Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mäta Bröstomfång  (läst 2490 gånger)

Kennu

• -
Mäta Bröstomfång
« skrivet: 26 nov-13 kl 21:42 »
Hej, hur mäter man bröstomfånget på en tjur? Bakom frambenen rakt över ryggen, eller?

Tack på förhand.
Mvh

Ek

• Västergötland
SV: Mäta Bröstomfång
« Svar #1 skrivet: 27 nov-13 kl 10:18 »
Ja det stämmer nog rätt bra.Lite svårt att beskriva men det brukar ge sig .Inte för långt bak bara men tänk på att djuret står någerlunda normalt,inget vridet huved,inga bakfötter i gödselrännan. sen ska du dra åt måttbandet med ca 2kilos tryck om jag kommer ihåg rätt.Sen när du gjort allting rätt så kan man behöva dra av eller lägga till vissa % beroende på kön och ras...Men du får iallafall en bättre uppskattning än ögonmått.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 27 nov-13 kl 12:18 »
Det är riktigt. Det är viktigt att djuret står "normalt" precis som Ek beskriver.
Följande tabeller kan vara till hjälp:
http://www.greppa.nu/download/18.7caa00cc126738ac4e880009946/1266422204078/Br%C3%B6stomf%C3%A5ngstabell,+SLU+2006.pdf

Kennu

• -
« Svar #3 skrivet: 27 nov-13 kl 17:20 »
Tack för svaren!

Hur långt bakom frambenen ska man mäta? Jag mätte vår tjur härom dagen. Han är en 8 månaders renrasig Hereford. Mätte då absout precis bakom frambenen och fick 145 cm. Tycker det verkar väldigt lite eller så mäter jag fel? Mvh

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-13 kl 17:36 »
Det beror på vad du gett tjuren att äta :)
Men säg att den vägde 40 kg nykalvad.

Tillväxt 1kg/dag
40+8*30*1=280

Tillväxt 1,3kg/dag
40+8*30*1,3=352

Den borde inte väga under 280kg om den haft att äta hela tiden men det finns absolut renrasiga herefordtjurar som väger 350kg efter denna tiden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser