Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Södra Skogsägarna?  (läst 4439 gånger)

Fordson

Södra Skogsägarna?
« skrivet: 07 nov-13 kl 10:05 »
Funderar på att gå med i Södra Skogsägarna (Linköping) i och med en kommande gallring och mindre uttag.
Är dom ok? Nån med erfarenhet av Södra får gärna komentera.

LeCiffre

• Gäst
SV: Södra Skogsägarna?
« Svar #1 skrivet: 07 nov-13 kl 11:01 »
Hur mycket skog har du då?  Varför vill du vara medlem?

Södra är ett stort och tryggt bolag, så du vet att du får dina pengar. Dom är inte svåra att ha att göra med enligt min erfarenhet.  Vill man ha ut förskott så får man det.

Men dom är inte ett dugg bättre än nåt annat skogsbolag.  Du är intressant så länge du avverkar och har skog.  När virket är bortkört så sjunker intresset från deras sida markant.
Här har vi haft ett elände att få till ordningställande av vägar och liknande som dom förstört.
Dom räknade fel på skogsbruksplanen och har betalat ut för mycket i förskott, som dom nu kräver tillbaks när inte virket räckte.  Troligen får vi nu begära urträde ur föreningen så dom kan ta insatserna som betalning.

Det är också en sak att tänka på, det här med att gå med i föreningen.  Du kan inte gå ur igen på ett enkelt sätt. Den enda giltiga anledningen är egentligen att du säljer gården.

Betalningsmässigt sticker dom väl inte ut åt nåt håll. De flesta betalar ju likvärdigt eftersom dom agerar på samma marknad.  Historiskt har väl vitsen med föreningarna varit att hålla uppe priserna, men inte att vara prisledande.

Lite stötande är väl deras hårda hållning mot entreprenörerna. åtskilliga har dom ju drivit i konkurs när dom pressar ner priserna.

Jag känner en kille i Kisa som gallrar och är duktig. men han kör inte åt Södra.

Fordson

« Svar #2 skrivet: 07 nov-13 kl 11:09 »
Vilken region tillhör ni?

LeCiffre

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 nov-13 kl 11:11 »
Jönköping, eller västra.. jag vet inte säkert. Dom gjorde nyligen om regionerna. Södra vätterbygden hette det förr.

Svevik

• Uppfödare av DvärgWyandotte o DvärgKochin
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 07 nov-13 kl 13:42 »
Södra är absolut inte prisledande. Dom köper in virket där dom får det billigt. Till exempel på andra sidan Östersjön. Sen använder man det som argument för att inte höja priset till sina medlemmar. Svenska skogsägare måste rätta sig efter Skogsvårdsstyrelsens bestämmelser om naturhänsyn och återplantering. Det är svårt att förhandla med Södra. Alla medlemmar ska ha samma ersättning. Det anses rättvist.

Det bästa med Södra är avkastningen på insatskapitalet och insatta sparmedel. Den avkastningen är mångdubbelt högre än vad man kan få hos bankerna.

Om man försöker förhandla med Södra brukar dom säga, att hos Södra kan man få efterlikvid, men efterlikviden är en droppe i havet, när man jämför med vad man får av andra virkesköpare.

Med andra virkesköpare kan man förhandla både om priset för virket, avverkningskostnaden och skotningen (utkörningen av virket). Begär anbud och jämför med Södras priser! Det brukar löna sig…

Sen gäller det att skapa kontakter och utnyttja dom…

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 nov-13 kl 04:13 »
Södra är absolut inte prisledande. Dom köper in virket där dom får det billigt. Till exempel på andra sidan Östersjön. Sen använder man det som argument för att inte höja priset till sina medlemmar. Svenska skogsägare måste rätta sig efter Skogsvårdsstyrelsens bestämmelser om naturhänsyn och återplantering. Det är svårt att förhandla med Södra. Alla medlemmar ska ha samma ersättning. Det anses rättvist.

Det bästa med Södra är avkastningen på insatskapitalet och insatta sparmedel. Den avkastningen är mångdubbelt högre än vad man kan få hos bankerna.

Om man försöker förhandla med Södra brukar dom säga, att hos Södra kan man få efterlikvid, men efterlikviden är en droppe i havet, när man jämför med vad man får av andra virkesköpare.

Med andra virkesköpare kan man förhandla både om priset för virket, avverkningskostnaden och skotningen (utkörningen av virket). Begär anbud och jämför med Södras priser! Det brukar löna sig…

Sen gäller det att skapa kontakter och utnyttja dom…

Jag håller med. Personligen har jag bara dåliga erfarenheter av Södra.

Fordson

« Svar #6 skrivet: 25 nov-13 kl 20:13 »
Nu är det kontrakterat en liten gallring samt lite timmertallar med Södra. Det verkade vara det bästa alternativet för mig. Hoppas det blir bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser