Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga rök av en gammal spis  (läst 6484 gånger)

Moraggarn

• -
Bygga rök av en gammal spis
« skrivet: 15 nov-13 kl 10:36 »
Hej på er! Skulle vilja ha lite input ang en ide jag har på ett rökbygge. Har kommit över en gammal men fullt fungerande spis. Denna tänkte jag använda som rök, tror ni detta skulle funka? tanken är ju att där har man ju termostat och allt som behövs för att kunna hålla en bra och hyfsat jämn värme ev tänkte jag stoppa in en rökgenerator i sidan alt ställa en plåt med flis/spån direkt på ugnens botten. Det jag funderar lite över är om den rök som bildas kan ställa till det för övrig elektronik i spisen, om kablar till plattor osv kan ta stryk eller är ugnen såpass avskärmad från detta att det kan gå bra.

Markus_Almroth

• Medelpad
SV: Bygga rök av en gammal spis
« Svar #1 skrivet: 15 nov-13 kl 10:55 »
Jag har haft samma fundering och jag tror det kommer gå alldeles utmärkt.

Däremot skulle jag snarare rekommendera att du tar röken från någon liten eldstad med låååååååångt rökrör emellan, så själva röken är ganska kall när den går in i spisen. På det viset kommer ju termostaten och elementet i ugnen att få arbeta ifred så att säga.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

kurt

« Svar #2 skrivet: 15 nov-13 kl 11:23 »
Om du med den termostaten kan hålla tillräckligt låg temperatur? Problemet brukar vara att de flesta ugnar inte kan hålla en jämn temperatur under 100 grader.

Moraggarn

• -
« Svar #3 skrivet: 15 nov-13 kl 12:00 »
Om termostaten inte håller exakt jämn temp är ju inte så kinkigt, det gör inte t.ex Bradley' s digitala rökar heller då de kan diffa på 10 grader och mer. Jag har rökt i ett antal år då främst varmrökning och började för en tid sedan snegla på Bradley's rökar. Dock är de ganska dyra i inköp så jag började klura på olika alternativ att ev kunna använda deras rökgenerator.  Deras minsta skåp är bara nån liter större i volym än denna ugnen jag fått tag på så med en generator i denna så får man ju funktionerna i stort sett men till en tredjedel av priset. Såg även en ny sorts generator på Blocket som drevs med spån/flis den heter Flexismoker och verkade vara behändlig och dessutom billigare i drift än Bradley's då man slipper briketterna, dock är ju briketterna kul med så många olika smaker. Flexismokern gick i 5-6 timmar på en laddning. Ja nu finns i alla fall rökskåpet så nu får vi se hur jag går vidare.

RoHe

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 15 nov-13 kl 12:10 »
På jobbet när vi ville röka våra hemdonade korvar, satte vi eld på spånet med en gasolflamer, ställde in både korv och nu glödande spån i ugnen och valfri temp. Fungerade ypperligt. Fick dock täta springorna med plastfilm för att undvika läckor.

Det behöver inte va så avancerat som man kan tro med att röka.
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Moraggarn

• -
« Svar #5 skrivet: 15 nov-13 kl 13:33 »
Nä egentligen är det inte så komplicerat med själva rökningen. Jag har byggt mig en tubesmoker av nät (metallnät av typen insektsnät) dessa kan man göra så stora man vill och laborera med i oändlighet. Den jag byggt fyller jag med spån och tänder så som du beskriver sen pyr den fint i nån timme. Denna använder jag mig av när jag kallröker och tänkte även ha den i denna nya konstruktion. Det är ju inte så att jag står utan rökskåp direkt. Har ett kylskåp som jag kallröker ioch en hemsnickrad låda som är 120*50*50 som jag haft som både kall och varmrök. Vid varmrökning har jag då använt mig utav elgrilltändare för att fixa värmen. Tanken med denna spisen är att jag nu kan ställa värmen något mer dit jag vill ha den. Om det sen blir så att jag sätter in en Bradleygenerator eller så då är det inga problem. Men först blir det att testa med tubesmokern

Balder

• Halland
« Svar #6 skrivet: 20 nov-13 kl 17:41 »
Jag tog en gammal dubbel kokplatta satte en kastrull med rökspån på den ena i ett träskåp,den andra plattan var tänkt att styra tempen med den brände ut spånet fint,fick aldrig testat färdigt då det kom en flytt emellan.Nu har jag murat en manshög konstruktion med ett par gamla bakugns luckor från förra sekelskiftet och då flyttar jag igen.Den bästa  röken var dock en provisorisk rök på fjället,en utdikad kanal i en slänt eldstad i ena änden en grop med fisken i den andra täckt med platta stenar och så elda vi med dvärg björk och vide.

Dela detta:

* Inloggade just nu

792 gäster, 5 användare
Lynga, Tli, javill, vattukvinnan, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser