Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp! Baggar som blivit dödsfiender, vad göra?  (läst 5911 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: hjälp! Baggar som blivit dödsfiender, vad göra?
« Svar #20 skrivet: 19 dec-13 kl 23:12 »
Det är när de är så lika i styrka och råkar vara av den envisa sorten båda två som det kan sluta illa. Jag har haft två stycken som förmodligen dog av kraftmätning. Är det stor och liten så tar matchen slut efter en eller högst två krockar.

De är visserligen gjorda för att krocka, men inte hur många gånger som helst.

Hoppas vi blir uppdaterade om utgången, och även om de får personlighetsförändring som så många andra djur får när de kastreras. Har aldrig hört om någon som kastrerat en bagge.

lena70

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 20 dec-13 kl 07:19 »
Är baggarna uppväxta ihop? De har alltid varit tillsammans? Isåfall borde rangordningen förlänge sedan varit uppgjord, tycker jag. Charlotte var inne på att fler baggar kunde göra att dina baggar inte blir så fixerade av varandra..Att du ska ha fler än två baggar tillsammans..Pröva ev vad som händer, om det blir tex EN TILL bagge i gruppen..Vi föder upp baggar till slakt, och vi har alltid baggarna ihop i mindre grupper, på typ omkring 10. Aldrig (sällan) bråk, lugnt och fridfullt!!! (det finns ABSOLUT hopp för dig och dina baggar!!) Vi brukar behålla dom, tills de nått bra slaktvikt, vid 1-1 1/2 år. (varit lite strul med tillväxt, pga av att vi fick problem med stora magmasken i besättningen).
Lycka till med kastreringen och jag hoppas de går bättre ihop efter detta!!

hustran

« Svar #22 skrivet: 20 dec-13 kl 10:42 »
Är också inne på det att ha flera baggar. Det kanske räcker med 1st. Försök då att hitta en liten. Vi hade alltid minst 3st. tillsammans på vintern och då gärna ngt. magert bagglamm som kunde stå på tillväxt. Det verkade som om de av ngn. outgrundlig anledning alltid stod i vägen för de större så lugnet inföll sig.  ;D

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #23 skrivet: 20 dec-13 kl 12:43 »
Ni har just hjälpt mig i mitt svåra val vilket bagglamm som ska sparas tillsammans med avelsbaggen. Det får bli vårt lilla flasklamm "Fisen" (Klenfisen), istället för min favorit, den mycket snälla Spökis.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Wildvittra

• -
« Svar #24 skrivet: 20 dec-13 kl 14:14 »
Mina gute baggar kan uppföra sig exakt som du beskriver...som lamm leker de på skoj men vid 10 månader blir det mer allvar. Om man låter dom vara gör de upp en rangordning och därefter saken ur världen.

Man får inte vara blödig när det gäller baggar. Och AJ, jag vet hur hårt de stångar varann men dom är faktiskt byggda för att göra just detta. Att kastrera dom är en nödlösning - dom kommer ändå att göra upp om rang !!

Fast tycker man om sina djur står man ju inte och tittar på medan de stångar ihjäl varandra... vilket jag tror kan hända om de är jämnstarka.
Ja de är uppvuxna tillsammans och nästan lika stora. Detta att de började stångas på allvar hände liksom från en dag till nästa, innan dess var de bästa polare, sen en morgon bara...  >:D >:D

Nu är de iallafall kastrerade (och horn och klövar fick sig en omgång medan de ändå var drogade), och ska få stå i varsin box tills de läkt ihop och sen sätter vi ihop dem i en trång box så får vi se om det löser sig. Enligt veterinären tar det ett par veckor och sen kommer de antagligen lugna ner sig och bli mindre bråkiga, så det ska bli spännande att se. Uppföljning kommer!  :)

Tack för tipset om att ta in en tredje, det kan vara en idé framöver! Får se hur allt artar sig, hoppas ju vi kan ha kvar våra godingar  :-*
« Senast ändrad: 20 dec-13 kl 14:19 av Spräklahöns »
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

lena70

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 20 dec-13 kl 19:03 »
Hoppas allt löser sig nu!! Håller tummarna!!! ;D  Du får berätta för oss om ett par veckor om resultatet..!!!

Wildvittra

• -
« Svar #26 skrivet: 02 jan-14 kl 08:56 »
Okej, dags för uppdatering nu när det gått nästan två veckor! Baggarna hölls isär de första fyra dagarna, sen lyckades den ena rymma ut (på julaftons morgon) då regeln uppenbarligen var för svag. De betedde sig mot varandra precis som innan de blev "fiender",  nån liten lekfull stångning vid matdags men inget mer än så! Sedan dess har baggarna varit tillsammans som tidigare utan en tillstymmelse till bråk. Veterinären sa att hormonerna borde vara ur kroppen på ett par veckor, här verkar det räckt med några dagar.  :) De går ute på dagarna i sin stora hage med tillgång till stallet där de mest ligger inne på nätterna. Den minsta och yngsta är tydligt ledaren över den äldre som verkar acceptera det nu. De är bästa vänner igen!  ;D  ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 02 jan-14 kl 10:27 »
Kul! Du får berätta senare hur de blir när de blir äldre. Gamla baggar kan vara riktigt trevliga personligheter, och de här borde kunna bli något extraordinärt.

lena70

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 jan-14 kl 11:12 »
Okej, dags för uppdatering nu när det gått nästan två veckor! Baggarna hölls isär de första fyra dagarna, sen lyckades den ena rymma ut (på julaftons morgon) då regeln uppenbarligen var för svag. De betedde sig mot varandra precis som innan de blev "fiender",  nån liten lekfull stångning vid matdags men inget mer än så! Sedan dess har baggarna varit tillsammans som tidigare utan en tillstymmelse till bråk. Veterinären sa att hormonerna borde vara ur kroppen på ett par veckor, här verkar det räckt med några dagar.  :) De går ute på dagarna i sin stora hage med tillgång till stallet där de mest ligger inne på nätterna. Den minsta och yngsta är tydligt ledaren över den äldre som verkar acceptera det nu. De är bästa vänner igen!  ;D  ;D
;D

axeisi

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 02 jan-14 kl 22:40 »
Va roligt att det gått bra!
Ett tips jag hört men inte provat själv är att man ska strö lite salt i grovfodret så att dom dricker ordentligt. Kan eventuellt bli så att okastrerade baggar får urinsten om dom dricker för lite.

Vet inte hur/om det stämmer. Någon annan här kanske vet :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #30 skrivet: 03 jan-14 kl 03:34 »
Baggar och getabockar, särskilt om de är kastrerade, kan ganska lätt få urinsten.  Motmedel är tillräckligt med vatten, och om de inte dricker "godvilligt" så får man försöka olika knep.  Är vattnet av högsta kvalitet?  Smakar det gott?  Bra temperatur?  Bockar och getter dricker gärna lite extra om man ger dem saft i vattnet, men jag vet inte hur det är med får.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Wildvittra

• -
« Svar #31 skrivet: 03 jan-14 kl 08:00 »
Tack för tipsen angående vattnet. Hur vet man om de dricker tillräckligt? Hur mycket är tillräckligt?

Nina W

• Värmland
« Svar #32 skrivet: 03 jan-14 kl 09:33 »
Att ge dom saft i vattnet hela tiden låter ju rätt dyrt... skulle gå åt typ femtio liter saft om året till dom. Jag har ingen erfarenhet av att fresta får att dricka, men hästar. Dom brukar gilla betforvatten - räcker med ett par dl betfor per vattenhink.

PantaRei

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 03 jan-14 kl 09:50 »
Bra att det har gått bra. Att baggarna blev sams så snabbt tyder på att hormonerna inte hade något med deras bråk att göra då det, precis som din vetrinär sade, tar veckor efter kastreringen innan testosteronet försvunnit ur kroppen. Kastrerade baggar blir lättare feta så du får hålla koll på deras hull och anpassa foderstaten. Kastrering innan puberteten ökar risken för urinsten eftersom testosteron påverkar tillväxten av urinröret. Dina baggar är ju fullvuxna så risken för urinsten lär inte ha ökat av kastreringen. För förebyggande av urinsten gäller samma råd som för intakta baggar, inget kraftfoder och tillgång till rent vatten. Du behöver inte ge dem vare sig saft eller betfor i vattnet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 03 jan-14 kl 10:01 »
Det behöver inte vara sådan styrka på saften att ungarna blir nöjda. Jag använder avsågade 200 liters plastfat som vattenbaljor, en kamrat hade fått tag i sådana som det varit kolasmet i. När fatet var avsågat och avgradat rengjorde jag det grundligt med endast vatten, ställde in till fåren och fyllde upp med vatten. Lät även den gamla baljan stå kvar eftersom jag samma dag hade gjort ren den och fyllt upp. Nästa dag var det inte mycket vatten kvar i de nya baljorna, och den gamla hade de inte rört. ca 25 får som vid den tiden inte drack mer än 20 liter per dag :o

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 04 jan-14 kl 03:35 »
Styrka och smak får en prova sig fram till.  De små liven är ju individer.  Även jag har haft goda erfarenheter med betfor - men även dåliga!  Det var därför jag inte föreslog det.

Jag har antagit att de behöver dricka ungefär lika mycket som jag - omräknat per kilo kroppsvikt.  Och så får man ta hänsyn till om de äter torrfoder (hö) eller "härliga färska grönsaker" (safitgt bete) - eller "soppa" (rengblött gräs).
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

PantaRei

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 04 jan-14 kl 10:08 »
Visst tycker fåren om att dricka sockervatten men om det vore en förutsättning för att inte törsta ihjäl så skulle fåren ha dött ut för länge sen. Det är inte naturligt för får att dricka sött och jag har svårt att se att det skulle ha några hälsofrämjande egenskaper annat än i krissituationer. Ge fåren en naturlig kost baserad på hö/ensilage och mycket grenar att barka och äta barr från så överlever de nog vintern utan problem.

RandomGirl

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 04 jan-14 kl 10:43 »
En gammal god regel är att aldrig ha mindre en tre får. Får är flockdjur och trivs inte annars. Tre får är alltså minimum. Helst ska man ha fem för att det ska bli en riktig flock. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

1638 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser