Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp! Baggar som blivit dödsfiender, vad göra?  (läst 5916 gånger)

Wildvittra

• -
hjälp! Baggar som blivit dödsfiender, vad göra?
« skrivet: 16 dec-13 kl 10:42 »
Våra baggar som varit som ler och långhalm har helt plötsligt blivit dödsfiender. Den ena baggen "red" på den andra rätt mycket tidigare också, och de "skojstångades" nån gång ibland. Men så helt plötsligt övergick det till blodigt allvar bara över en natt, på morgonen när vi kom ut stod de och stångades för fullt och var som tokiga, brydde sig inte om hö eller nånting. Vi lyckades få isär dem och satte dem i olika boxar i stallet (tidigare bodde de ihop). Efter en vecka provade vi mot bättre vetande att sätta ihop dem igen för att se om det "gått över"  :-[ men självklart inte, de fortsatte som förut fast värre, så det blev varsin box igen. Och nu funderar vi på hur vi ska lösa situationen. Vi har baggarna som sällskap och betesdjur, har inga tackor, och trodde därför att det skulle gå bra att ha två okasterade baggar ihop (bl.a. efter att ha läst mycket på nätet om folk som hade bra erfarehet av detta).

Är det försent att kastrera baggarna och hoppas på en beteendeförändring? De är ca 10 mån.
Om man måste göra sig av med en eller båda, ska man försöka sälja som avelsbagge eller slakta? Hur går man tillväga vid slakt om man inte kan själv?
Om man vill behålla den ena, hur ska man tänka med sällskap till honom? Kan man ha en bagge tillsammans med något annat djur? Kan man kastrera honom och ha honom med ett par tackor, eller är beteendet så djupt rotat att han kommer försöka para sig med dem och kanske börja försvara dem mot oss?

Kanske dumma frågor, men vi är nybörjare  ::)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Håning

• Gäst
SV: hjälp! Baggar som blivit dödsfiender, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-13 kl 10:55 »
Om du nu slaktar bort den ena så kanske du kan be en jägare hjälpa dig eller någon annan slakt kunnig . Vad beträffar kastrering  så kan det väll knappast göra något om bagen rider på tackorna du skaffar dig då det ändå inget blir ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-13 kl 10:58 »
Beteendet försvinner nästan säkert med kastrering. Lite udda, men någon skall väl ha två kastrerade baggar ;) De blir säkert lugna och trevliga.

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-13 kl 11:04 »
Beteendet försvinner nästan säkert med kastrering. Lite udda, men någon skall väl ha två kastrerade baggar ;) De blir säkert lugna och trevliga.
Ja är inte så säker på det . Har visserligen bara haft kastrerade han hundar sen som inte funka i hop även efter kastrering så ja är lite tveksam om det hjälper

PantaRei

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 dec-13 kl 11:20 »
Tror inte heller på att kastrera dem i detta skede. Jag tror också att det blir värre av att ha dem separerade eftersom de då ofelbart kommer att göra upp när de släpps samman igen. Jag skulle sätta dem i samma kätte men se till att den är så liten att baggarna inte kan ta sats mot varandra, man kan också hänga upp en säck eller ett skynke i mitten så blir det svårare för dem att sikta på varandra. Förhoppningsvis lugnar de ner sig efter ett tag, om inte annat så borde de bli lugnare till våren när de värsta hormonerna har lagt sig.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-13 kl 11:54 »
Fungerar på hingstar och tjurar, men inget är helt säkert. Med kulorna borta så försvinner hormonproduktionen. Eftersom de har varit sams innan så ligger det nog inget annat emellan dem.

Det går även att fodra den ena bra och den andra dåligt, eftersom det är när de är lika i styrka de inte ger sig utan slåss till dess någon blir allvarligt skadad.

Skogsola

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 dec-13 kl 12:57 »
 ??? Svälta ut den ene så han inte orkar försvara sig. :o Värsta rådet hittils.

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 dec-13 kl 13:06 »
Fungerar på hingstar och tjurar, men inget är helt säkert. Med kulorna borta så försvinner hormonproduktionen. Eftersom de har varit sams innan så ligger det nog inget annat emellan dem.

Det går även att fodra den ena bra och den andra dåligt, eftersom det är när de är lika i styrka de inte ger sig utan slåss till dess någon blir allvarligt skadad.
Finns även valacker som som fortsätter att slås ofta beror det på när dom kastreras. Det där sista var bara dumt  uttal som inte är värt att prova om man är seriös djurägare .

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #8 skrivet: 16 dec-13 kl 13:17 »

Du kan eventuellt ha ett låna-bytte av en annan bagge en vis tid
och ifall att den nya accepteras av den bagge som du väljer att ha kvar
är problemet jo löst

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Wildvittra

• -
« Svar #9 skrivet: 16 dec-13 kl 13:36 »
Tack för era svar! Grund"problemet" är ju att vi helst vill ha kvar bägge då de är himla fina och mysiga djur i övrigt. Att stänga in dem i ett trångt utrymme som några av er skriver vore kanske en idé att testa först och främst, kan tänka mig att de kommer "rida" på varandra och buffas men det ger ju åtminstone inte några skador. Funderar igen på det här med kastration, rent logiskt borde det ju vara så att om hormonerna minskar så borde instinkten att slåss minska, samtidigt vet jag ju att inlärda beteenden kan vara nog så svåra. Jag jämför också med hanhundar som kastreras sent och fortsätter vara hanhundsilskna tex. Men det kanske är dumt att jämföra hundar och baggar...

Om vi skulle bli tvungna att ta bort den ena, hur skulle ni andra göra med den som är kvar då? Ha den ensam, tillsammans med nåt annat djur (vad?) eller helt enkelt ta bort båda?

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 dec-13 kl 13:48 »
Kastrera den kvar varande och ha ett par tackor som sällskap  Han kanske för söker betäcka men det blir ju i så fall bara en puff i tomma intet  :)

PantaRei

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 dec-13 kl 14:12 »
Aggressivt beteende är lite mer komplicerat än att det är direkt beroende av testiklarnas vara eller inte. Den enda studie jag kunde finna om detta kom fram till att det aggressiva beteendet hos baggar inte minskade efter kastrering.

Många fårraser parningsbeteende styrs av ljus, korta dagar inducerar brunst hos tackor och ökad sexuellt intresse hos baggar. En ide' kunde därför vara att simulera vår, dvs ha ljuset tänt i fårhuset 12 timmar om dagen, detta borde leda till mindre slagsmål om baggarnas stångande har att göra med årstiden. Har ingen aning om det fungerar men du kan alltid testa. 

Om du väljer att ta bort den ena baggen så behöver den kvarvarande få annat fårsällskap, att kastrera den och låta den gå med tackor är ju samma sak som att kastrera båda och se om det fungerar. Jag skulle hellre hålla baggarna åtskilda under vintern om det absolut inte fungerar att ha dem ihop och ta bort den ena på våren och skaffa ett bagglamm som sällskap till den andra. 

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 16 dec-13 kl 15:44 »
??? Svälta ut den ene så han inte orkar försvara sig. :o Värsta rådet hittils.

Lungn, det är givetvis inte så man skall göra, men det är så baggar fungerar. Om de är nära i styrka så blir det kraftmätning.

Jag tror inte baggarna är aggressiva. Det är naturligt att de utmanar varandra, men det beteendet mildras om kulorna ryker.

Visst finns det valacker som har kvar sitt hingsbeteende, det finns alltid undantagen som bekräftar regeln.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 16 dec-13 kl 15:50 »
 Jag skulle testa det minst dramatiska av allt först, alltså stänga in dom trångt och se vad som händer. Eventuellt prova med en bagge till om dom två på något sätt "hakat upp sig" på varandra.
En till i flocken kanske skingrar deras tankar.
 Så trist om det inte fungerar, hos mig går alltid baggarna ihop och är riktiga kompisar.
Lycka till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Wildvittra

• -
« Svar #14 skrivet: 16 dec-13 kl 16:14 »
Jag skulle testa det minst dramatiska av allt först, alltså stänga in dom trångt och se vad som händer. Eventuellt prova med en bagge till om dom två på något sätt "hakat upp sig" på varandra.
En till i flocken kanske skingrar deras tankar.
 Så trist om det inte fungerar, hos mig går alltid baggarna ihop och är riktiga kompisar.
Lycka till!
Mvh
Charlotte

Kul att höra att dina är såna kompisar, då finns det i alla fall en chans att man kan ha flera baggar ihop.  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 16 dec-13 kl 19:39 »
Jag hade stor tur med mina baggar.  Det närmaste de kom något som ens liknade bråk var:  "Om jag ställer mig här borta i hörnet medan du betäcker tackorna, blir det bra?"  "Ja, det  blir bra."

Men jag har hört tipset att stänga in dem trångt från flera håll.  Vitsen är att de inte kommer åt att backa.  "Efter en tid är de så trötta på varandra, att det går att släppa ut dem"  Tja, om du provar och det inte fungerar, så har du inte förlorat så mycket, eller hur?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Wildvittra

• -
« Svar #16 skrivet: 17 dec-13 kl 09:12 »
Tack igen för alla svar! Nu är tid bokad för kastrering på fredag, sen när de har läkt ihop kommer vi sätta ihop dem i en trång box så hoppas vi det löser sig sen. Som sagt, vi har ju inget att förlora (mer än nån tusenlapp för kastreringen - men det är det värt!).
 :)

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 19 dec-13 kl 04:25 »
Jag skulle ha provat att sätta dem trångt utan operationen, men det är jag, det.  Ska bli intressant att få läsa om hur det går!

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 19 dec-13 kl 21:52 »
Mina gute baggar kan uppföra sig exakt som du beskriver...som lamm leker de på skoj men vid 10 månader blir det mer allvar. Om man låter dom vara gör de upp en rangordning och därefter saken ur världen.

Man får inte vara blödig när det gäller baggar. Och AJ, jag vet hur hårt de stångar varann men dom är faktiskt byggda för att göra just detta. Att kastrera dom är en nödlösning - dom kommer ändå att göra upp om rang !!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 19 dec-13 kl 21:56 »
Ja, så är det, men ganska ofta kan de göra upp om rangen "med okulärbesiktning" - de bara tittar på varanra och ser vem som är starkast.  Som mina gjorde.  Det man inte vill är ju att Stor bryter nacken av Liten.  Jag har inte koll på hur kastrering inverkar på deras förmåga att hålla sin rangplats.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1707 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser