Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röka kött och tillaga i ugnen  (läst 5445 gånger)

Han i Skogen

Röka kött och tillaga i ugnen
« skrivet: 25 nov-13 kl 19:37 »
Hej hej på er!! Här var det länge sedan jag var in och kollade. Nu skulle jag behöva lite hjälp av er kunniga människor. Jag tänkte röka lite viltkött och funderar nu på några saker. Kan man tex ta ett baklår från rådjur och röka detta under exempelvis 5 timmar i kall rök för att sedan ta det direkt från röken och in till ugnen och få upp det till rätt innertemp på så vis genom att köra ugnen på runt 80-100 grader? Detta borde ju ge samma resultat som varmrökt eller är jag helt galet ute? Om nu detta skulle funka att kombinera rökning på detta vis vilket tror ni i så fall skulle bli bäst, att först köra det till rätt innertemp och sedan röka eller ska man röka det först och sedan ta in det i ugnen. Mvh Han i Skogen

kurt

SV: Röka kött och tillaga i ugnen
« Svar #1 skrivet: 26 nov-13 kl 04:24 »
Inte kött men. På Nordic food Lab så tillagar de makrill i ugnen, kyler den och sedan kallröker de den i 24h (kallrörkning av kött tar lång tid!)

http://nordicfoodlab.org/blog/2013/10/wood-for-food-a-pyrolysis

Moraggarn

• -
« Svar #2 skrivet: 26 nov-13 kl 10:24 »
Kallrökning tar lång tid, men tanken var att slutändan få ett varmrökt resultat. Säg att en bit sidfläsk tar exempelvis 6timmar att varmröka. Tar man då och röker utan värme i 6 timmar och sedan gör det klart i ugnen så borde ju det bli samma resultat som att varmröka i 6 timmar eller är jag fel ute?

kurt

« Svar #3 skrivet: 26 nov-13 kl 12:53 »
Som du ser från Nordic food lab länken, så får också röken olika egenskaper beroende på värmen.

Moraggarn

• -
« Svar #4 skrivet: 26 nov-13 kl 13:26 »
Funderar lite på varför Han i Skogen vill röka på detta sätt. Förstår ju själva tanken i frågan så att säga men finns det redan i dag ett fungerande "rökeri" ( vilket jag utgår ifrån eftersom att han vill röka det först) då är det ju inte så svårt att tillföra värme i det redan befintliga skåpet och varmröka på riktigt. Vad är tanken med det du undrar Han i Skogen?

Han i Skogen

« Svar #5 skrivet: 26 nov-13 kl 14:53 »
Så här ligger det till: Har tillgång till en kallrök som består av ett rökhus,ett långt rör(säkert 5m) samt en eldstad i änden av detta. Har även 2st rådjurslår liggandes som jag fått av en bekant. Att kallröka dessa har jag insett är ett för mig alldeles för stort och komplicerat projekt och därför kom tanken att jag skulle varmröka dom, problemet då är att jag inte på nåt enkelt vis kan fixa värme i huset via nån elektrisk lösning eller genom att elda direkt i botten utav det, hade en tanke på att värma med typ grillkol eller så men insåg att det skulle bli väldigt mycket kontrollerande av värmen för att hålla den "stången" så att säga. Kallröker man däremot i denna så kan man elda på utan att behöva passa den nåt nämnvärt( bara kolla till brasan en gång i timmen enligt han som har den) så att istället för att passa den en gång i timmen under en hiskelig massa timmar tänkte jag att det kunde ju vara bekvämare att bara titta till den under några timmar och sedan göra den klar i ugnen vilket i princip inte kräver nåt passande alls. Men innan jag gör detta ville jag veta om det överhuvudtaget blir/går bra att göra så som jag tänkt, gör det inte det så väljer jag istället att lämna det till någon som röker det åt mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser