Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundpejl  (läst 3739 gånger)

Klingahund

• Småland
Hundpejl
« skrivet: 02 nov-13 kl 18:40 »
Vilken erfarenhet har ni av hundpejl? Pejl till telefonen eller separat sändare? Ge mig några råd.

Fiat

• -
SV: Hundpejl
« Svar #1 skrivet: 02 nov-13 kl 18:51 »
Beror ju på om du jagar själv eller med andra. Här som jag jagar använder alla garmin tycker den funkar kanon.

Halte

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 nov-13 kl 19:09 »
Har använt Garmin Astro 220.. Fungerat ypperligt.  Enda problemet var halsbandet, det funkade inte att ha på mina kortbenta hundar, de trampade sönder antennen.

Har inte använt telefonpejlar.. men jag kan säga utan att testa att det fungerar oändligt mkt sämre. Batteritiden på en smartphone som använder ett kartprogram och gps är nog runt 1 timme. . Finns inte en  chans att man  klarar ett kall jaktdag med en sådan lösning

Nena

• Dalsland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-13 kl 13:03 »
Vi har Garmin och är jättenöjda med den :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #4 skrivet: 04 nov-13 kl 13:11 »
Har använt Garmin Astro 220.. Fungerat ypperligt.  Enda problemet var halsbandet, det funkade inte att ha på mina kortbenta hundar, de trampade sönder antennen.

Har inte använt telefonpejlar.. men jag kan säga utan att testa att det fungerar oändligt mkt sämre. Batteritiden på en smartphone som använder ett kartprogram och gps är nog runt 1 timme. . Finns inte en  chans att man  klarar ett kall jaktdag med en sådan lösning

Problemet med kortbenta hundar löser man genom att placera hundenheten i en väst. Dels får du en hund som syns bra och dels sägs det att man får bättre räckvidd då antennen kommer i rätt position.
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Halte

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 nov-13 kl 15:52 »
Problemet med kortbenta hundar löser man genom att placera hundenheten i en väst. Dels får du en hund som syns bra och dels sägs det att man får bättre räckvidd då antennen kommer i rätt position.
Japp,  blev en väst efter första antennen dom gick av

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 nov-13 kl 08:07 »
Japp,  blev en väst efter första antennen dom gick av

Jo, det blir gärna så. Själv har jag hund modell långbent så det är ett ickeproblem, använder gärna väst ändå av ovanstående anledningar.

För att hålla mig till ämnet så är det en Astro som används 320 handenhet och dc40 halsband. Jag valde bort dc50halsbandet eftersom det inte går att se från 220 handenheten och många i min närhet har sådana.
Jag är nöjd med dessa prylar så länge jag ser till att ha extra batterier till handenheten....de går åt...
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Landet

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 05 nov-13 kl 19:27 »
 Halte: "Har inte använt telefonpejlar.. men jag kan säga utan att testa att det fungerar oändligt mkt sämre." Nu beror det såklart på hur du jagar men klarar din telefon inte mer än en timme är det nog dags att byta. Dessutom brukar de flesta hundförare inte stirra i gps:n hela tiden men det finns säkert undantag. Har man Garmin så kanske man vill kolla hela tiden för att se åt vilket håll man måste åka för att pejla in hunden.
Sen bör du kolla med andra hundförare i jaktlag runtomkring vad de har, kan vara bra att se deras hundar ibland.

Fördelar Garmin, bra om dåligt gsm-nät, batteritid och uppdatering (jämfört med vissa telefon gps) största nackdelen som jag ser det är räckvidden har du en ihärdig hund så drar den snabbt utanför garmins räckvid, likaså om det är väldigt kuperat där du jagar. går att komplettera med en gps/sms sändare. Avsaknad av skallindikator (går att beställa från staterna).

Fördel telefon oändlig räckvidd om bra täckning, de flesta har skallindikator. nackdel om du har dålig gsm-täckning. har du en dålig pejl så uppdaterar de inte så ofta som garmin. Har du en telefon med värdelöst batteri hinner du ladda upp den när du tar lunch.

Halte

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 nov-13 kl 09:12 »
En annan nackdel med telefonpejlen är fuktkänslighet.. I skogen på hösten lär det vara regn och rusk vilket telefoner vanligtvis inte gillar. Så om man bortser från den kortare batteritiden så ska man nog se till att man köper en vattentät smartphone.

En annan sak som jag har sett är att de flesta pejl-systemen för telefoner har någon form av abonnemang för att fungera.. Finns det något system alls där man slipper binda upp sig med betalningar för att det ska fungera?

t4bb3

• Medelpad
    • Jakt med hund
« Svar #9 skrivet: 12 nov-13 kl 17:21 »
Jag själv använder Garmin Astro 320 med DC50 halsbandet och är mycket nöjd än så länge!

Snacket om mobiltelefonpejl, det finns bra telefoner idag som klarar väta och klimatet i skogen. Den andra hundföraren i jaktlaget har en mobilteelfonpejl och den har dykt ner i mossar flera gånger och fungerar bra. Värt att tänka på är ju att skaffa en modell där det går att byta batteri (tex Samsung xCover I el. II) om man då inte har möjlighet till att ladda.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare
Oskari, DrMerkwurdigliebe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser