Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt lilla smarta hönshus! *bilder*  (läst 3301 gånger)

mli79

• Skåne
Mitt lilla smarta hönshus! *bilder*
« skrivet: 26 nov-13 kl 06:37 »
Nu är det tillbyggda hönshuset klart så när som på ett par haspar och en liten lucka. Jag är väldigt nöjd med hur det fungerar och tänkte därför dela med mig ifall det är någon som kan få lite inspiration.

Bottenytan är 2,5 * 2. Osäker på nockhöjden men ca 2 meter. Just nu bor där 8 brahmor.

På bottenytan är det en utgång till den lilla hönsgården, och från hönsgården ut till friheten. (Och det är där de är för del allra mesta...) Huset är byggt i mitt tidigare kaninhägn, så bottnen är säkrad både för in- och utpassage. Tips! Lägg på galvat nät i botten, fäst längderna med varandra och i väggarna. Sen åker du förbi närmsta företag som säljer gräsmatta på rulle. De brukar bli väldigt glada att bli av med stuvbitarna - vilka är perfekta bitar på ett par meter som inte gick att rulla. Bara att lägga ut ovanpå nätet! Gräset håller sig inte. Jag har fyllt på med sand så att de ska kunna sandbada inomhus. Lite spån krafsas också ner via trappan upp, som är byggd i greppvänliga material.

Jag fodrar genom luckorna på bottenvåningen - behöver bara hälla på mer mat i tråget. Eftersom det är sand som golvmaterial upplever jag inte att det blir mycket strö i tråget heller. Och vattnet har jag löst så att jag har två vattenautomater, vilka jag altinerar mellan dagligen. Eftersom jag förvarar den ena inne i mitt hus så behöver jag aldrig stå och tina upp en automat för att kunna fylla på vatten. För att ge mat och vatten behöver jag alltså bara öppna luckorna och fylla på, behöver inte krypa in.

På ovanvåningen sover de. De vägrar sova på pinne så jag har ordnat en stabil sovhylla ovanpå värpredena. Nu är det förvisso bara ett värprede på bilden, har bara tre hönor som värper. Ett eller två till ska upp bredvid. För att göra sovhyllan smidig att mocka dagligen har jag lagt på en plastatta och spån. Detta går att mocka genom att bara öppna luckorna och skrapa ner i en hink. Samma sak är det när jag plockar ägg, bara att öppna en lucka och ta för sig.
Ovanvåningen håller utan problem för vuxna människor. Det är sällan jag behöver mocka eftersom de alltid är ute, men behövs hela våningen mockas är det bara ta en pall och krypa in.

Det som inte syns på bild är en liten "kycklingstuga, det sitter ihop med utegården och går att stänga för så det får en egen liten utegård. Huset är ca 1,4 * 1,4 och är ca 70cm i takhöjd. Där bor hönor som vill ruva och tills kycklingarna är stora nog att gå ut fritt med de andra.

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Mitt lilla smarta hönshus! *bilder*
« Svar #1 skrivet: 07 dec-13 kl 23:27 »
Kul ide med hönshus på höjden!

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser