Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att leva utan el  (läst 11222 gånger)

Håning

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #20 skrivet: 11 nov-13 kl 18:27 »
Dra inte alla över samma ka..? nu hörru  ;D
Hörru dra du din egen kam ;D

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Att leva utan el
« Svar #21 skrivet: 11 nov-13 kl 18:34 »
Kolla i stenkällaren om där är ett hål/brunn som samlar upp vattnet. Försök fixa till taket med rejäla bjälkar och mycke jord/torv på. Å så ska det va dubbla dörrar, både mot värme och kyla.
Och i dendär brunnen i källargolvet borde det hålla sig under +10 hela året men aldrig frysa. Lägg dina kylvaror i en mjölk-kruka med lock, och ha den i källarbrunnen. De brukar va på 20-50 liter.
 http://www.google.com/imgres?sa=X&rls=com.microsoft:sv:IE-Address&rlz=1I7MXGB_svSE533&biw=1140&bih=652&tbm=isch&tbnid=-lOc9MgMI6WMDM:&imgrefurl=http://vithortensia.blogspot.com/2013/03/en-liten-slade.html&docid=kpiiZqTzhXYQeM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-41cZlhu8NoQ/UT78F7lrIyI/AAAAAAAAENU/BTkpFQt6yaM/s1600/DSC02846.JPG&w=1200&h=1600&ei=sROBUrvbGcio4ATOxoGoCg&zoom=1&iact=hc&vpx=180&vpy=105&dur=7782&hovh=259&hovw=194&tx=106&ty=144&page=2&tbnh=148&tbnw=111&start=25&ndsp=26&ved=1t:429,r:34,s:0,i:187
Med en talja i taket kan du ha krukan full. Vi kylde mjölken så om somrarna på 50-talet, men då i "ladugårdsbrunnen"

Vad bakar de in i Billypizzorna?
 >:D *Fy Zatan*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #22 skrivet: 11 nov-13 kl 18:46 »
Hade inte kylskåp första sommaren här. Källaren ligger på cirka 14 då. Var inga problem med mjölkprodukter, förutom den färska, som bara höll någon dag. Fil och ost var inga problem om man handlade för en vecka i taget typ. Smör håller sig även i rumstemperatur, om det inte är för snålt med salt i.

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #23 skrivet: 17 nov-13 kl 10:01 »
Oj, här skrivs det - vad kul!

Vattenkällan fylls på ordentlig med vatten nu, när det regnar och regnar. Så vatten till odlingarna kan jag nog ta där. Det är inte drickskvalitet men dricksvatten kan fraktas.

Lovar att uppdatera framåt våren/sommaren när värmen kommer. Nu är det inga problem alls att leva utan el, kyla finns så det räcker. :)


RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Att leva utan el
« Svar #24 skrivet: 09 mar-14 kl 11:06 »
Här önskas det lite uppdateringar nu. Vår är det ju :)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #25 skrivet: 11 mar-14 kl 14:26 »
Hittills går det fin fint. Kylvaror kan stå ute.  Vatten finns överallt, i bäckar, källor och en liten göl.
Kommer dock inte kunna odla något pga vildsvinen har bökat upp hela trädgården och kommer säkert inte att sluta. Så elstängsel ska köpas så snart pengarna finns, så om ett år eller två.... :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14487
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #26 skrivet: 11 mar-14 kl 15:47 »
Du får sätta upp försåtminering. En rulle fiskelina, lite tomma konservburkar, ev några dragbomber/partysmällare osv. Och så lite fantasi. Pettson och rävjakten, den är bra den.

Sätter du el mot grisarna så räcker en tråd, men det blir lite dyrare med solcellsdrivet aggregat. Ett par/tre tusen i alla fall. En fiskelina kostar en femtiolapp och Pettson finns på biblioteket ;D

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Att leva utan el
« Svar #27 skrivet: 12 mar-14 kl 20:15 »
Jag kom bara att tänka på några saker som jag har hört gammalt folk berätta om hur man förvarade mat förr i tiden:

En sak jag kom att tänka på då det gäller uppbevaring av smör är att gammelfolket saltade smöret hårt så det skulle stå sig. Den tiden hade man ju ingen aning om sambanden mellan salt mat och vissa hjärt-kärl sjukdomar. Kött rökte man eller lade in i saltlake. Korven var vedervärdigt salt på den tiden.

Lingon uppbevarade man i form av "stampalingor". Man lade lingonen i en trätunna i matboden och stampade dem med en stor trästöt så att det blev som en sorts mos av alltihop och så lade man ett glest trälock på tunnan. Den naturliga syran gjorde att lingonen stod sig hela hösten och då det blev kallt så bottenfrös de. Ville man ha lingon till gröten var det bara att ta yxan som hängde ovanför stugdörren och gå ut i boden och hugga loss en bit stampalingor ur isklumpen i tunnan.
Andra bär och frukter var färskvaror ända tills socker blev billigare så man kunde koka hårt sockrad sylt. Senare kom de lufttäta REX-burkarna som man kunde koka in dem i och konservera dem på det viset.

Rågbrödet torkade man på brödspett eller "bryökraka" på åsarna i taket inne i stugan. Då höll det sig i flera månader eller ett halvår. Visserligen blev det hårt och besvärligt att äta men de äldsta och torraste bröden kunde man ju slå sönder med yxan och koka upp i vatten och äta som "bryömåko". Bröd som man ville hålla mjukt grävde man ned i sädeslåren i boden och där höll det sig en tid.

Mjölk som man ville spara någon dag gjorde man till surmjölk eller fil. Den höll sig bättre än vanlig mjölk.

På våren då man fiskade gäddor fläkte man upp dem och spikade upp på någon uthusvägg med köttsidan ut. Sedan kunde man koka dem i lut gjord av björkaska och få lutfisk. Strömming och sik och mörtar lade man lager om lager med grovsalt i tunnor eller fjärdingar och så en vikt ovanpå. Saltet drog vätskan ur fisken och bildade saltlake. Man får undra vad de där människorna hade för njurar egentligen då de kunde klara av sådana mängder med salt.

Morötter och potatis och rovor stod sig hela vintern i källaren.

Annars handlade det mycket om att äta vartefter maten producerades i det egna jordbruket. Det är väl det som är mest främmande för oss nutidsmänniskor.

Allt det här är inte relevant för dig Skogstant men kanske någonting....... jag har flera år funderat på att göra stampalingor så som farmor gjorde då pappa var liten och se om de står sig.
Annars har jag kokat en del på vedspis då jag har bott inkvarterad vid ett bygge i veckorna och om det är ringar på spisen tycker jag att det lönar sig att byta ut dem mot plattor med flänsar undertill. Sådana finns att köpa nya än i dag. De överför värme mycket effektivare än ringarna om man använder moderna kokkärl som jag gjorde.

God fortsättning!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Att leva utan el
« Svar #28 skrivet: 12 mar-14 kl 20:22 »
Guldbra TW! Mer sånt vore kul att läsa  :)

Var det verkligen så mycket salt, eller är vi även något fjantigare idag ang "bäst före" på våra råvaror ?
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Att leva utan el
« Svar #29 skrivet: 12 mar-14 kl 20:59 »
Var det verkligen så mycket salt, eller är vi även något fjantigare idag ang "bäst före" på våra råvaror ?

Rejält saltad mat som skulle hålla länge (tex till sjöss) när det begav sig skulle nog kvala in som lätt oätlig av moderna människor, men ska maten hålla länge utan möjlighet till kylning eller moderna konserveringsmedel så får man använda det som funkar. Salt är effektivt som konserveringsmedel.

Men vi är även fjantigare. Det där med att slänga mjölk vars bäst före-datum gått ut begriper jag då rakt inte, men jag vet folk som gör det till och med om den är oöppnad. Om den inte klumpar sig i kaffet är den imo ok och det kan det ta upp till en vecka efter bäst före-datumet innan den gör om den hållits kyld. Men folk slänger den ändå. Galenpannor...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

kretslopp

  • Inlägg: 2250
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Att leva utan el
« Svar #30 skrivet: 12 feb-15 kl 09:54 »
Ett bra tipps är torkad mat. Det finns flera bra tipps om torkollor och hur man gör här på forumet och i
tidningen. Ett tipps jag har haft mycket nytta av är; -att i burken med torkad frukt strö i pärlsocker -och i burkar med svamp  och grönsaker strö i grovsalt -så håller det sig säkrare och möglar inte. Det har inte påverkat sötma eller salthet särskilt mycket.
kretslopp

Rubensgården

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #31 skrivet: 12 feb-15 kl 12:26 »
Många vet inte att man ska dra ut saltet ur saltad fisk genom att lägga den i färskvatten. I teorin kan man dra ur allt salt genom den osmos som bildas. Det samma gjordes säkert också med andra livsmedel.  /Jan

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Att leva utan el
« Svar #32 skrivet: 01 mar-15 kl 17:45 »
Ja, lite ström är nog att föredra, det gör ju saker enklare...
Jag har bara en liten kolonistuga, men där har jag faktiskt installerat en solcellspanel på taket, regulator och två batterier. Det el-systemet gör att jag kan ha ett 12 volts-system i stugan med belysning, eluttag 12 volt (tex ladda mobilen, koppla in datorn, kolla film, ladda mina elverktyg och min gräsklippare mm) samt driva ett litet (ca 40 L) 12 volts kylskåp.
Det går att vispa grädde mha elvispen, göra smoothies mha stavmixern mm.
Kylskåpet är perfekt för mjölk, smör, kött (till grillning) och kall dryck (härligt i sommarvärmen!) mm.
Det funkar utan problem hela sommaren och en bra bit in på hösten.
Nuförtiden är solcellssystem inte så dyra, men det är kanske inte så kul att ändå hosta upp 7000-10000 om man bara hyr bostaden?!
Jag ångrar verkligen inte min investering - men den tillhör ju mig...
Du har kanske redan ordnat det på något sätt? Det var ju ett tag sen tråden här startades...
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 2 användare
kretslopp, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser