Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ved av en stor fallen gran?  (läst 14047 gånger)

Snowy

• -
Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« skrivet: 27 nov-13 kl 11:09 »
Hej stormen har fällt en stor vacker gran på tomten  :( som jag får ta itu med här framöver. Hur mycket ved i kubik kan jag få ut av den? Hur snabbt bör jag ta och såga upp den- för att inte veden, trädet ska bli förstört?

Rödskägg

• Småland
SV: Hur mycket ved av en stor fallen gran?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-13 kl 11:48 »
Så många som den innehåller! Tänk, jag har en kanna vatten här på mitt bord hur många liter rymmer den? Ska du använda den till ved är det ingen brådska men ta den gärna före nästa sommar.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 27 nov-13 kl 11:58 »
Så många som den innehåller! Tänk, jag har en kanna vatten här på mitt bord hur många liter rymmer den? Ska du använda den till ved är det ingen brådska men ta den gärna före nästa sommar.
Hahaha insåg att det kanske var en svår fråga. Men det är en rätt stor gran som sagt. Vad skönt att jag kan vänta så länge med att börja ta itu med den. Då blir det nog inte förrän till våren som jag sågar upp den.

Håning

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 nov-13 kl 12:01 »
Hahaha insåg att det kanske var en svår fråga. Men det är en rätt stor gran som sagt. Vad skönt att jag kan vänta så länge med att börja ta itu med den. Då blir det nog inte förrän till våren som jag sågar upp den.
Gör lite då och då så blir det inte så jobbigt  och sen så kaske du även tar dom tjoka grenarna då blir det en himla masa ved och bra sådan .

Landet

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 12:13 »
Kan du inte såga ut några plankor/brädor ur den? Synd att en stor gran ska bli ved. Du kommer få mycket ved ändå av bakan och grenar

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 nov-13 kl 12:16 »
Låter ju inte direkt som att Snowy är typen som har en solosåg ståendes och att få ett sågverk att ta emot en trädgårdsgran är ju sådär.

Henry David Thoreau

Håning

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 nov-13 kl 12:26 »
Låter ju inte direkt som att Snowy är typen som har en solosåg ståendes och att få ett sågverk att ta emot en trädgårdsgran är ju sådär.
Men kaske känner någon som har eget sågverk . Ja hade sådan tur att en vän hade ett bamse sågverk .Så  när ja plockade ner granens jätte granar det räckt nära nog till en hel verkstad . Så vist kan det bli lite  bräder om man önskar .

Snowy

• -
« Svar #7 skrivet: 27 nov-13 kl 15:28 »
Hahaha- helt rätt varken sågverk ståendes eller kunskap att fälla en gran. Har förövrigt ingen nytta av brädor för tillfället- men ved är alltid tacksamt. Har pinsamt nog varken motorsåg eller klyvsåg,  så blir att leja någon att göra jobbet. Funderar dock på hur mycket jobb det blir... först få granen från det träd den nu ligger mot, sedan såga upp den i bitar och klyva...
Kanske skänker bort granen (veden) mot att någon tar hand om arbetet att få den istället. Synd att den föll, var en fin stor gran....

Rödskägg

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 nov-13 kl 15:35 »
Ok, den har alltså inte fallit helt än utan står mot ett annat träd. Då ska du nog be någon med erfarenhet om hjälp eller vara väldigt försiktig och absolut inte ensam.

Henry David Thoreau

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 nov-13 kl 16:01 »
Står den lutande mot ett annat träd har den förmodligen en stor del av rötterna fortfarande förankrade i jorden och den kan överleva i åratal. Men om den ändå dör nu så kan du vänta en god bit in på nästa sommar åtminstone innan den börjar ruttna inuti, förmodligen ännu längre. Men du får kalkylera med risken att den faller av trädet den lutar mot i någon stormby, så undvik om möjligt att gå under.

Är det en hyfsat stor gran kan det bli två kubik ved, kluven och staplad. Är du smart låter du någon såga ner den åt dig och få veden för jobbet, så behåller du grenarna och eldar själv, det är den klart bästa veden på en gran men långt ifrån alla vet om det. Och de kan du kapa själv med en vanlig kapsåg för snickeriarbete om du har en sådan.

Snowy

• -
« Svar #10 skrivet: 27 nov-13 kl 17:23 »
Står den lutande mot ett annat träd har den förmodligen en stor del av rötterna fortfarande förankrade i jorden och den kan överleva i åratal. Men om den ändå dör nu så kan du vänta en god bit in på nästa sommar åtminstone innan den börjar ruttna inuti, förmodligen ännu längre. Men du får kalkylera med risken att den faller av trädet den lutar mot i någon stormby, så undvik om möjligt att gå under.

Är det en hyfsat stor gran kan det bli två kubik ved, kluven och staplad. Är du smart låter du någon såga ner den åt dig och få veden för jobbet, så behåller du grenarna och eldar själv, det är den klart bästa veden på en gran men långt ifrån alla vet om det. Och de kan du kapa själv med en vanlig kapsåg för snickeriarbete om du har en sådan.
Joop, en tredjre del av rötterna är nog kvar i marken, och jag ska inte vara under den och klättra. Såg har jag :) Yxa också :) Så det var smart att spara grenarna, för dom blir det ju mycket ved av också....

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 nov-13 kl 18:13 »
Du kan räkna på ett ungefär i huvudet.

Längden på det du sågade plus att du mäter diametern (D) på längden någonstans på mitten som är ungefär rättvis som ett medel över hela stocken.

Då blir cylinder formeln (Volym) följande: V = Pi * r * r * h   där Pi = 3 eller 3.14, r = halva D (se ovan) och h = längden på stocken i cm.

Är diametern 42 cm blir r = D/2 = 21 cm. Längden 5 meter = 500 cm.  Svaret blir: 3.14 * 21 * 21 * 500 = 692370 kubik cm.

/1000 = kubik dm, /1000 till och du har kubikmeter.  0,7 kubikmeter.

Med reservation om jag fått snörp på gamla gymnasiematten, det var 40 år sedan.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 nov-13 kl 18:37 »
En gran, med brösthöjdsdiameter 33 cm och 25 meter hög, ska innehålla ca 1 m3sk, enligt min fusklapp. m3sk=skogskubikmeter=hela stammen, inklusive bark, när det gäller gran. Inga grenar inräknade och det kan bli en hel del bra ved i det, på trädgårdsgranar.

Det finns nog knappt något träd, inom synhåll från hus, där inte någon jävel varit och spikat..

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 nov-13 kl 18:41 »
Så en stor gran borde snart uppnå två kubik ved

Gilbert

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 nov-13 kl 18:46 »
D=33 => r = 16,5

V = Pi * r * r * h => 3.14 * 16,5 * 16,5 * 2500 cm = 2.14 kbm.

Kasta den fusklappen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 nov-13 kl 18:47 »
Svarta fårets kassaapparat fungerar!

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 nov-13 kl 18:59 »
D=33 => r = 16,5

Kasta den fusklappen.

http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Alla-Verktyg/Volymberakning/

Gilbert

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 nov-13 kl 19:11 »
Det är den volym dom vill köpa in det för. Hur de kommer fram till denna volym är konstigt, den stämmer inte med matematiken.

johe71

« Svar #18 skrivet: 27 nov-13 kl 19:16 »
D=33 => r = 16,5

Kasta den fusklappen.

fast stammen lär ju knappast vara 33 cm i diameter i toppen... så trädet har väl mer formen av en kon än en cylinder?

och volymen för en kon är Pi * r * r* h / 3.... alltså 0.7 kbm med dina siffror....

sedan ligger nog sanningen någonstans mellan de två ... typ kanske 1 kbm... så fusklappen kan nog behållas

sen så blir ju 1 kbm fast trä minst 2 kbm kapad, kluven och travad ved...

Gilbert

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 nov-13 kl 19:17 »
Här är hur de räknar. De räknar från 1.3 meter upp och till topp.

Inte en stock som är kapad i båda ändar där man tar medel på mitten.

http://skogeniskolan.se/sites/skogeniskolan.se/files/hur20stor20volym20har20ett20ve4xande20tre4d.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser