Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  smides hjälp..SNABB FRÅGA !  (läst 10445 gånger)

kallebakom

• Norge
smides hjälp..SNABB FRÅGA !
« skrivet: 17 nov-13 kl 16:22 »
hej undrar så,på youtube smider en ett kvinvblad,men ha häller på nå vitt pulver ? ser ut som halt vanligt salt ? är det ? isof vaRFÖR ? TACKSAM !!

slainte

• Västmanland
SV: smides hjälp..SNABB FRÅGA !
« Svar #1 skrivet: 17 nov-13 kl 16:39 »
Det är borax. Man använder det för att smältan ska ta ihop bättre utan slaggrester. Fanns förut att köpa på apoteket, nu vet jag inte..
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-13 kl 16:42 »
Hare köpt borax på färghandel .

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #3 skrivet: 17 nov-13 kl 17:00 »
borax för att få ut orenheter, så att det lättare ska gå att "välla",slå ihop stål.
behövs bara om du använder flera olika stål och vill blanda ihop dom.

lite knepit att få tag på idag pga säkerhetsklass, jag brukar köpa av cebex, men sist jag var där fick dom inte längre sälja det.
kanske har löst sig, ring dom www.cebex.se/

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-13 kl 18:11 »
borax för att få ut orenheter, så att det lättare ska gå att "välla",slå ihop stål.
behövs bara om du använder flera olika stål och vill blanda ihop dom.

lite knepit att få tag på idag pga säkerhetsklass, jag brukar köpa av cebex, men sist jag var där fick dom inte längre sälja det.
kanske har löst sig, ring dom www.cebex.se/

Hur länge sedan är det? Det är bara 4 år sedan min son köpte borax på järnhandeln här, när han skulle välla olika stålsorter till damasksmide. Har reglarna ändrats?
Borax används för att få bort järnoxidhinnan när man ska välla ihop stål. Med hinnan blir det svårt.
Men om man bara vil smida ett vanligt knivblad behöver man faktiskt inte borax.   

kallebakom

• Norge
« Svar #5 skrivet: 18 nov-13 kl 10:18 »
ok ! funkar flussmedel till hårdlödning ?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 18 nov-13 kl 17:55 »
Även för hårdlödning använde man borax förr i tiden, men jag vet inte vad "moderna" sådana flussmedel innehåller. Det står säkert i säkerhetsdatabladet som leverantören bör ha lagt ut på nätet.

Det finns förslag i tidigare trådar här på forumet om att använda sand av lämplig kvalitet som flussmedel för vällning.
Man kan också hitta ett par trådar med rejäla sågningar av borax ur miljö- och hälsosynpunkt.
Använd forumets sökfunktion och sök på borax.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-13 kl 20:52 »
ok ! funkar flussmedel till hårdlödning ?
som jag vet funkar det inte eftersom det är andra temperaturer som gäller. vid de temperaturer som man har när man väller är hårdlödningsflussmedel redan förstört.Oftast rör det sig om klor eller floursalter som fräter.
Men du ska alltså välla ihop stål?
Min son prövade nån gång att välla med  lervälling som skydd mot oxidbildning, jag tror japanerna gjorde så, men det kräver att man har mycket övning och erfarenhet av smide. det är inte enkelt.

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #8 skrivet: 11 jan-14 kl 13:03 »
lera används vid härdning för att få en sk. hamon line, härd linje.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hamon_%28swordsmithing%29

fin kvartssand användes förr.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 11 jan-14 kl 15:29 »
Även i industriella sammanhang använde man sand som flussmedel vid vällning förr i tiden. Jag läser just en beskrivning (Jernkontorets Bergshistoriska Skriftserie N:r 3 , Valsverk inom den svenska metallurgiska industrien intill mitten av 1870-talet, Historiska anteckningar av Carl Sahlin. Stockholm 1934, sida 73-74) av hur det gick till att tillverka valsar till valsverk i Avesta i mitten av 1700-talet. Där utgick man från vanligt smidesjärn som man först smidde under stångjärnshammare till ungefär rätt form, sedan vällde man fast ett en tum tjockt lager stål (s k brännstål från Eskilstuna) utanpå valsen. Och där står i texten "Som vällsand användes fin s. k. mjälga eller vesa från flodbrinken vid Dalälven." .
Efter vällningen smetade man på lera på valsarna och mjukglödgade dem i ugn (det torde nog ha tagit flera dygn) och svarvade dem. Sedan till härdningen. Citat:
"Nu återstod den kinkiga härdningen, som var förbunden med sätthärdning. Valsen värmdes för detta ändamål till rödbrun glödfärg, lades därefter uti sönderspinkat horn så länge, tills den något svalnat, dock ej mera än att hornmassan som en olja omgav valsbanan, och att pådroppat vatten fräste. Nu begöts valsen med stark saltlake, tills saltet gjort valsen vit överallt, då densamma flyttades till ugnen för ny uppglödgning till brunröd körsbärsfärg, varpå den hel och hållen nedsänktes i kallt, rent, stillastående vatten. Den färdiga valsen var så hård på banans yta att ingen fil bet därpå."

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #10 skrivet: 19 jan-14 kl 18:32 »
Jag vet att Lantmännen förr sålde borax i 15-kilospåsar.
Hoppas de har kvar den goda vanan  ;)
En sån påse räcker för de flesta smeder ett helt liv  ;D
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sheepgirl, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser