Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart har ni tjuren  (läst 3462 gånger)

Ursus

• Jämtland
Vart har ni tjuren
« skrivet: 27 feb-07 kl 19:40 »
Det finns ju en annan tråd där Tjur versus Semin avhandlas. Så vi behöver inte gå in på den frågan i denna tråd. Det jag skulle vilja veta är hur ni med mjölkkor och egen tjur hanterar det hela. Vart har ni tjuren om vintern? Om sommaren? Om nätterna? Låter ni bara brunstiga kor vara tillsammans med tjuren, eller får han gå med hela koskocken. Hur förflyttar ni tjuren? Hur länge kan man ha samma tjur? Borde väl rimligtvis vara ca två år men såg att nån körde med samma i tre...

Många frågor blev det!

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Vart har ni tjuren
« Svar #1 skrivet: 27 feb-07 kl 20:13 »
Hej

Jag har egen tjur och använder bara semin i undantags fall. Jag vill svar dig hur jag gör, andra tjur ägare gör på andra sätt men det får stå för dem.
Jag har Ringamålakor som är en av allmogekoraserna, rigamålakon är av mjölktyp och varierar i färg och storlek. Vi har en flock på ungefär 16 djur i olika åldrar, förtilfället har vi en 2,5 årig tjur planen hade varit att skcika han till slakt men vi har fått väldigt många kvigkalver och bara en tjurkalv och han är lite för liten för att ta över ännu ( 3,5 månader). Planen var att använda ungtjurar till betäckningen innan man skickar dem till slakt, men planer och verklighet är två olika saker. Vi har tjuren i flocken hela tiden, han har en lungnande effekt och han trivs bäst när han får vara i sin flock. I bland binder vi upp han, mest för att han skall hålla sig tam och vara van vid människor. I ursprungsbesättningen för Ringamålakon köpte man inte in några djur på minst 40 år så det där med att bytra tjur efter 2 år är nog lite överdrivet. Flera av våra djur har nära slaktskapsband, tex är tjurkalven halvbror med sin egen mor. Man bör även säga att man använde alla ungtjurarna till betäckningen, på så sätt fick man en större effektiv population än man får med bara en tjur. Våran 2,5 årig går på grima eller nosring han följer en som en hund, jag använder ett vanligt blått rep (typ sånt man har för att bogsera bilar) jag gör en snara som jag fäster runt hornen. Sen går repet ner från pannan genom nosringen. I bland när han är lite rastlös vill han gärna bli lite för närgången och gossa med hornen, då kan det vara bra att ha repet genom ett rör på ca en meter då kan du hålla bort tjuren. Det finns liknade anordninger att köpa (tjurledstång).
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-07 kl 20:49 »
Vart har ni tjuren om vintern? Om sommaren? Om nätterna? Låter ni bara brunstiga kor vara tillsammans med tjuren, eller får han gå med hela koskocken. Hur förflyttar ni tjuren? Hur länge kan man ha samma tjur? Borde väl rimligtvis vara ca två år men såg att nån körde med samma i tre...
Hej!

Jag använder två tjurar, en yngre till kvigorna och en äldre till korna.

Om den yngre får bra kalvar och är trevlig, blir det ytterligare en säsong med de äldre korna sen.
Hur länge jag behåller en tjur beror på hur han sköter sig med mig och korna  ;D  men 2 sommarsäsonger är normalt.

Tjuren släpps i Juni/Juli  (2 mån efter kalvningarna) och går med sin flock tills han ser ut att tappa i hull då tas han in.
Tjuren går ju i flocken men om han ska förflyttas så blir det med en ko,
eller  i grimma då våra tjurar är vana det sedan de var små.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ursus

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 21:08 »
Tack för svar!
Men hur gör ni när ni ska mjölka korna då? Känns aningen riskabelt att låta tjuren följa med in i lagårn... Är han nöjd med att vänta utanför medans damerna blir mjölkade?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 21:24 »
Har du låsbara grindar och plats över så spelar det ju inte så stor roll, han kan ju få en näve kraftfoder  ;D

Vissa tjurar är nöjda med att stanna ute andra inte.. 8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 22:01 »
Jag har tjuren med flocken från sensommaren fram till kalvningsdags.

Sen är det jag som har min tjur i 3 år. Då han inte är pappa till årets kalvar.

Annars är det brukligt med 2 år. Har amkor.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 04 mar-07 kl 23:11 »
Vi har tjur till kvigorna och semin till korna... men det beror på att jag har flera raser...
kvigorna delar jag upp efter tjuren ras i olika hagar längre från gården och korna gåtr ju tillsammans hemma vid.....

sedan lägger jag tjuren i frysen framåt hösten och spar i stället en tjur kalv efter korna som är seminerade...till nästa sommar..
Vill inte ha så stora tjurar de bryter sönder inredningen osv...

och i tex rödkullerasen som är en  ganska liten ras  till antalet-  är det ju bara bra att så många olika tjurar används som möjligt... så då är det bättre att använda ny tjur varje år...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ursus

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 18 dec-07 kl 11:55 »
Funderar fortfarande över detta...  ;D

För tillfället går tjuren hos kvigorna, och jag gör tappra försök att få korna dräktiga med semin. Jag är inte nöjd med min förmåga att passa brunsterna och är rätt säker på att min tjur skulle göra ett bättre jobb än vad jag klarar av. Just nu är tjuren för liten för att klara av en fullväxt gamm-ko men till sommaren så...

Vi har en bås-ladugård utan fångstgrindar och kommer att ha ett antal bås över även i framtiden.

Kan tjuren stå i bås? Borde man ha ett speciellt bås för honom eller kan ha få ställa sig vart han vill? Jag kar även plats i nån kätte men antar att det vore enklare att hantera m på samma sätt som korna vi in och utsläpp? Hur gör man?

Kalvningarna är utspridda över året så tjuren kommer att få flytta mellan kvigstallet och ladugården. Alternativt kunde man kanske ha två tjurar, där de får gå ett år hos kvigorna och ett år hos korna.

Det jag undrar över är i princip, hur ska jag hantera tjuren när han är innomhus hos korna?

git

• På våran gård är det
« Svar #8 skrivet: 18 dec-07 kl 12:57 »
korna är ju vanedjur och vill stå i sitt bås och det vill tjuren också. Här hos oss med gammalträinredning så binds han upp med korna och han har liten hö tuss och näve kraftfoder, han går snällt och ställer sig på sin plats, står still tills jag bundit upp honom.
Sedan är ju tjurarna olika men med rutiner så brukar det bli som jag vill i slutändan.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare
Hans Hultén, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser