Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Projekt ombyggnad hemmagjord minitraktor  (läst 16393 gånger)

Huggorm

• Gäst
Projekt ombyggnad hemmagjord minitraktor
« skrivet: 15 nov-13 kl 20:19 »
Förra vintern köpte jag den här minitraktorn, jag fick den för 1500kr tillsammans med en vagn som jag sedan sålde för 1000kr så man kan säga att jag fick den för 500kr. Sedan har jag kört med den i nästan ett år, och vet nu vad som skall fixas och byggas om för att den skall gå från genial till perfekt.
Den är inte stor, bara en meter bred, men det är också det fina. Bättre skogstraktor finns inte, man kommer fram överallt. Jag har en kärra för fyrhjulingar och med den får jag hem en kubik ved per lass även i kuperad terräng. Snökedjor på och den går hyfsat på vintern också. Men det är inget man plöjer sin leråker med.
Drivlinan består av opel kadett ca. 1970 motor och låda på 50hk och sedan bakaxel från bubbla så man får extra nedväxling och dessutom lite extra tyngd över bakhjulen.
Den skall enligt uppgift vara byggd av underhållsmekanikerna på Ringhals under lediga stunder. Kan mycket väl stämma, bågen är byggd av rostfria vattenledningsrör som nog är vanligare i industrin än hemma hos folk.

Det som behövs är att hela elsystemet skall göras om, nu funkar det mesta men det är inte bra. Vidare skall jag ha något slags bromsar, troligtvis en handbromsspak som påverkar bakaxeln, just nu finns inga bromsar alls. Sedan skall jag försöka få tag på en bättre växellåda, den nuvarande låter inget kul inuti. En vanlig oljeservice skall det bli, vem vet när den fick det senast. Och så är det en mängd småsaker att fixa som jag skall ta efterhand.

TW

• Finland
SV: Projekt ombyggnad hemmagjord minitraktor
« Svar #1 skrivet: 15 nov-13 kl 20:25 »
Fint bygge.

En växellåda till en Opel Kadett C skall väl inte vara så svår att hitta på skroten. Motorn är svår att få tag i delar till bara så du vet. Det mesta går att få tag på men det kan vara krångligt ibland. Så när som på kolvar och topplock och förgasare var det i stort sett samma motor som hängde med på Opel Kadett fram till 1986 men vissa smådetaljer skiljer.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 nov-13 kl 20:28 »
Fint bygge.

En växellåda till en Opel Kadett C skall väl inte vara så svår att hitta på skroten. Motorn är svår att få tag i delar till bara så du vet. Det mesta går att få tag på men det kan vara krångligt ibland. Så när som på kolvar och topplock och förgasare var det i stort sett samma motor som hängde med på Opel Kadett fram till 1986 men vissa smådetaljer skiljer.
Nja, det här är den äldre motorn med stötstänger.

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 nov-13 kl 20:30 »
Spontant: bygg halvbandare! ;D

Undrar vad den väger? Motorn gör ju att vikten sticker iväg ganska bra.

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 nov-13 kl 20:31 »
Cool grej!

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 nov-13 kl 20:34 »
Spontant: bygg halvbandare! ;D

Undrar vad den väger? Motorn gör ju att vikten sticker iväg ganska bra.
Några få hundra kilo. Bak lyfter man den för hand om man tar i, fram lyfter man den lätt med en planka som hävstång. Jag har ett gäng snygga nostyngder skurna ur 50mm plåt som skall sitta i fram, men jag tog ur dem medan jag monterade winschen (som jag fick gratis av brorsan). Den är ändå relativt lätt fram och kan stegra lite om man gasa bra på tvåan

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 nov-13 kl 21:19 »
Ett par bilder till. Någon som kan identifiera kopplingscylindern som skymtar nere i hörnet? Har ingen aning om var den kommer från. Man kan även se handgasen framför tändspolen, den består av ett växelreglage från en cykel. Enkelt och funktionellt. Chokereglage måste jag dock bygga ett, nu får man sträcka sig fram direkt till förgasaren

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 nov-13 kl 21:39 »
Cool. En kompis hade en liknande, men på en B20-motor. Fast han hade ingen fin störtbåge.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 15 nov-13 kl 22:06 »
Den gamla stötstångsmotorn hängde med i de billigaste utförandena av framhjulsdrivna Kadetter också. Jag har själv skruvat med en '84 där det satt en sådan motor. Ett litet frågetecken för vad ventilsätena tycker om blyfri bensin i längden, jag antar att de är bearbetade direkt i gjutjärnstoppen precis som på Opels större CIH-motorer från samma tid? Förmodligen minskar risken för brända ventiler om man skulle borra upp huvudmunstycket i förgasaren och köra på E85 istället för bensin.

Kopplingshuvudcylindern ser engelsk ut och jag undrar om inte något liknande har förekommit på Saab V4 och/eller äldre 99.
Finns det kanske någon instansad logga eller nummer på pedalarmen som kan ge ledtrådar?

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 nov-13 kl 22:12 »
Kan kopplingscylindern vara från mini? Jag misstänker att framhjulsnaven är från det. De är i alla fall 12" och har haft drift.

Intressant med motorn. Den här går som den skall ännu, men vem vet vad som händer i framtiden. Den är i alla fall väldigt liten och smidig, jag vet inte vilken annan motor som kunde ha rymts där.

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 nov-13 kl 00:53 »
Förra vintern köpte jag den här minitraktorn, jag fick den för 1500kr tillsammans med en vagn som jag sedan sålde för 1000kr så man kan säga att jag fick den för 500kr. Sedan har jag kört med den i nästan ett år, och vet nu vad som skall fixas och byggas om för att den skall gå från genial till perfekt.
Den är inte stor, bara en meter bred, men det är också det fina. Bättre skogstraktor finns inte, man kommer fram överallt. Jag har en kärra för fyrhjulingar och med den får jag hem en kubik ved per lass även i kuperad terräng. Snökedjor på och den går hyfsat på vintern också. Men det är inget man plöjer sin leråker med.
Drivlinan består av opel kadett ca. 1970 motor och låda på 50hk och sedan bakaxel från bubbla så man får extra nedväxling och dessutom lite extra tyngd över bakhjulen.
Den skall enligt uppgift vara byggd av underhållsmekanikerna på Ringhals under lediga stunder. Kan mycket väl stämma, bågen är byggd av rostfria vattenledningsrör som nog är vanligare i industrin än hemma hos folk.

Det som behövs är att hela elsystemet skall göras om, nu funkar det mesta men det är inte bra. Vidare skall jag ha något slags bromsar, troligtvis en handbromsspak som påverkar bakaxeln, just nu finns inga bromsar alls. Sedan skall jag försöka få tag på en bättre växellåda, den nuvarande låter inget kul inuti. En vanlig oljeservice skall det bli, vem vet när den fick det senast. Och så är det en mängd småsaker att fixa som jag skall ta efterhand.

Skullw ja VIL

Skulle ja vilja se här i blad bergen här. Men trevlig ser den ut att vara.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 16 nov-13 kl 22:05 »
Nja, det här är den äldre motorn med stötstänger.
Samma grundmotor med stötstänger hängde med från 1963 till 1986 i litet olika utföranden. Den motorn har jag i min Opel Kadett E från -84 så jag känner igen bilderna dina.
Först var den 1,0 liter i Kadett A och senare borrades den upp till 1,1 liter i Kadett B och i mitten på 70-talet till 1,2 liter i Kadett C. I framhjulsdrivna Kadett D försågs den med ny växellåda och blev tvärställd. Samtidigt fick den ett nytt topplock med större ventiler och så tror jag att varvtalsområdet sänktes en aning i den vevan men grundmotorn är den samma. På slutet fanns den med en nyare förgasare i Kadett E. Den fanns också i somliga Opel Corsa i början på 80-talet och i en del brittiska Vauxhall Astra.

« Senast ändrad: 17 nov-13 kl 20:38 av TW »
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #12 skrivet: 16 nov-13 kl 22:09 »
Vid en närmare titt tror jag fortfarande att du har en Kadett C motor men det finns en liten möjlighet att den är från en Kadett B.

Slangen som sticker ut ovanpå ventilkåpan skall anslutas till en anslutning under luftfiltret! Man vill ju inte få in damm bakvägen i vevhusventilationen.

I instruktionsboken till min Kadett står det att den får köras på blyfri bensin men i ärlighetens namn var ventilsätena kaputt och krävde renovering vid 220 000 km. Hur det var med det äldre topplocket i Kadett B och C vet jag inte.
« Senast ändrad: 16 nov-13 kl 22:18 av TW »
Antifacist.

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 nov-13 kl 22:31 »
Det står "10B" på toppen bak ovanför bakersta avgasporten, kan det betyda att den är på 1,0l? Toppen har art. nr. 2888112 vilket ger lite tvetydiga svar när man googlar. I tillägg är växellådan av den typ som hade ett rör som kardanen gick i, men det är ju inte garanterat att den kommer från samma bil som motorn.

Jo, jag vet inte riktigt vad jag skall göra med vevhusventilationen, den går inte att få in i nuvarande luftfilter i alla fall. Det skall visserligen bytas, men jag vet inte om man kan få tag på något som passar. Funderar på att bara skaffa ett pyttelitet filter och sätta på den där slangen. Men det är ju inte optimalt.

För övrigt har jag ägnat dagen åt att riva bort hela det gamla elsystemet, kablarna till generatorn hade brunnit så det är inte märkligt att den inte laddat. Sedan har jag flyttat bak tändspolen till motorrummet, den behöver inte sitta ute i "kupén". Och så har jag flyttat fram instrumentpanelen så man lätt ser mätarna och kommer åt tändlåset. Slutligen har jag bytt ett mycket buckligt oljefilter och hällt på ny olja. Skall bygga nytt elsystem men måste ha tag på en del grejer först. Tror jag skall köpa en arbetslampa av de där nya med LED.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 17 nov-13 kl 07:25 »
Tror jag skall köpa en arbetslampa av de där nya med LED.

De lär gå att hitta på eBay för ungefär en tredjedel av det pris Biltema tar för dem.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 nov-13 kl 09:59 »
Perfekt!

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 nov-13 kl 16:04 »
De lär gå att hitta på eBay för ungefär en tredjedel av det pris Biltema tar för dem.

Har du en länk till en bra?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 17 nov-13 kl 20:29 »
Har du en länk till en bra?
Inte just nu, men det kommer en...

TW

• Finland
« Svar #18 skrivet: 17 nov-13 kl 20:35 »
"Kablarna till startmotorn har brunnit"......hmmm...... nu vet jag ingenting om bilelektricitet men vad händer till exempel om man kopplar ett 12 volts elsystem till en 6 volts startmotor?
Kadett A hade 6 volts elsystem om jag minns rätt. Alla nyare modeller har samma 12 volts startmotor.

Jag kontrollerade fakta och det visade sig att uppborrningarna från 1,0-1,1-1,2 liter skedde vid andra tillfällen än de jag sade tidigare. Jag redigerar mitt tidigare inlägg och rättar faktafelen. Ursäkta misstaget.
« Senast ändrad: 17 nov-13 kl 20:41 av TW »
Antifacist.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 17 nov-13 kl 20:40 »
Nu var det ju kablarna till generatorn som hade brunnit.

Om man kör en 6 V startmotor på 12 V så brukar det oftast gå ganska bra, åtminstone om motorn är lättstartad så man aldrig behöver köra länge på startmotorn. Men det finns viss risk att solenoiden blir överhettad om man inte är försiktig och låter startmotorn svalna en stund mellan långdragna startförsök.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser