Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserverad brylepudding  (läst 1415 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
Konserverad brylepudding
« skrivet: 19 nov-13 kl 22:03 »
Kanske att denna post skulle ligga under mejeri men jag provar här.
Utav någon o-utgrundlig anledning finns inte efterrätter med i någon egen kategori här på forumet  ;)
Är man som jag svag för sötsaker så kommer lite idéer mellan åt.

Fick en del konservglas av en kompis mamma, bland annat 6-8 stycken 1/4 liter burkar från Surte glasbruk.
Har inte några gummiringar ännu så jag kan inte prova själv utan kastar ut en fundering här.

Borde man inte kunna göra portions puddingar i dessa och koka in som konserver?
Karamellsåsen är ju väldigt varm när man glaserar formen men eftersom burkarna är gjorda för att kunna kokas borde de väll hålla för det?

Tänkte mig att man gör puddingar i vanlig ordning i ungnen och när de fått färg, på med gummiring och lock och i gryta (har ingen konserveringsapparat) och koka in en stund.
Någon som har förståndiga tankar och idéer kring det?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Gilbert

• Gäst
SV: Konserverad brylepudding
« Svar #1 skrivet: 19 nov-13 kl 22:14 »
Du kan ju göra hur mycket desserter och sötsaker som helst av plommon, körsbär, äpplen, päron, jordgubbar, bär etc.
Bara fantasin sätter gränser. Jag har en hel kyl med det jag i alla fall kallar sötsaker, sylt av alla de slag, inkokta päron, äpplen etc.
Sylt kan användas till paj, man kan göra glass till.

Men att konservera Crème caramel låter inte som någon sötsak längre.

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 nov-13 kl 23:07 »
Kanske att denna post skulle ligga under mejeri men jag provar här.
Utav någon o-utgrundlig anledning finns inte efterrätter med i någon egen kategori här på forumet  ;)
Är man som jag svag för sötsaker så kommer lite idéer mellan åt.

Fick en del konservglas av en kompis mamma, bland annat 6-8 stycken 1/4 liter burkar från Surte glasbruk.
Har inte några gummiringar ännu så jag kan inte prova själv utan kastar ut en fundering här.

Borde man inte kunna göra portions puddingar i dessa och koka in som konserver?
Karamellsåsen är ju väldigt varm när man glaserar formen men eftersom burkarna är gjorda för att kunna kokas borde de väll hålla för det?

Tänkte mig att man gör puddingar i vanlig ordning i ungnen och när de fått färg, på med gummiring och lock och i gryta (har ingen konserveringsapparat) och koka in en stund.
Någon som har förståndiga tankar och idéer kring det?
För att burken ska hålla så måste du ha vatten bad anars så spricker burkarna .Sen så är det så att tempen inte kan va för hög Konserverings temp är ju max 125 grader .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 20 nov-13 kl 08:52 »
Kanske enklare att köpa ett lager av sötad kondenserad mjölk och göra ... dulce de lette av . Typ en kolasås .
Ta bort etiketterna på burken , lägg den i en gryta med vatten så det täcker hela burken , fyll på mer vatten när det kokar bort och koka sen burken i tre (3) timmar .

Går att äta innehållet direkt eller blanda med glass eller i bakverk osv osv .

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #4 skrivet: 20 nov-13 kl 15:28 »
Du kan ju göra hur mycket desserter och sötsaker som helst av plommon, körsbär, äpplen, päron, jordgubbar, bär etc.
Bara fantasin sätter gränser. Jag har en hel kyl med det jag i alla fall kallar sötsaker, sylt av alla de slag, inkokta päron, äpplen etc.
Sylt kan användas till paj, man kan göra glass till.

Men att konservera Crème caramel låter inte som någon sötsak längre.
Nog brukar jag lägga in frukt också, men det var ju inte riktigt det som jag frågade om.
Förstår inte riktigt vad du menar att det inte är någon sötsak längre.

För att burken ska hålla så måste du ha vatten bad anars så spricker burkarna .Sen så är det så att tempen inte kan va för hög Konserverings temp är ju max 125 grader .
Brylepudding bakas i vattenbad i ungnen.

Kanske enklare att köpa ett lager av sötad kondenserad mjölk och göra ... dulce de lette av . Typ en kolasås .
Ta bort etiketterna på burken , lägg den i en gryta med vatten så det täcker hela burken , fyll på mer vatten när det kokar bort och koka sen burken i tre (3) timmar .

Går att äta innehållet direkt eller blanda med glass eller i bakverk osv osv .
Köper inte gärna några halvfabrikat, har kollat på Youtube efter "recept" på kondenserad mjölk så det kanske kan bli lite sådant gjort också.
Grannen har mjölkgård så helmjölk är rätt enkelt att få tag på.
Not: Brukade dricka mjölk från hans gård, men jag lämnade lite mjölk i dunkarna jag använde och sen gick de inte att få rena.  :(

Nå, frågan kvarstår.
Har någon provat själv tro?
Vi gör emellanåt glass här hemma, hustrun är duktig på det, men det är rätt mycket pyssel då vi inte har någon glassmaskin.
Kollade med en annan kompis som är kock, han hade ingen ide huruvida det funderade med konserverad pudding eller inte men han var nyfiken på resultatet, han gav också förslag på recept med kondenserad mjölk.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Håning

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 nov-13 kl 19:22 »
Henrik Uddemar Om det nu görs i vatten bad så är det väll bara att prova  vet ja  :)

kurt

« Svar #6 skrivet: 21 nov-13 kl 06:32 »
Det är en produkt med högt pH värde (inte som t ex sylt), och den behöver därför ändå förvaras kallt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser