09:04 »
För att undvika att fler ägg hamnar på sidan och blir kalla kan du göra redet mer som en grop. Om det är rejäla kanter runt "gropen" i redet kan inga ägg rulla på sidan och då underlättar du för hönan om hon inte riktigt har koll på alla sina ägg. Sedan kan du genomlysa äggen med en ficklampa när det är mörkt och plocka borde de som är obefruktade, då slipper hon ligga på ägg i onödan och det blir emr utrymme för de befruktade äggen. Märk upp äggen med en blyertspenna så du kan plocka bort eventuella ägg som andra hönor lägger i redet.
Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Spraka

« Svar #7 skrivet: 05 mar-07 kl 10:08 »
Tack Anna, det var mycket bra tips!  :D
Där hon ligger är relativt platt, men kanske lite sent att ändra på det nu - jag vill ju inte störa henne. Så man kan genomlysa äggen med vanlig ficklampa? Ska man vänta inte en vecka förrän det syns något?

En märklig sak är att de övriga hönsen nästan har slutat värpa sedan Hillary lade sig på äggen! Nu ligger ju hon i favoritstället, men ändå...  ???  Sedan i torsdags har det bara kommit två ägg sammanlagt, mot tre ägg om dagen i vanliga fall. I och för sig faller Hillary bort som värphöna för tillfället, ;) men det borde åtminstone kommit två om dagen. Av de fyra hönsen är det tre som värper, jag tror inte Snövit kommit igång ännu.

Jag har letat överallt för att se om de har lagt sina ägg någon annanstans, men nix. Har haft dem inlåst i stallet en dag och då hittade jag ett ägg på golvet. Det verkar som om ruvhönan bryter rutinerna för de andra därför att hon ligger på allas favoritplats, kan det vara så?
Tilläggas bör att hönsen fortfarande bor lite improviserade i en hästbox - med bra pinnar som de trivs på, men "redet" utgörs av en träkista som står på kant på golvet. Och den är upptagen av Hillary, även om det finns gott om plats för en höna till.

Spraka

« Svar #8 skrivet: 05 mar-07 kl 10:33 »
Visst är det kul! Jag är så mallig! Duktiga hönan! :-*

Och inte har jag gjort något särskilt för att uppmuntra, utan just denna höna verkar väldigt ruvningsbenägen, trots att hon ännu inte är ett år gammal.

Nu får vi bara hoppas att Clinton har gjort sitt, så det blir några kycklingar också  ;)
Han nekar ju bestämt, men vi vet vad sådana utlåtanden är värda  ;D - jag ser honon påfallande ofta i intima situationer med favoritfrun Monica, men det är Hillary som får göra jobbet  ;D ;D

Lena A

« Svar #9 skrivet: 05 mar-07 kl 10:48 »
Ja, grattis Spraka, till ruvhönan!  :)

När min dvärgkochin (Ulla) låg och ruvade i tomt rede förra året (hon låg i flera månader  :-\), var det också favoritstället för de andra hönorna hon låg i. De andra förde en himla väsen när det var äggläggningsdags och i en del fall ignorerade de bara Ulla och lade sig antingen ovanpå henne eller också trängde de sig emellan Ulla och redesväggen under stort väsen och klagomål hur trångt det var.  :D

Mina höns har inte börjat ruva än men de har börjat lägga ägg. De är så himla malliga när de just lagt ett ägg och som Moa-Lisa säger skriker de ut att nu har jag lagt ett ääääggggg !!! :D :D  Man lär sig de här skriken och lätena och så småningom vet man precis vad de säger.  ;) ;)

Jag brukar också göra som Anna gör och markerar äggen som ruvas för att inte blanda ihop dem med de andra. Kolla markeringen på äggen ibland, så att de inte suddas ut av att hönan ligger och skaver på dem.

Det är faktiskt jätteroligt att ha höns!  ;D Man kan sitta och iaktta dem i timmar!!

Berätta hur det går, Spraka.
« Senast ändrad: 05 mar-07 kl 10:50 av Lena A »

Spraka

« Svar #10 skrivet: 05 mar-07 kl 14:00 »
Ja, grattis Spraka, till ruvhönan!  :)
...
Det är faktiskt jätteroligt att ha höns!  ;D Man kan sitta och iaktta dem i timmar!!

Berätta hur det går, Spraka.

Tack! :) Ja visst är höns mysiga. Jag trodde aldrig att det skulle bli SÅ kul med höns!  :D :-*
Jag lovar att hålla er underrättade, var så säkra på det!  ;D

Spraka

« Svar #11 skrivet: 05 mar-07 kl 14:34 »
Åh, nu börjar detta bli en rysare!
Jag lovade ju att berätta hur det går? ;)
Händelserna idag har varit dramatiska. I morse såg jag en mård springa över gårdsplanen, det glömde jag att berätta! Tror dock att katterna (som sprang runt med tjocka svansar) hade hunnit jaga bort den.
Och nu har det hänt ännu mer.

För en stund sedan tittar jag ut genom fönstret, och där gick plötsligt ruvhönan bland de andra!
Så jag gick snabbt ut och kollade äggen, som fortfarande var lite ljumna. Noterade också att det hade kommit till två "gökägg". Typiskt... jag som inte har hunnit märka de övriga äggen ännu  :-\ det hade jag tänkt göra ikväll i mörkret.
Troligtvis har de båda andra hönsen blivit "värpnödiga" och stört den ruvande damen. :(

Hursomhelst så gick Hillary glad i hågen därute och pickade tillsammans med de andra.
Det där var alltså INTE bra! >:(
Med en blandning av list, mat och kringgående rörelser lyckades jag precis få in hela gänget i stallet igen och låste om dem. Håll tummarna för mig att Hillary lägger sig igen, jag ska titta till dem om en stund.

Spraka

« Svar #12 skrivet: 05 mar-07 kl 23:28 »
Hm, om det nu var någon som undrar så är läget under kontroll - Hillary har lagt sig igen!  ;D

Gjorde ett ägglysningsförsök med ficklampan ikväll. Det var inte lätt att se, jag får nog vänta några dagar till. Men på vissa såg man bara äggulan simma omkring, medan det verkade vara en prick i andra :)
/ Spraka, obotlig hönsmamma  ;D

Lena A

« Svar #13 skrivet: 06 mar-07 kl 08:38 »
Det verkar som om Hillary bara tog en paus i ruvandet för att gå ut och äta en bit och göra ifrån sig.  :D Det kommer hon att göra varje dag, så det är inget att oroa sig för  ;). Mina ruvhönor har tagit paus i ruvandet i ca 30 minuter.

Mot slutet av ruvtiden blir tiden från redet kortare och, vad jag minns, den sista eller de sista dagarna innan små pip hörs, ligger hon kvar hela tiden.  :D Det är fantastiskt roligt och man är ju där och kollar hela tiden när det börjar närma sig.  :D

Hoppas det löser sig med mården.  :-\

Anna

• -
« Svar #14 skrivet: 06 mar-07 kl 09:58 »
Du kan ju vänta drygt en vecka med att genomlysa äggen. Kupa händerna kring ägget och håll det över ficklampan och snurra sakta på det. Då kommer det endast bli ljust i den rundare änden där luftplåsan är. Resten av ägget kommer bara vara svart. De som då är obefruktade kommer inte att vara svarta utan man kommer att se skuggan av ägggulan flyta omkring. Det blir tydligast att se när man jämför och det brukar inte vara några frågetecken om man har ett befruktat och ett obefruktat att jämföra. Skulle man vara tveksam är det bara att rita ett frågetecken på det ägget och kolla det några dagar senare.
Man ska inte vara rädd för att lyfta på hönan om man behöver kolla läget. Hon lägger sej ju igen när man är klar, eller så passar hon på att äta och göra sina behov. En surhöna vill ju tillbaka till sina ägg. Men man ska ju såklart inte vara där i onödan och störa flera gånger om dagen. Har hon inte så många ägg behöver du ju inte lyfta ur henne utan bara känna och räkna äggen med handen.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Bubblisa

• Det man ger får man tusenfaldt åter
« Svar #15 skrivet: 06 mar-07 kl 12:55 »
Verkligen kul att läsa om alla inlägg du fått om din höna! Jag har ju nyligen fått en kull kycklingar och så länge de har hönan så oroar jag mig inte för att det ska dö någon av kylan. Jag väntade tills några kycklingar hade kläckts, och sedan flyttade jag hela alltet till en liten kaninbur. Hon var så mån om sina små, att hon villigt följde med uppe på toppen av alla ägg och kycklingar! För säkerhets skull finns värmelampan tillslagen ändå, för i sadelkammaren där de står är det bara 12 grader!
Men jag ska säga att jag är osäker på om min höna verkligen lämnade äggen ens för att äa och dricka. jag tror inte att hon hade aptit att äta. Jag satte ändå upp små skålar med mat, vilka kollades morgon och kväll. Inte var det mycket hon åt.. När jag lyfte henne för flytten var hon hemskt benig under magen.
Nu när alla kycklingarna är födda både äter dricker hon som vanligt igen. och avföringen ska vi inta tala om!!!
Jag vill se vad det är för kön nu, och har ni tips så är jag tacksam!!
Jag läser ju här att det Finns olika tyckande kring hur man ska göra när man för samman kycklingar och de vuxna djuren(annan tråd)
Men jag har ingen möjlighet att sätta upp värmelampa i mitt hönshus än, så jag får väl ta den smällen när det blir för trångt i kaninburen!
Kämpa på med Hillary du, det är mödan värt!!
Lisa

Anna

• -
« Svar #16 skrivet: 06 mar-07 kl 13:08 »
Jag har aldrig förstått det där med både höna och värmelampa. Menar ni att hönan lägger sej nära värmelampan så kycklingarna kan välja att ligga under den istället för under henne? Eller har ni värmelampan för att höja temperaturen i rummet de är i? Kycklingar som har höna får den värme de behöver under henne. Kruxet är när de ska äta mm och komma fram från den värmande hönan. Jag tror dock inte det är något problem att ha 12 grader i rummet. Det enda som kommer att hända är att kycklingarna gör kortare turer i världen utanför hönan. De kommer att krypa under henne så fort de börjar känna sig kalla.
Skulle man hänga upp en värmelampa i ett hönshus där en höna går med kycklingar tror jag inte hönan skulle gå och lägga sej under den, eftersom hon inte har nå't behov av att värma sej. Och kycklingarna följer ju efter hönan. Värmelampan kan ju vara bra ändå om man vill höja temperatuden i rummet, men jag förstår ändå inte riktigt värmelampstanken... Är kanske bara trög.

Spraka

« Svar #17 skrivet: 06 mar-07 kl 13:09 »
Ja, det är verkligen jättekul att läsa alla inläggen och jag lär mig en massor! Tack till alla ni som engagerar er! :D
Just nu har Hillary gått från äggen, men nu vet jag att det är okej och att hon inte har glömt bort sina ägg... ska försöka ta det coolt  8)   ;D
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 13:10 av Spraka »

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 06 mar-07 kl 13:25 »
Ojoj, Spraka, du är verkligen engagerad i din "tehuva"! Men jag förstår dig. Det är roligt med höns och det är extra roligt när man väntar tillökning. Hönan kan lämna äggen under ganska lång tid och även om du tycker att äggen känns kalla, behöver det inte betyda att de är för kalla. Hönan har koll... jag lovar...  ;)

Jag hade en blommehöna som fick kycklingar för något år sedan. Hönan bestämde sig för att en gammal fälg var det ultimata boet och först när kycklingarna började kuta omkring, gick hon därifrån. Det enda jag ordnade extra för kycklingarna var en låg vattenskål med stadiga stenar i. Hela flocken gick tillsammans och det blev aldrig problem.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Tuve

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 06 mar-07 kl 15:17 »
En liten sidoinformation om det där med värmelampa som kan vara intressant: När kycklingarna är kläckta skickar hönan ut dem lite då och då i kylan, och sen tillbaka under sig igen. Det har den effekten att kycklingarnas egen värmereglering tränas. Det lär vara svårare för kycklingar från kläckningsmaskiner att klara det där. Tyvärr har jag glömt var jag läst detta, så jag har ingen källa att hänvisa till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser