Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering .  (läst 3193 gånger)

Håning

• Gäst
Konservering .
« skrivet: 12 dec-13 kl 00:45 »
Var för kan man konservera mangold men inte sallad och spenat ?

kurt

SV: Konservering .
« Svar #1 skrivet: 12 dec-13 kl 08:34 »
Man kan naturligtvis konservera (frysa, torka, hermetisera) alla livsmedel, men vilken metod man använder beror ju mycket på vad det är för livsmedel.

Sallad passar väl t ex bäst att konservera genom att syra, spenat och mangold är båda lämpliga att frysa.

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 dec-13 kl 11:02 »
Ok det var bara något ja läste i handboken .

kurt

« Svar #3 skrivet: 12 dec-13 kl 15:48 »
Ok det var bara något ja läste i handboken .

Ja, och där står det ju just att  "Spenat kan djupfrysas efter förvällning."

http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Odling/Gr%C3%B6nsaker/Bladgr%C3%B6nt_%26_Sallad/Spenat

Håning

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 dec-13 kl 17:43 »
Ja, och där står det ju just att  "Spenat kan djupfrysas efter förvällning."

http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Odling/Gr%C3%B6nsaker/Bladgr%C3%B6nt_%26_Sallad/Spenat
Jo vist men det var just konservering ja syfta på  allt annat är ointressant  om du ursäktar trycket.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 12 dec-13 kl 18:04 »
Var för kan man konservera mangold men inte sallad och spenat ?
Klart man kan konservera spenat och säkert även sallad. Fast varför man skulle vilja konservera sallad är en helt annan fråga. I min värld är det färskvara. Spenat däremot finns eller fanns på burk. Vet inte om serien finns i Sverige, men jag minns från min barndom en serie som hette Popeye med en sjöman som åt spenat på burk - vill säga konserverad- och blev stark. :) Så konservera du bara.
Det enda argument emot detta skulle kunna vara att det efter konserveringen innhåller mer nitrit, det är tänkbart men jag har aldrig läst nåt om detta, jag har endast läst att man inte ska värma spenat pga av detta. Så.....

kurt

« Svar #6 skrivet: 12 dec-13 kl 19:42 »
Jo vist men det var just konservering ja syfta på  allt annat är ointressant  om du ursäktar trycket.

Ja, men du vet inte ju uppenbarligen inte vad konservering är för något! Frysning, torkning är ju utmärkta exempel på konservering

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konservering

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 dec-13 kl 00:14 »
Jag tror att TS med konservering avser sådan form av konservering som slutar med att man har en burk som kan förvaras länge i rumstemperatur.

När man konserverar hettar man upp innehållet i konserven, att hetta upp spenat och sen lagra den misstänker jag kan frigöra nitrit.

Konserver som inte är sura eller salta och inte behandlade vid hög temperatur (typ 120 grader) riskerar dessutom att utveckla botulinbakterier. För att skydda sig mot deras gift - botulin - ska man koka maten finfördelad i minst 10 minuter och då är vi där med dubbla uppvärmningen av spenaten igen. :)

/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Håning

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 dec-13 kl 06:43 »
Ja, men du vet inte ju uppenbarligen inte vad konservering är för något! Frysning, torkning är ju utmärkta exempel på konservering

För mig är det att kokain men det är ju fel ord i din värd förstår ja . Då du ändå gör dig dum i sammanhanget anser ja efter som du inte vill axeptera min fråga rakt upp och ner istället för att misstolka .  För övrigt vet ja mycket väl vad frysning och torkning är  Så sluta att svara om du ändå inte vill besvara min fråga korrekt .Jävlig tråkig att attityd du hart till folk med att försöka förringa  folk
« Senast ändrad: 13 dec-13 kl 07:48 av Castro »

Håning

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 dec-13 kl 06:46 »
Jag tror att TS med konservering avser sådan form av konservering som slutar med att man har en burk som kan förvaras länge i rumstemperatur.

När man konserverar hettar man upp innehållet i konserven, att hetta upp spenat och sen lagra den misstänker jag kan frigöra nitrit.

Konserver som inte är sura eller salta och inte behandlade vid hög temperatur (typ 120 grader) riskerar dessutom att utveckla botulinbakterier. För att skydda sig mot deras gift - botulin - ska man koka maten finfördelad i minst 10 minuter och då är vi där med dubbla uppvärmningen av spenaten igen. :)

/Torpjens
Ok Tack för ett enkelt och rakt svar .
« Senast ändrad: 13 dec-13 kl 07:45 av Castro »

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Galaxie, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser