Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycket potatis?  (läst 3502 gånger)

hannaåsamuel

hur mycket potatis?
« skrivet: 28 feb-07 kl 21:28 »
Hej, några frågor bara.

Hur mycket sättpotatis sätter ni? På hur stor areal? Vad räknar ni med för skörd?

Gryning

• Mirandas have
Re:hur mycket potatis?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-07 kl 07:17 »
Förra året köpte jag en 5 kg säck och en 2,5 kg (tror jag). Delade de stora knölarna på vanligt vis. Har väldigt svårt att uppskatta ytan de behövde. De räckte för en mycket matglad famij på 5 personer från midsommar och oktober månad ut ungefär. en liten bit in i november kanske. Knäpparlarver tog en rad, kanske 5-8 stånd.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 03 mar-07 kl 09:36 »
Vi satte drygt 10 kg och det räckte ungefär oktober ut för 4 pers. Men då fick vi slå av blasten för tidigt p.g.a. bladmögel (början av augusti), annars hade vi nog fått större skörd. En del fick också kasseras p.g.a. brunröta.

Bladmögel är ett gissel här, "gubbarna" säger att man måste spruta om det ska bli nåt, men det vill vi ju inte. Fast det är jättetrist när man inser att vi kunde fått mycket mer potatis... Resistenta sorter hjälper tyvärr inte, de drabbas oxå  :(

Attis

• -
« Svar #3 skrivet: 03 mar-07 kl 14:11 »
Vi satte nog runt 60 potatisar av olika sorter på cirkus 40 löpmeter (uppskattar). Vi åt sista potatisen nu i februari, men vi är bara två personer och äter inte potatis så ofta. Mer i början och inte alls ofta mot slutet. I snitt kanske två gånger i veckan.

SKa försöka utöka landet lite i år så vi klarar oss längre  ;)

Bladmögel hos oss också  :(, får slå av blasten i början av augusti.
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 14:13 av Attis »
/Attis

Orcus

• ORCUSNET.TK
« Svar #4 skrivet: 06 mar-07 kl 17:47 »
Vart förvarar ni potatisen så den klarar sig så pass länge?
Med vänlig hälsning Mattias, Bollnäs
Kolla hemsidan för att se våran husrenovering och våra fotografier.

Attis

• -
« Svar #5 skrivet: 07 mar-07 kl 10:21 »
Jag har bott i  lägenhet, så jag har byggt en låda och isolerat med frigolit. Sen har jag lagt i potatisen och en handuk ovanpå följt av två st PET flaskor med fryst vatten.
I början får man byta flaskor ofta men sen när man har fått en bra grundkyla räcker det med varanan/var tredje dag. Dessutom så blir det ju kallare och kallare ju längre in på hösten man kommer. Till slut får man göra tvärt om (eller ta in potatisen, beroende på hur mycket man har kvar) lägga i varma flaskor.
Jag har även en termometer i lådan så man vet  8)
/Attis

sivan48

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-07 kl 00:54 »
kanske detta kan vara av intresse för någon i sthlm-trakten?
Vet tyvärr inte hur man lägger in bilder här....
http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=4356&aar

sivan48

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-07 kl 12:26 »
puffar upp denna länk...

kanske detta kan vara av intresse för någon i sthlm-trakten?
Vet tyvärr inte hur man lägger in bilder här....
http://www.abc-annons.se/viewad.php?idnr=4356&aar

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser