Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckta kycklingar hur gör jag???  (läst 31022 gånger)

Tjotten

• Gäst
Nykläckta kycklingar hur gör jag???
« skrivet: 28 feb-07 kl 10:00 »
Har nu några dagsgamla kycklingar som är maskinkläckta. Jag har så klart böcker att läsa i och nätet att söka på men jag vill ha era råd och tips på hur jag ska föda upp dessa på bästa sätt.
Just nu så har dom en kaninbur inne (i vårat storarum) med värmelampa över ca. 25 -26 grader är det under värmelampan, är det för kallt? De har ett litet fat med vatten med en upp och nedvänd kopp i så de inte ska kunna gå i och plaska. Mat för kyckingar, undelatfrön och hackat ägg har de fått. Vad ska jag mer göra? När kan jag sänka värmen och när kan jag sätta ut dem i hönshuset i en egen bur där med värmelampa så de vänjer sig vid att se sina blivande kompisar. Är det annat jag bör tänka på?

Sia

• Dalarna
Re:Nykläckta kycklingar hur gör jag???
« Svar #1 skrivet: 28 feb-07 kl 11:07 »
Det låter som om dina kycklingar har det bra, du ser på dom om dom fryser, ligger dom tätt ihop under lampan så måste du öka värmen och ligger dom och flåsar i utkanten av buren så kan du höja värmekällan.
Tänk på att ha mat å vatten i utkanten så att kycklingarna uppmuntras att röra sig utanför den direkta värmen.

Jag hade tänkt bygga en låda med värmelampa i till våren som kycklingarna kan bo i, så snart ekonomin tillåter.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

hönstanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 feb-07 kl 11:13 »
Ett tips för att dom ska förstå att äta så tar du en penna och pickar med den i maten....då kommer dom härma dig och göra samma sak och du pickar i allt som du tycker att dom ska äta.  Så har vi gjort med några kycklingar som mamman inte ville ha.... :-\

Aaron

« Svar #3 skrivet: 28 feb-07 kl 12:24 »
Har själv inga erfarenheter av maskinkläckta kycklingar. Men hur är det med acceptansen av små just sådana kycklingar bland stora höns? Om det funkar, ska väl ungarna ut i hönshuset så fort som möjligt?

Från dag 1 låter jag mina (naturruvade)kullar springa mellan benen på de vuxna hönsen. Och i princip deltar alla i uppfostran, fodersök och försvar.
Undulatfrön är små och säkert fett och näringsrika. Ägget däremot begriper jag mig inte på. Det blir ju en form av kannibalism.
Jag ger mina kycklingar exakt samma mat som de stora hönsen. Det är bara att fördela matresterna finare. Men oftast hjälper mamman och de andra till att fördela godbitarna i mindre bitar. Sedan ska man inte underskatt dom små näbbarna. När kycklingarna äter är dom nog så glupska och kan gapa ganska stort :)
Lycka till
Musiker, bildkonstnär med Hedemorahöns och Helsingefår (genbank) i Hälsingland.

Florina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-07 kl 12:41 »
Ja vi har olika förslag till dig :P

Jag hade haft dem inne ettag till eftersom det e så kallt ute i hönshuset, men om du har en låda med värmelampa över går det bra.

Jag skulle aldrig utsätta kycklingarna för att släppas in bland vuxna höns eftersom de inte har en mamma som skyddar dem. Du skulle riskera deras liv om de gick lösa med de andra vuxna.

Lycka till

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #5 skrivet: 28 feb-07 kl 14:16 »
Hei.
Jeg har i dag satt mine maskin klekkte kyllinger ut i hønse huset med varmelampe over. De ksoer seg masse og er veldig nysgjerrige på de andre fuglene som er der inne   :)
Kokte egg er bra å hakke opp å gi dem. Det er helt riktig du gjør med all foringen... om noen dager kan du også godt gi dem hele mais korn.  ;)
Gratulerer med de små   ;D
Hvordan rase er de?
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Tjotten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-07 kl 14:58 »
Tack för alla tips, det ska nog gå bra men det känns lite nervöst första gången. De ser så sköra och ömtåliga ut de små dunbollarna.

HöneLine! Det är Isbar kycklingar (mest blå)  jag har. Men jag har många olika raser fast få hönor av var.  Maran, Araucana, Faveroll, Brahma, FFF och blå Stor kochin. Tycker det är så roligt med alla färgvariationerna på äggen ;-).

Drevern

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 feb-07 kl 19:05 »
Ägg är bra att hacka och ge dem, mycket protein i det. Det bästa är att köpa kycklingfoder hos foderhandlaren. Kycklingarna lägger sig i klump under lampan om de fryser eller så lägger de sig utspridda om det är för varmt. Vi den här årstiden kan du inte sätta ut dem utan lampa innan de blivit riktigt befjädrade, de kan dock gå ute med lampa. Jag har haft kycklingar under lampa när det varit riktigt kallt men de klarar det bra. Man skall dock passa upp så att de inte bli blöta. Om man skall sätta till dem till flocken så bör man vänta tills de är i alla fall 10-12 veckor. Min erfarenhet är att kycklingar som inte växt upp i flocken får det svårare att klara sig där och därför måste vara gabska stora innan man sätter till dem. Är de födda under höna som går i flocken så fixar det sig automatsikt.

Sia

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 28 feb-07 kl 21:22 »
Ägget däremot begriper jag mig inte på. Det blir ju en form av kannibalism.

Du bör nog läsa på din ägglära litegrann!  ;)

Ägg är på inget sätt kannibalism,
Vitan innehåller mest vatten (för stötdämpning) och proteiner och enzymer som skyddar mot bakterier som tar sig genom skalet.
Gulan innehåller vitaminer och fettsyror som fostret lever av under tillväxten i ägget, på gulan finns groddskivan där embryot utvecklas. Över gulan sprider ett nät av blodkärl ut sig för att samla näring från gulan till fostret.
I ett färskt ägg finns varken embryo eller blodkärl, alltså ingen kyckling!
Sålunda tycker jag inte att det är kannibalism för en kyckling att
 äta "äkta kycklingmat" (vilket ägg ju egentligen är!!). :)

Kycklingar kan lätt bli mobbade (hackade) om dom inte har en mor som försvarar dom, så man ska vara mycket försiktig med att sätta ut små kycklingar hos vuxna höns, dom kanske isåfall ska ha en "bur i buren" så att dom syns men är utom räckhåll för vassa näbbar.
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 21:27 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser