Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lut  (läst 4444 gånger)

Marlean

• Västergötland
Lut
« skrivet: 03 nov-13 kl 00:07 »
Är det någon som gör lut och tvättar med det? Är nyfiken på detta gamla hederliga tvättmedel.

Paradisgården

• Västergötland
SV: Lut
« Svar #1 skrivet: 09 jun-14 kl 20:06 »
Sökte på lut för att få andras erfarenheter och såg att ingen svarat här. Kanske någon mer än jag kan svara sedan :)

Jag har gjort lut och tvättat i några veckor med det nu. Är supernöjd! Funkar finfint hittills! Hoppas det gör det i längden också. Som sköljmedel använder jag 1/3 dl ättika per tvätt och tvätten luktar friskare och godare än innan tycker jag! (Använde Neutral tvättmedel och sköljmedel tidigare)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 jul-14 kl 22:06 »
Är syftet med ättikan att neutralisera ev lutrester i tvätten? När man provar sig fram med sådana saker bör man ha klart för sig att det är stor skillnad på resultatet beroende på vattenkvalitet - om det är hårt eller mjukt, salthaltigt med kraftig bufferverkan eller inte osv.
Det kan vara bra om du nämner litegrann om hur din vattenkemi ser ut, hur stor vattenmängd du tillsätter 1/3 dl ättika i, och inte minst hur koncentrerad din ättika är. Alla möjliga koncentrationer mellan 5 % och 24 % (förr till och med 48 %) finns ju i handeln.

Jag tror för min del att om man ska tvätta med lut är det bra att kolla pH-värdet på sista sköljvattnet och förvissa sig om att det inte stiger nämnvärt i samband med att man sköljer tvätten. Om pH-värdet inte ändras under sista sköljningen kan man vara säker på att alla lutrester är borta.

Tänk på att lut i koncentrerad form är starkt frätande, det gäller att vara noga med att skydda ögonen mot stänk och hålla barn och husdjur borta när man håller på med sådana saker.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 jul-14 kl 16:52 »
Första gången jag gjorde lut hade jag alldeles för lite aska i, ca 2 liter lös med mycket kolbitar direkt från spisen, i en 10 l hink och fyllde med vatten. Det blev ingen tvåleffekt alls. Andra gången tog jag tre liter ur asksugen (ganska hårt packad) - det blev halkigt när man tog i det och jag fyllde hinken med vatten tre ggr med samma aska i innan jag sedan hällde sörjan på komposten - det gav ca en 10 l dunk med lut och det är inte så starkt att man måste skydda sig. Nästa gång skall jag ta lite mindre packad aska och se hur det blir. Vi har ca pH 8 i vattnet här och jag syftade på 24% ättika - till handdukar och sånt som skall suga upp vätska tar jag mindre ättika och vanlig tvätt det som nämndes ovan, på ett ungefär. Vi har toppmatad tvättmaskin och är inte säker på kg på den, men det är ingen stor maskin. Med den nya satsen lut som faktiskt har tvåleffekt tar jag 3-4 kapsyler lut till en maskin (sånna som sitter på neutraltvättmedelsflaskorna). Med lite sunt förnuft och känsel (känner på tvätten alltså) tror jag man kan pröva sig fram till vad som funkar bra med sitt eget vatten. Jag tänker i alla fall inte bli kemist eller mäta massa saker för att tvätta med lite hemmagjord lut och ättika ;) - det är ju ingen salpetersyra eller andra extremt frätande och skadliga saker vi pratar om här. Och det är inte torkat koncentrerat lut heller, utan en lösning i vatten.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 09 jul-14 kl 10:44 »
Spännande!
Hur gör man med vittvätten?
Bleker lut något? tänkte på kulörtvätt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 09 jul-14 kl 20:17 »
Ja, det tycker jag med ;D. Är jättelycklig över mitt lut ;D. Man känner sig så korkad när man upptäcker sånna här gamla hederliga metoder, att de funkar super och att man gått på "etablisemangets" marknadsföring av onyttiga kemikaliesaker.. ::) Är ju jättelätt att göra ock kostar gratis :D. Här har det inte blekt någon färg. Vittvätten har hållt sig fin än så länge, dvs inte sämre än med vittvättmedel.

Sara på Hultet

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 29 jul-14 kl 10:14 »
Jag har precis gjort min första egna sats med asklut efter receptet från Åter 2/14. Det blir ju lite rester kvar efter att man har kokat det, en sörjig asklösning i botten. Förstår jag dig rätt Paradisgården om du la resterna på komposten? Det jag undrar är vad man gör av det, blev orolig att även resterna ska vara frätande och vill inte slänga ut det i naturen hur som helst om det är skadligt. Det blir ju en hel del rester...

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
Lagargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser