Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Septiktank/infiltration  (läst 4590 gånger)

skogstrollan

• Skåne
Septiktank/infiltration
« skrivet: 02 dec-13 kl 11:59 »
Ni kloka människor kan helt säkert hjälpa mig?  :) Jag har nyligen fått tömt min septiktank och på det lilla pappret som spolbilsfolket lämnat står det "dålig infiltration". Jag har ingen erfarenhet av enskilt avlopp men tänker att det ska jag lära mig..... Vad betyder det? Och hur åtgärdar jag det? Jag är väldigt tacksam för svar, gärna snabbt om det ska grävas, ett, tu, tre så är marken frusen, även här nere i Skåne. ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Septiktank/infiltration
« Svar #1 skrivet: 02 dec-13 kl 12:10 »
En septitank skall vara sluten. Menar du slambrunn, förmodligen trekammarbrunn?

Om de skrivit dålig infiltration menar de förmodligen att det inte rinner ut som det skall efter brunnen. Du måste kolla vad du har för en avloppslösning nu, det är inte säkert att du har någon infiltration alls efter brunnen utan bara en igensatt stenkista.

skogstrollan

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 dec-13 kl 12:41 »
Den är godkänd av kommunen här, enligt senaste rön, men vad det är precis för slags brunn, alltså vad den heter, vet jag inte.  :) Hoppas att det blev lite klarare nu. Hur åtgärdar man dålig infiltration?

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 dec-13 kl 13:32 »
Om den är godkänd av kommunen efter senaste rön måste de ha papper på vilken typ av lösning vi diskuterar.
Dålig infiltration åtgärdas med nyanläggning eller en annan lösning. men för att kunna svara på det behöver vi veta vad du har hur det ser ut på platsen, avstånd till vattendrag, brunnar, tomtyta, marktyp, topografi o.s.v.
Sist men inte minst vilken kommun det rör sig om och hur de väljer att tolka gällande lagstiftning.  :)
Kul va?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

skogstrollan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 dec-13 kl 13:56 »
Uff.....låter jobbigt! Tusen tack för hjälpen, det blir till att höra av sig till kommunen alltså, än en gång tack! :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 02 dec-13 kl 14:50 »
Du kan börja med en lite egen kontroll.

Från trekammarbrunnen till infiltrationen skall det inte sätta igen om anläggningen inte har råkat ut för något allvarligt, och om det satt flytslam i utloppet från trekammarbrunnen så borde gubbarna ha sagt det. Sedan kommer fördelningsbrunnen, den sitter i ena ändan av bädden (snigeln, ubåten i folkmun). Lyft av locket och titta ned. Där skall du se ett inlopp och en eller flera utlopp, ofta med v-formade skjutluckor för att fördela vattnet mellan spridarrören som sitter utanför brunnen. Om du inte ser annat än smutsigt vatten när du tittar i den brunnen så är det täppt. Prova då att peta runt i kanterna ifall det sitter något där. Har du tur är det någon som kastat våtstarka servetter eller dylikt som tagit sig förbi trekammarbrunnen och täppt till utloppen.

Är det inte det så lutar det åt att ytskiktet täppt till i bädden. Då brukar man drabbas av nyanläggning som Rödskägg skriver, men det finns knep som inte kostar så mycket som man kan prova innan.

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 dec-13 kl 14:52 »
Fast det är inte att ge sig på att det finns en fördelningsbrunn.

Henry David Thoreau

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 dec-13 kl 15:04 »
Nej, om bädden ventilerar genom trekammarbrunnen så kan de ju ha sparat in på den. Nåja, en titt på vad som finns skadar verkligen inte. Det är skönt med kabelkamera. Ett byggfusk som otroligt nog är rätt vanligt är att gummitätningarna på avloppsrör lossar vid  montering och sätter sig tvärs över. Senan fastnar det lätt även i en halt plaströr.

skogstrollan

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 02 dec-13 kl 15:07 »
Har just varit i kontakt med företaget som tömmer och fick lite information om "egenkontroll" :) Blir till att gå igång med det i morgon. Jag har tagit till mig all er information som ska prövas och sedan hoppas jag att det ska lösa sig ;) Tusen tack!

Rödskägg

• Småland
« Svar #9 skrivet: 02 dec-13 kl 15:09 »
Eller tyvärr om det är som TS skriver nytt och godkänt, så kan det vara usel ventilation. Har tyvärr sett exempel på när ventilation inte utförts eller förvanskats, det går fort åt skogen då. Fast innan vi vet vad det är för anläggning blir svaren i frågeform oändliga.

Henry David Thoreau

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 02 dec-13 kl 15:15 »
Lycka till och glöm inte att skriva hur det går.

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 02 dec-13 kl 17:42 »
Dom måste tömma allt i tanken, det gjorde de inte hos oss de första 10 åren efter vi gjorde vår anläggning, de körde ner sugsnabeln i luftningsröret eller vad det heter så till slut beckade hela trappern igen, så kolla upp det oxå när du ändå kikar. Var inte ensam när du tar av lock så du inte kan få hjälp om nåt händer.
Och så vill jag berätta att jag med jämna mellanrum smular ner ett par paket jäst i systemet och tycker att sen jag började med det så har anläggningen funkat friktionsfritt  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kallstrom_74

« Svar #12 skrivet: 04 nov-14 kl 21:14 »
kul att du skrev att du använder jäst...min far sa att när dom hade en 3-kammar brunn så krånglade det...så sa nån att dom skulle slänga i ett antal fransbrö limpor och ett gäng daggmaskar...sen hade dom aldrig några problem med den brunnen mer

Dela detta:

* Inloggade just nu

961 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser