Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Seed: The untold story" - The final push på Kickstarter.com  (läst 1859 gånger)

mt_knot

• Skåne

Slutspurten på kampanjen för insamling av stöd till produktion av filmen "seed: the untold story"

http://www.kickstarter.com/projects/collectiveeyefilms/seed-the-untold-story-the-final-push?ref=live

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: "Seed: The untold story" - The final push på Kickstarter.com
« Svar #1 skrivet: 17 dec-13 kl 19:34 »
"Untold story"? Jag tycker nog att det berättats om frö på olika sätt och vis då och då de senaste 20 åren. Det kan nog vara bra med en film, men jag tycker man också får vara lite på sin vakt mot en tendens till mycket snack och lite verkstad, relativt mycket media etc men inte lika mycket praktiskt fröarbete. Sättet filmen annonseras på får mig att misstänka att den mest kommer att bli en mediahändelse som konsumeras av människor som inte jobbar praktiskt med frö. Nåväl, om 1 procent eller en promille av dem som ser filmen sätter igång med praktiskt fröarbete, så kan det vara meningsfullt ändå.

Bara några exempel på praktiskt fröarbete som jag anser behövs:
Det behövs flera små fröfirmor som till stor del odlar eget frö lokalt, och därmed får och upprätthåller en lokal anpassning. Och det behövs opinionsarbete för att påverka så dessa fröfirmor får drägliga arbetsvillkor. Där kan en film göra nytta, för att inspirera till sånt arbete, men framför allt behövs det mycket kunskaper och traggligt arbete för att påverka mer på djupet och långvarigt.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: "Seed: The untold story" - The final push på Kickstarter.com
« Svar #2 skrivet: 17 dec-13 kl 19:41 »
Forts:
Jag ser inget i annonsen om samarbete med bevarandeorganisationer, småskaliga/ekologiska fröfirmor och förädlare. Det stärker intrycket att detta mest är en mediagrej.

Jag ser att de redan nått sitt insamlingsmål.

De som vill skänka pengar till fröarbete kan nog använda dem bättre. Om nån är intresserad kan jag försöka ta fram förslag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
Tli, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser