Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ICA Smör och Raps ? vs Bredgott  (läst 19303 gånger)

Tobbe B

• Jämtland
    • Berglunds gård i Mälgåsen / Jämthonung
ICA Smör och Raps ? vs Bredgott
« skrivet: 08 dec-13 kl 17:05 »
ICA Smör och Raps ? vs Bredgott, är det något liknande. Nyttigt? Coop har väl ett liknande? Och är det svenskt??

Någon som vet hur det ligger till, det är ju 4-5 kr billigare än Bredgott.
Franska jättervaktlar, hund, höns - Faverolle, Sussex, biodling, katt.
http://www.facebook.com/berglundsgardimalgasen/
http://www.jamthonung.se

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: ICA Smör och Raps ? vs Bredgott
« Svar #1 skrivet: 08 dec-13 kl 17:26 »
Är inte Icas bordsmatfett tillverkat av Arla precis som Bregott? Ta en titt på kontrollnumret på förpackningarna, en oval med landskod och fyra siffror i. Står det SE där så är det svensktillverkat, och om det är samma siffror på två olika paket så är det samma fabrik som ligger bakom dem. På livsmedelsverkets hemsida finns det en tabell över de där kontrollnumren.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 08 dec-13 kl 17:43 »
Bara Smör är riktigt smör till 100%. Allt annat är halvfabrikat.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #3 skrivet: 09 dec-13 kl 18:16 »
Men smör innehåller ju 20% vatten, det är alltså utspätt!

AlnöKrister

• Lycklig med fru och många barn och barnbarn
    • Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 09 dec-13 kl 18:39 »
Numren finns även på Wikipedia, sök på mejeri, funkar även i mobilen när man står vid hyllan
Äger äntligen gård med härlig hustru som är lika knäpp som mig.
Har 1 son och 3 döttrar sedan tidigare som tyvärr inte bor med mig.
3 små  killar och 2 små tjejer.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 09 dec-13 kl 18:57 »
Men smör innehåller ju 20% vatten, det är alltså utspätt!
Fel!
Är det mer än 16% rest-vatten så FÅR det inte kallas smör. F.ö. står allt på förpackningen.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 dec-13 kl 19:11 »
Icas Smör&Raps var producerad i Danmark då den introducerades, å utländska produkter intresserar mej inte då vi har fullgoda svenska alternativ som i fallet Bregott är obetydligt dyrare,  bred tunnare om pengarna är avgörande :)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nock

• Småland
« Svar #7 skrivet: 09 dec-13 kl 19:36 »
Citera
Innehåller Bregott svensk grädde?

Bregott ekologisk innehåller bara svensk grädde. Däremot innehåller Bregott normalsaltat, Bregott extrasaltat, Bregott mellan, Bregott mindre och Bregott med havssalt inte alltid bara svensk grädde. Det beror på att det ibland är brist på svensk grädde. Bristen på grädde uppstår i och med att allt fler väljer att äta och dricka fetare mejeriprodukter samtidigt som Sveriges mjölkproduktion fortsätter att minska. Vid brist på grädde måste vi ibland komplettera med färsk grädde från våra grannländer Finland och Danmark. Bristen är som störst på hösten för att efterfrågan på allt fetare grädde och smör är som högst då, samtidigt som korna naturligt mjölkar mindre på hösten.

http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/bregott/fragor--svar/

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 09 dec-13 kl 19:44 »
http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/bregott/fragor--svar/

Nu när fakta kommer fram får du nog bre riktigt tunt om du ska använda Bregott- Välj svenskt smör
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 09 dec-13 kl 21:51 »
Blanda ekologiskt smör med ekologisk rapsolja själv? Nån krona sparas väl då, kan jag tänka. Eller ställ smörpaketen lite varmare än kylskåpet bara. Vet ställen där det står i rumstemperatur, fast då är det lite mer saltat.

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 dec-13 kl 22:00 »
Ja brukar förstås ha mitt smör i skafferiet .

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 09 dec-13 kl 22:28 »
Om man har ett svalt skafferi så kan smöret stå där. Det klarar sig länge utan att härskna. En del har smöret i vatten på ett svalt ställe, t o m i en brunn om det är på sommaren.
Maria, har det i kylskåpet, eftersom det TiBbetanska Residenset rymmer inget skafferi. Det funkar alldeles förträffligt om man skär det med osthyvel.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #12 skrivet: 17 dec-13 kl 20:32 »
Tittade i veckan på paketen ICA Smör och Raps i affären härstädes.  Står att det är tillverkat i Danmark.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 17 dec-13 kl 21:27 »
Coops bordsmatfett har i alla fall samma kontrollnummer som Bregott, och det pekar på en Arlafabrik. Jag har för mig att det var 1042 eller något sånt.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 dec-13 kl 22:47 »
Hur mycket är smör, kontra olja i sån Bregott? Och när vatten står som ingrediens, har de då blandat i vatten? Och sen verkar det som de tillsatt konstgjorda vitaminer? Hur görs sådana i så fall?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 18 dec-13 kl 07:15 »
Hur mycket är smör, kontra olja i sån Bregott? Och när vatten står som ingrediens, har de då blandat i vatten? Och sen verkar det som de tillsatt konstgjorda vitaminer? Hur görs sådana i så fall?

Det brukar stå i deklarationen på paketet. På Norrgott (Norrmejeriers motsvarighet till Bregott) anges fetthalten till 75 %, och av fettet är 68 % mjölkfett och 32 % rapsolja.

Hur mycket av vattnet (som ju måste ingå i de 25 % som inte är fett) som följer med grädden naturligt och hur mycket som eventuellt är tillsatt går förstås inte så lätt att reda ut. Det kan ju vara så att man justerar vattenhalten för att alltid få samma fetthalt och konsistens hos slutprodukten även om gräddens fetthalt varierar.

karsan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 21 dec-13 kl 18:25 »
Angående vatten i smör:  Från kemin i skolan (50+ år sedan) lärde jag mig att i mjölk finns fett i emulsion medan i smör är vatten i emulsion i fett. Reservation för förvrängt minne.  Det blir alltså vatten kvar i smöret när man kärnar, helt naturligt, sedan årtusenden. Och det är därför smör till skillnad från olja bubblar i stekpannan.

Broberg

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 dec-13 kl 18:28 »
Angående vatten i smör:  Från kemin i skolan (50+ år sedan) lärde jag mig att i mjölk finns fett i emulsion medan i smör är vatten i emulsion i fett. Reservation för förvrängt minne.  Det blir alltså vatten kvar i smöret när man kärnar, helt naturligt, sedan årtusenden. Och det är därför smör till skillnad från olja bubblar i stekpannan.

Jo, men det är skillnad, om de häller i extra vatten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 21 dec-13 kl 18:40 »
Härom dagen tittade jag på diverse smör- och margarinpaket och såg att det uttryckligen står "Vatten" i innehållsdeklarationen för lättmargariner (Lätta m fl).

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 dec-13 kl 18:43 »
Härom dagen tittade jag på diverse smör- och margarinpaket och såg att det uttryckligen står "Vatten" i innehållsdeklarationen för lättmargariner (Lätta m fl).

Det gör det på Bregott också har jag för mig. Därför jag undrade om de häller i extra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser