Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedklyv  (läst 41748 gånger)

Byracka

• -
SV: Vedklyv
« Svar #60 skrivet: 17 feb-08 kl 18:52 »
så för stor och seg ved ska man ha fyra?
Nej, det räcker fortfarande med en vedlyv förutsatt att den är tillräckligt stark.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 17 feb-08 kl 19:20 »
Varför skall man se på filmer med en hamsterbebis som äter broccoli när det finns filmer med gubbar som klyver ved?

Vi har en billig klyv för under 2000, en sådan som säljs lite överallt. Det jag kan lyfta kan den klyva, åtminstone har den aldrig gått bet på något som jag baxat upp på den. Dock tar den bara 40 cm kubbar. Det gör vår panna också, så det är inte ett problem för oss.

Rosten

• Närke
« Svar #62 skrivet: 17 feb-08 kl 19:51 »
Varför skall man se på filmer med en hamsterbebis som äter broccoli när det finns filmer med gubbar som klyver ved?

Vi har en billig klyv för under 2000, en sådan som säljs lite överallt. Det jag kan lyfta kan den klyva, åtminstone har den aldrig gått bet på något som jag baxat upp på den. Dock tar den bara 40 cm kubbar. Det gör vår panna också, så det är inte ett problem för oss.
Nu väntar jag på årets ved. Då kommer filmen som visar hur man klyver stor ved. ;D
Jag fick ett kanonpris på min. (begagnad) Av en som sålt huset. Annars så hade nog jag också köpt en mindre. Vi får in 70 cm utan problem i pannan.
« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 19:58 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #63 skrivet: 17 feb-08 kl 19:56 »
så för stor och seg ved ska man ha fyra?
En klyv som delar i 2 bitar kräver inte så mycket motor och är betydligt billigare i inköp.
En klyv som klyver 4 delar kräver större motor och kostar mera.
Fördelen med klyven som klyver 4 delar är att det går snabbare att klyva om man har mycket ved att klyva.
Så det beror på hur bråttom man har, hur mycket som man skall klyva och hur mycket pengar man äger. ;)

Filip Skräplund

« Svar #64 skrivet: 17 feb-08 kl 20:14 »
Jag skulle vilja se en klyv som har kniven fäst vid kolven och som trycker veden mot ett fast mothåll. (Har faktiskt sett en sån variant nångång)
Då slipper man flytta tillbaka veden när man klyver vedknubbarna flera gånger.
Kniven ska vara utformad mera som en kil för att trycka veden vid sidan om kolvstången.
Och ett smalt  bord med uppböjd kant på varje sida av klyven så man slipper plocka upp vedbitarna på nytt.
Och ett matarbord i samma höjd som klyven.
Och...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 17 feb-08 kl 22:17 »
F Skräplund

Just en sådan klyv du beskriver använder jag.  den kan även ställas lodrät för tunga knutor.
Även försedd med gummihjul och kan bogseras efter fordon.

http://777-host.tk/images/klyv.jpg
« Senast ändrad: 17 feb-08 kl 22:35 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #66 skrivet: 28 feb-08 kl 22:18 »
http://www.vipukirves.fi/ här en fantastisk finsk klyvyxa för manuell mkt snabb klyvning
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Byracka

• -
« Svar #67 skrivet: 28 feb-08 kl 22:23 »
http://www.vipukirves.fi/ här en fantastisk finsk klyvyxa för manuell mkt snabb klyvning

Bara ett litet fel.
Den kostar 199 €

hävkraftsyxan

« Svar #68 skrivet: 29 feb-08 kl 12:28 »
It is time to talk about the values of VIPUKIRVES/ HÄVKRAFTSYXAN.
The writer above mentioned "Bara ett titet fel,den kostar 199 euros"
This tool was invented by me. I have used my time to greate this tool more than 15 years. It is all handmade and totally different axe comparingto the conventional axes. This is widely patented, too. There are already some writings on the second page. So far this axe has been on the market 2,5 years.during this time there has not happened any accidenses. The splittingmechanism allowes you to split your firewood without the fear, that you might hurt yourself. Each strike is TOTALLY CONTROLLED BY YOU. You know already BEFORE the strike, that the axeblade will STOP ON THE BLOCK. It does NOT GO THROUGH the block. It does NOT HURT yourself.
The EFFICIENCY is much better than in any other axes.
There are NOT ANY PROBLEM trees any more. You can split ON THE GROUND, ON A ROCK, ON ASPHALT, because the axeblade remains ON THE BLOCK. There are NO LIMITS IN SICE OF THE BLOCK, because you can SAFELY start the splitting from the edge of the block.
If we compare this axe to the hydralic splitters which can be bought in the hardware shops, we can see that VIPUKIRVES/ HÄVKRAFTSYXAN is about twenty (20) times faster. There is alot of TIMESAVING with this axe. You do not need any outside energy, you can use your own" FATENERGY" that does not cost you anything. On the countrary, you will get very good physical condition for free.
The reasons, why I started to develop the axe were the dangers and poor efficiency. Each time when I splitted the firewood with the conventional axes I had to be afraid that I might hurt myself. an other annoing feature was, that the axeblade very often sticked into the block. I really had to use a lot of extra energy comparing to splitting with VIPUKIRVES/ HÄVKRAFTSYXAN.
My opinion is, that these features which can be found in VIPUKIRVES/ HÄVKRAFTSYXAN are really WORTH OF MONEY.
It is better to walk with HEALTHY FEET AND HANDS, than with the other possibility, AS CRIPLED.
Go to my homepages www.vipukirves.fi, there you can see, how I (68) years old man, split the firewood.
You can find a lot of information from GOOGLE by words VIPUKIRVES, LEVERAXE, HÄVKRAFTSYXA.
Please, if there is somebody who understands this writing, thanslate this in swedish to these pages.
All the best from Finlanf.
« Senast ändrad: 11 jun-08 kl 22:21 av hävkraftsyxan »

LazarusX

• Hälsingland
« Svar #69 skrivet: 29 feb-08 kl 20:03 »
Det är dags att tala om värdena av VIPUKIRVES/HÄVKRAFTSYXAN.
Det här verktyget är uppfunnet av mig. Jag har använt mer än 15 år för att skapa detta verktyg. Det är en helt handtillverkad och helt annorlunda yxa jämfört med alla konventionella yxor.Hävkrafts-yxan är patenterad och har funnits på marknaden i 2,5 år. Under den tiden har absolut inga olyckor hänt med yxan. Klyvmekanismen låter dig klyva ved utan rädsla för skador. Varje hugg kontrolleras totalt av dig. Du vet redan innan du klipper till med yxan att den stannar på huggkubben. Den går inte igenom vedkabben och det är ingen risk för att du skadar dig.
Effektiviteten är mycket större än andra yxor. Du kan hugga på alla underlag - marken, på en sten, på asfalt eftersom yxan stannar ovanpå vedkabben. Du kan hugga alla storlekar på vedklabbar eftersom att du kan börja hugga från kanten. Om vi jämför den här yxan med hydraulklyvar kan vi se att VIPIKURVIES är ca 20 gånger snabbare. Du kan spara mycket tid med den här yxan. Inget behov av annan energi än den du får ur dina muskler. Billigt och tillgängligt kostar bara kroppsfett och ger styrka och kondition som bonus.
Anledningen till att jag började utveckla den här yxan var riskerna och den dåliga effektiviteten i konventionell vedklyvning.
Dessutom all frustration när yxan fastnar och ibland mkt svår att få loss igen.
Min uppfattning är att kvaliteerna med VIPIKURVIES/HÄVKRAFTSYXAN verkligen är värd pengarna (översättaren instämmer).
Det är mycket bättre att ha alla fingrar och tår i behåll och snabbt kunna fixa vedbehovet till spisen.
Titta på www.vipukirves.fi för se mig en 68 år gammal man hugga ved. Mer info kan finnas på nätet via google.
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #70 skrivet: 01 mar-08 kl 10:54 »
Jag gillar yxan, å andra sidan har jag jobbat med nedanstående processor och det är nåt alldeles underbart.

http://www.cgnord.se/4622/Vedprocessor_1352.asp
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

« Svar #71 skrivet: 01 mar-08 kl 14:10 »
För alternativanvändning tror jag den finska yxan kan vara något, det krävs ingen traktor eller elström, och man får bra träning på ett tämligen säkert sätt samtidigt som man gör nytta.
Just detta att man skalar av bitar utifrån gör att det klyvs lättare jämfört med vanlig klyvning där man spräcker mitt i klabben.
Men jag undrar hur den funkar på ganska klena bitar, från videoklippen kommer jag bara ihåg klyvning av grova vedklabbar som står stadigt och inte tippar ikull vid klyvning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 01 mar-08 kl 14:15 »
Jag har för mig att det fanns en sekvens i demofilmen med en massa småpinnar nedstoppade i ett bildäck.

Filip Skräplund

« Svar #73 skrivet: 01 mar-08 kl 14:23 »
Jag har för mig att det fanns en sekvens i demofilmen med en massa småpinnar nedstoppade i ett bildäck.

Just det, när du säger det så minns jag.
Då har jag egentligen ingen fundering kvar, börjar få lust att unna mej en yxa.
Inte oväsentligt är att överarmsmusklerna har förtvinat betänkligt de sista åren, så jag är beredd att ta en del från kontot för träningsredskap.

Skulle vara rätt smidigt att köra ut med traktor och såna här burar eller liknande i skogen, kapa upp med motorsåg och klyva med yxan, fylla buren och köra hem för torkning utomhus.
När det torkat färdigt kan man ställa ett antal burar tätt ihop och fästa takplåt ovanpå.
Burarna kan också staplas på varann.
Man kan förstås också flytta in burarna i en lada om sådan finns.
Har man sen rymligt pannrum kan man köra in en bur i taget framför pannan, bara att kasta in efter behov.
En handjagad pallvagn klarar sista biten om traktorn inte når ända fram.
Man behöver traktor med pallgaffel i trepunktslyften, motorsåg, klyvyxa och ett antal burar.
Man slipper skaffa hydraulklyv, vedkärra, vedbod, vedkap, elevator, och man slipper ett antal manuella omlastningar av veden.
« Senast ändrad: 01 mar-08 kl 14:39 av Filip Skräplund »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #74 skrivet: 01 mar-08 kl 14:43 »
Jag gillade petters vedklyv. Den finns beskriven i något nummer av åter.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #75 skrivet: 01 mar-08 kl 14:57 »
Jag blev nyfiken och imponerad av VIPUKIRVES/HÄVKRAFTSYXAN. Efter att ha tittat på filmen så föds hoppet att jag skulle kunna hugga all min ved själv. Om jag förstått det rätt så krävs inte samma styrka i armarna som med traditionell yxa... Måste kolla med min pappa, vedeldare som han är, i Tornedalen om han känner till vipukirves, han bor ju vid gränsen till Finland och har kontakter.

Lite utanför ämnet, hur mycket ved behövs det på ett ungefär för att värma upp ett hus på 20 m2, när man bara har en vedspis?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #76 skrivet: 01 mar-08 kl 15:21 »
Lite utanför ämnet, hur mycket ved behövs det på ett ungefär för att värma upp ett hus på 20 m2, när man bara har en vedspis?

Beror på isoleringen. Men inte går det åt mycket. Svåraste är väl att hålla temperaturen under 30 C med så lite utrymme. Vårat hus här ordenligt isolerat, isolerglasfönster etc, 190m2 golvyta. Vi gör av med 5-7 m3 travat (fem i år, sju förra vintern), och då värmer vi hela huset med en enda kamin. Då får vi leva med 27-30 grader i kaminrummet som är 20 kvadratmeter.

2-3 kubik borde väl räcka för ett år, om du kan leva med olika temperatur under dygnet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #77 skrivet: 01 mar-08 kl 15:29 »
Inte oväsentligt är att överarmsmusklerna har förtvinat betänkligt de sista åren, så jag är beredd att ta en del från kontot för träningsredskap.

Mina överarmsmuskler har ökat sedan jag slutade med yxa. Finns alltid något tyngre att lyfta istället. T ex lyfta upp stockar på vedmaskinen. Eller fälla fler träd istället för att klyva med yxa.

Men min maskin har en gräns vid 30cm diameter, så jag funderar också på en sådan där yxa för att ta det som är grövre. Mkt billigare för de små volymerna som är grövre, än att skaffa en grövre maskin.

Att minimera antalet moment är en bra tanke. Istället för att kapa upp stockar och ta hem, kapa som du föreslår upp kubbar, hugg dem på plats, kör hem dem i pall rätt in under tak. Mycket färre moment, och mycket mindre nödvändig utrustning.

Människor med större planer kan väl skaffa det där aggregatet som nämndes tidigare, verkar suveränt, en gammal grävmaskin, och en släpkärra till grävmaskin. Fäll träden, avkvista, sedan tar man grävmaskinen med släp och processar veden rätt ner i släpet direkt ute i skogen, hem under tak, tippa av, gör om. Annars kanske det finns ett kombinerat skördar- och vedaggregat på marknaden, så man kan fälla, avkvista och processa hela trädet rätt ner i släpet om man har en drivare som en kombinerad skotare och skörarde väl kallas?

Men med tanke på kapitalinsatsen så låter yxan bra om man inte skall upp på industriella nivåer. Frestande annars. Ta ut klena förstagallringar som färdigprocessad ved. Vore super.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #78 skrivet: 01 mar-08 kl 15:46 »
Beror på isoleringen. Men inte går det åt mycket. Svåraste är väl att hålla temperaturen under 30 C med så lite utrymme. Vårat hus här ordenligt isolerat, isolerglasfönster etc, 190m2 golvyta. Vi gör av med 5-7 m3 travat (fem i år, sju förra vintern), och då värmer vi hela huset med en enda kamin. Då får vi leva med 27-30 grader i kaminrummet som är 20 kvadratmeter.

2-3 kubik borde väl räcka för ett år, om du kan leva med olika temperatur under dygnet.

Stugan blir ca 10 - 12 tums timmerväggar och rejält med isolering i golv och tak.

Det tempot i filmen klarar jag inte av att hugga eftersom jag har kronisk värk i kroppen. Vet att det är svårt att svara på... men hur många timmars jobb är det med klyvningen för att få ihop 3 kubik?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 01 mar-08 kl 16:02 »
Just detta att man skalar av bitar utifrån gör att det klyvs lättare jämfört med vanlig klyvning där man spräcker mitt i klabben.
... men på ett sådant sätt kan man klyva lika bra med en vanlig släggyxa av bra kvalitet typ Gränsfors bruk  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser