ICA Smör och Raps ? vs Bredgott

Startat av Tobbe B, 08 Dec-13 kl 17:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Rossbo

Kanske ett tips? Jag mixar rumsvarm svensk smör med kallpressad olivolja och mixen är krämig och bredbar direkt från kylskåpet. Mängdförhållande mellan smör och olja bestämmer man själv beroende hur bredbart vill man ha det. Det går antagligen lika bra att blanda smör med rapsolja istället för olivolja.

Edgar

Använder Bregott extrasaltat.

Saxat från förpackningen:

Matfettsblandning 75%. Fetthalten är 75% varav 68% är mjölkfett och 32% är rapsolja.

Ingredienser: Smör (pastöriserad grädde, mjölksyrakultur), rapsolja, vatten, salt 1,8%, vitamin A och D

Edgar

Tittade också på smör från Arla vi har i kylen (extrasaltat det också). Tillverkat i Visby.

Ingredienser: Pastöriserad grädde, salt 1,8%, mjölksyrakultur

Protein 0,5g     Kolhydrat  0,5g            Fett  81g

Härifrån kan ju den matematiskt intresserade räkna fram hur mycket vatten som tillsätts i Bregott.

Broberg

Citat från: Edgar skrivet 21 Dec-13 kl 20:52
Härifrån kan ju den matematiskt intresserade räkna fram hur mycket vatten som tillsätts i Bregott.

Är ju det jag hela tiden velat få någon annan att göra  :P  ;)

Edgar

OK, försöker:
Bregott innehåller 75% fett, bestående av 32% olja och 68% mjölkfett.

100 g Bregott innehåller enligt detta 24 g olja och 51 g mjölkfett.

51 g mjölkfett omräknat till smör (fetthalt 81%) innebär 63 g smör.

För 100 g extrasaltat Bregott används 1,8 g salt, 24 g olja och 63 g smör. Innebär att det saknas 11,2 g vilket då förmodligen är vatten.

johe71

från wikipedia (om bregott) "Sedan omkring år 2004 är standardfetthalten sänkt från 80 procent till 75 procent genom att vatten tillsätts."

torbjorn

Citat från: Edgar skrivet 22 Dec-13 kl 11:24
OK, försöker:
Bregott innehåller 75% fett, bestående av 32% olja och 68% mjölkfett.

100 g Bregott innehåller enligt detta 24 g olja och 51 g mjölkfett.

51 g mjölkfett omräknat till smör (fetthalt 81%) innebär 63 g smör.

För 100 g extrasaltat Bregott används 1,8 g salt, 24 g olja och 63 g smör. Innebär att det saknas 11,2 g vilket då förmodligen är vatten.

Exakt samma siffror deklareras också för Norrmejeriers motsvarande produkt, Norrgott. Det står dock ingenting om vatten bland ingredienserna. Tillverkarkod SE 1005.

Edgar

Vet inte hur det är nu, men för några år sedan behövde vatten inte deklareras som ingrediens i livsmedel.

Storemor

Såg också att det stod att Bregott innehåller vatten. Numera blandar jag eko-smör med olja. 125-150 g smör med 4 msk olja. Låter det stå framme till det är mjukt och rör ihop. Blir utmärkt, mer omättade och fleromättade fetter än bara smör. Det blir ju dessutom mindre salt, vilket vi ju får i oss för mycket av.

MissT

Jag gör eget Bredgott ibland:
250 g smör
1.5 dl rapsolja
1 dl vatten
1 tsk salt.
Vispa ihop smör och olja. Tillsätt vatten lite i taget + salt och vispa några minuter tills allt blandas. Detta blir bredbart direkt från kylen och vattnet gör att det blir en magrare produkt.

Rödskägg

För några år sedan sjönk fetthalten i Bregott från 80 till 75 %. Priset sjönk dock inte. Dyrt vatten.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Själv är bäste dräng

Jag lade inte märke till när, men märker numera att det kommer fram små vattenpärlor när jag brer bregott. Det gorde det inte förr.  >:D också, man blir hela tiden lurad. Nu blir det till att vispa ihop bordsflottet själv, för vatten har jag i kran, det skall inte vara på mackan.

Broberg

Vanligt smör fungerar ju utmärkt, om det förvaras i lagom tempertur, eller kör med osthyvel, som tidigare nämndes.

Hans Andersson

Citat från: Själv är bäste dräng skrivet 21 Jan-14 kl 17:01
Jag lade inte märke till när, men märker numera att det kommer fram små vattenpärlor när jag brer bregott. Det gorde det inte förr.

Du kanske har sämre kondition nu?

torbjorn

Uppgifterna i denna tråd har ju ganska många år på nacken vid det här laget.

ICA Smör & Raps tillverkas inte längre i Danmark, sedan minst 5 år tillbaka tillverkas det av Norrmejerier i Umeå, SE-kod 1005.

Garant Smör & Raps som prånglas ut av bl a Willys, tillverkas av Grådö mejeri, numera uppköpt av Falköpings mejeri i Hedemora, SE-kod 1017. Har för mig att Lidls motsvarande produkt också kommer därifrån.

Coop Smör & Raps görs av Arla i Götene, SE-kod 1042, precis som Bregott.

Man kan notera att Bregott och Coop Smör & Raps fick minskad förpackningsstorlek från 600 till 500 g för några år sedan. Övriga märken ligger vad jag vet kvar på 600 g.
Samtliga märken tycks i enlighet med Rödskäggs påpekande numera ha fetthalten 75 %.

Berberis

Fint att få det utrett. Det är ett ständigt aktuellt ämne.
Jag har köpt de olika varianterna, men jag märker ingen skillnad på smaken och konsistensen. Ett tag var det någon sort som inte var berikad med D-vitamin, men det verkar ha rättats till. Då kan jag fortsätta med att jämföra kilopriserna och näringsinnehållet.
Alternativet är bordsmargarin och det är inte fy skam heller.

En liknande variation verkar finnas när det gäller smör- och rapsolja
och det omvända: raps- och smörolja.

Själv är bäste dräng

Har visst missat den här tråden, för det tog någon sekund innan jag fattade skämtet om den sämre konditionen :)

Jag testade att ställa några provrör med bordsflott på spiselkransen efter att jag läst på förpackningarna om de olika fetthalterna, och det var en aha-upplevelse. Den blåa Bregott-varianten bestod verkligen nästan till hälften av vatten! Testade inte så många sorter och dokumenterade inte, men vatten fanns i allt.

Ett tag därefter så hörde jag på radion om problem med vatten i smöret då det skall bakas wienerbröd, de 5% som stoppas i vanligt smör ställer till det för bagarna.

Berberis

Tack för laborationen på spiselkransen.
Fetthalten i Bregott är 75% OCH i smör är den 80%. Är resten bara vatten?
Jag har full förståelse för de finsmakare som inte vill ha annat än riktigt smör, som de tycker smakar alla godast.
Det tog rätt lång tid innan smör- och oljeblandingarna blev så pass goda som de är idag. Min vegetariska farmor fick leta efter ett acceptabelt margarin, som då var ganska dyrt.

Själv är bäste dräng

Och idag kan man lura sig på de flytande blandningarnas hållbarhet. Vi använder ibland flytande blandning, och då oftast Arlas smör och raps-blandning. Flaskan står i kylskåpet som ligger på 4-5 grader, men kan räcka 2-5 veckor. Jag har vid ett par tillfällen då jag stekt ägg märkt en svag doft av härsket smör. Det är ju inte mer än 15% smör i den flytande blandningen, men när flaskan börjar ta slut finns det gott om luft i den så smörsyran kan oxidera.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

573 Gäster, 1 användare
kretslopp