Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besök av ett lodjur i gethagen...  (läst 4856 gånger)

Hippievagnen

• Västergötland
Besök av ett lodjur i gethagen...
« skrivet: 16 dec-13 kl 00:23 »
Jag har nyss blivit av med en av mina älskade getter då ett lodjur hoppat in i hagen och slitit av halsen på henne. Hennes äldsta dotter och bocken stod tillsammans och tryckte vid grinden och hade lyckats undkomma med blotta förskräckelsen. Och bocken hade ett styggt sår på insidan(!) av läppen. Men annars var de oskadda.
Jag är fortfarande skakad och chockad efter det som har hänt, och vågar såklart inte ha de andra getterna ute i hagen längre... särskilt eftersom den ligger på ett ställe där jag inte kan ha uppsikt över djuren ens när jag är hemma. (Hagen ligger bakom grannens hus)

Jag har fått en hel del goda, och mindre goda, råd över hur jag ska förebygga nya rovdjurattacker. Och jag vill gärna skapa en diskussion här inne för att se om ni har några bra tips för hur man kan skydda sina getter mot olika sorters rovdjur. Har ni några egna erfarenheter?
jag vill samtidigt med detta också lyfta en varning till andra getägare som bor i närheten av lodjursmarker att ni ska vara försiktiga. Besiktningsmannen som kom för att bekräfta lodjursattacken sa på fullt allvar att det är i princip omöjligt att stängsla ute lodjuret eftersom de är så smidiga att de tar sig över det mesta i stängselväg om de bara vill.... Och därför får man istället hitta andra typer av strategier för att skydda sina djur. Hur gör ni?

Läs gärna blogginlägget om mina upplevelser och vad som hände: http://hippievagnen.wordpress.com/2013/12/09/nagot-fruktansvart-har-hant/

Leineri

• Hälsingland
SV: Besök av ett lodjur i gethagen...
« Svar #1 skrivet: 16 dec-13 kl 00:39 »
Tråkigt :(
Hade det varit jag hade jag tagit in getterna innan mörkret faller hädanefter för att minska risken. Kanske det i framtiden går att ha dem i samma hage som hästarna? Hästar kan vara tuffa på rovdjur. Ett viltstängsel runt gethagen kan vara ett alternativ (viltstängsel, inte rovdjursstängsel), men svårt att fixa på stört nu då det är snö och tjäle. Hundar vaktar också mot lo, om det kan vara intressant med någon av de vaktande herdehundsraserna.

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #2 skrivet: 16 dec-13 kl 00:42 »
Sorgligt för din get.  :'(
Jag bor mitt i ett vargrevir och har djur. Har själv jagat en varg genom trädgården när den stått och stirrat på mina getter utanför deras hage. Lodjur går regelbundet i närheten, ser spåren på vintern. Vet inte om detta tips funkar även på lodjur men har fått tipset av Viltskadecenter och det är att "pinka in revir" : Låt mannen pinka revir runt dina ägor, gärna högt på träd, stubbar odyl. (=stort djur).
Jag tar alltid in getterna på natten och har höga stängsel.

Förresten - en del har en radio som hörs i närheten av hagen för att skrämma rovdjur.
« Senast ändrad: 16 dec-13 kl 01:13 av Bergsblomman »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-13 kl 01:06 »
Risken finns att lokatten kommer tillbaks och försöker med de andra också. Hoppas det bara är en vandrare. Är det en hona som slagit ned bopålarna så blir det tråkigt.

Skall du stängsla för lo så blir det högt. Och med lite otur så har du vargen där också.

Lokatten reagerar förmodligen på samma sätt som en vanlig katt. Låna en stor rävfälla och när du fått katten så tar du vattenslangen och spolar kräket samtidig som du släpper den. Då borde den inte komma tillbaks ;D Det tricket går nog inte på varg, där är det nog bara bly som hjälper.

Några halogenlampor med rörelsedetektor kan nog vara bra att sätta upp. De är billiga och skrämmer kanske katten. I alla fall så märker du av vad som stryker kring gården i skydd av mörkret.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 16 dec-13 kl 05:24 »
Karin!   :'( :'( :'( :o >:D :'(  Fy så hemskt!

Pinka revir kan väl även vi kvinns göra?  Mitt tips:  Gammal ketchup- eller diskmedelsflaska.  Av plast.  Pinka i en tratt som du sätter i flaskan.  Någon föreslog kombination människa + hund som dagligen patrullerar runt reviret.

Och ta för all del in de överlevande, men det har du säkert redan gjort.
« Senast ändrad: 16 dec-13 kl 05:37 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-13 kl 07:58 »
Usch, så sorgligt :'( !
Har inga praktiska tips eftersom jag saknar personlig erfarenhet, Bergsblomman har kloka förslag.
Tänker på er iaf!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hans

• Dalsland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-13 kl 09:59 »
Kanske du kunde höra med någon lokal jägare om han har något tips om hur man får lokatter att inte angripa getter på ett absolut slutgiltligt sätt.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 16 dec-13 kl 10:12 »
Fy, vad sorgligt :'(
Kolla av med andra djurägare i trakten, kanske det behövs skyddsjakt?
Förra vintern var det ett lodjur som rev många får hos och runtomkring en vän till mig. Hanen vandrade från gård till gård, hos kompisen revs 8 stycken på en natt.
Vännen har 15 hundar som antagligen pinkar revir på gården (där fåren revs), så jag undrar om Lst inte är ute och cyklar...
Denna hane började med att döda 7 lamm förra hösten, fåren togs hem. På vintern hittades ett dött och ägarna trodde det var av naturliga orsaker och att räven ätit på det, nån natt senare hittades alltså 8 döda. Nu har det börjat om med ett dött lamm på betet...
Så nu kommer det att bli skyddsjakt.
Det säkraste är nog att ta in djuren innan det blir mörkt/eventuellt ha dom inne en period just nu.
Hoppas det löser sig.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #8 skrivet: 16 dec-13 kl 11:17 »
Här finns mycket publikationer att läsa om angrepp på tamboskap, stängsling osv. om du inte redan sett  :)
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/har_stangsling_och_lodjursjakt_minskat_angreppen.pdf

http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/tamdjursstangsel_och_lodjur.pdf
Här kan du se fler:
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=110&Itemid=881#publikationerviltskadortamdjur
Dock har jag ridit längs ett rovsjursstängsel och sett spåren av ett lodjur som hoppat över så de tar sig nog över om de vill men det gäller nog att försvåra för dem.

Bianca

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-13 kl 11:32 »
Tråkigt :(
Hade det varit jag hade jag tagit in getterna innan mörkret faller hädanefter för att minska risken. Kanske det i framtiden går att ha dem i samma hage som hästarna? Hästar kan vara tuffa på rovdjur. Ett viltstängsel runt gethagen kan vara ett alternativ (viltstängsel, inte rovdjursstängsel), men svårt att fixa på stört nu då det är snö och tjäle. Hundar vaktar också mot lo, om det kan vara intressant med någon av de vaktande herdehundsraserna.
Bra och viltdjursvänligt förslag att man kan ha hästar gående med getterna. 

Bianca

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-13 kl 11:37 »

Låna en stor rävfälla och när du fått katten så tar du vattenslangen och spolar kräket samtidig som du släpper den. Då borde den inte komma tillbaks ;D Det tricket går nog inte på varg, där är det nog bara bly som hjälper.

Rutten syn på levande naturligt agerande individer att kalla ett hungrigt lodjur för kräk!

Att fånga in ett lodjur eller räv i fälla är djurplågeri och inte värdigt en intelligent människa!

Skaffa fler getter istället och låt några gå åt!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 16 dec-13 kl 11:50 »
Rutten syn på levande naturligt agerande individer att kalla ett hungrigt lodjur för kräk!

Att fånga in ett lodjur eller räv i fälla är djurplågeri och inte värdigt en intelligent människa!

Skaffa fler getter istället och låt några gå åt!

Rutten syn på tamdjur!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 16 dec-13 kl 11:57 »
Bra och viltdjursvänligt förslag att man kan ha hästar gående med getterna.

Jo, men det kräver att hästarna och getterna fungerar ihop.

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 16 dec-13 kl 12:00 »
Boskapsvaktande hund är förmodligen inget alternativ eftersom man behöver ha en ganska stor besättning för att få tillstånd för att få ha en sån.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Håning

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 dec-13 kl 12:06 »
Boskapsvaktande hund är förmodligen inget alternativ eftersom man behöver ha en ganska stor besättning för att få tillstånd för att få ha en sån.
Mvh
Charlotte
Jaså konstigt när blev det lag på det ? Eller är det skillnad om man har dom som sällskap då menar du .

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 16 dec-13 kl 12:17 »
Jaså konstigt när blev det lag på det ? Eller är det skillnad om man har dom som sällskap då menar du .

Ja.
Man behöver dispens från Lagen om tillsyn över hund och katt för att få ha hunden tillsammans med djuren.
http://www.boskapsvaktandehundar.se/fakta.asp
Mvh
Charlotte

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 16 dec-13 kl 12:19 »
Och dessutom krävs det rätt många getter för att föda en boskapsvaktande hund. Om han inte är så duktig att han kan livnära sig på rovdjur som kommer in i hagen ;D

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 16 dec-13 kl 12:22 »
Och dessutom krävs det rätt många getter för att föda en boskapsvaktande hund. Om han inte är så duktig att han kan livnära sig på rovdjur som kommer in i hagen ;D
Ja, men även om man bortser från den ekonomiska biten så är det ingen lösning för små besättningar.
Mvh
Charlotte

Håning

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 dec-13 kl 12:28 »
Ja.
Man behöver dispens från Lagen om tillsyn över hund och katt för att få ha hunden tillsammans med djuren.
http://www.boskapsvaktandehundar.se/fakta.asp
Mvh
Charlotte
Ja men alltså man behöver inget tillstånd för att äga en boskaps vaktare . Men där i mot om den ska gå med fåren eller va det nu är .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 16 dec-13 kl 12:32 »
Jag skulle säga att det inte är någon lösning för någon i Sverige med vår allemansrätt och ansvarsbiten. Men för den hundintresserade som bor lite avsides kan det givetvis vara frestande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser