Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att leva utan el  (läst 11238 gånger)

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
Att leva utan el
« skrivet: 02 nov-13 kl 10:45 »
Har hittat ett torp utan el och vatten som jag nu hyr.  Och har kommit på att det är en del saker jag inte vet (så klart). Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Det jag undrar över är:
1. Vilka typer av kastruller klarar av att användas på en vedspis? Aluminium? Eller måste det vara järngrytor?
2. Hur och vilka livsmedel klarar sig i en "kyllåda" under en stentrapp på sommaren? Den kyls av jordkylan sa hyresvärden. Vill gärna bo permanent i sommar och behöver då lagra mat. Tips och trix önskas.
3. Är det ok att använda gråvatten från disk och tvättning till vattning av grönsaker? Behöver jag använda speciellt diskmedel/tvål?

Huggorm

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #1 skrivet: 02 nov-13 kl 10:57 »
Aluminiumkastruller går bra, så varmt blir det inte på spisen att de kan smälta. Vad gäller gråvatten så tycks inte diskmedel eller tvål vara några problem hos mig, om något verkar de gödsla för nässlorna trivs utmärkt. Tvättmedel tror jag däremot inte är bra och diskmaskin ännu värre, men dessa kommer du ju inte ha när du inte har ström

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Att leva utan el
« Svar #2 skrivet: 02 nov-13 kl 11:30 »
Har hittat ett torp utan el och vatten som jag nu hyr.  Och har kommit på att det är en del saker jag inte vet (så klart). Hoppas någon här kan hjälpa mig.

Det jag undrar över är:
1. Vilka typer av kastruller klarar av att användas på en vedspis? Aluminium? Eller måste det vara järngrytor?
2. Hur och vilka livsmedel klarar sig i en "kyllåda" under en stentrapp på sommaren? Den kyls av jordkylan sa hyresvärden. Vill gärna bo permanent i sommar och behöver då lagra mat. Tips och trix önskas.
3. Är det ok att använda gråvatten från disk och tvättning till vattning av grönsaker? Behöver jag använda speciellt diskmedel/tvål?

Vilka livsmedel som klarar sig i kyllådan beror ju helt på vad det är för temperatur där. Kan tänka mig att mejeriprodukter, kött, fisk och vissa pålägg är svåra att lagra om det är varmare än +10 grader. Alternativ är konserver och torrvaror som inte behöver förvaras svalt. En del grönsaker och rotfrukter måste man inte förvara svalt så det funkar ju också. Ett annat alternativ är att skaffa en gasoldriven kyl.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #3 skrivet: 02 nov-13 kl 14:30 »
Ett svart får - låter bra. Blir till att gödselvattna tomater och chili med gråvatten i sommar. :)

Javill - jag glömde skriva att jag äter vegetariskt, så kött är inget problem. Hur kallt kräver smör? Har fått för mig att riktigt smör kan lagras lite varmare - stämmer det? Tyvärr är en gasolkyl inget alternativ första året, behöver jobba ihop lite mer pengar först.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Att leva utan el
« Svar #4 skrivet: 02 nov-13 kl 14:54 »
Ett svart får - låter bra. Blir till att gödselvattna tomater och chili med gråvatten i sommar. :)

Javill - jag glömde skriva att jag äter vegetariskt, så kött är inget problem. Hur kallt kräver smör? Har fått för mig att riktigt smör kan lagras lite varmare - stämmer det? Tyvärr är en gasolkyl inget alternativ första året, behöver jobba ihop lite mer pengar först.
smör klarar sig lite varmare, absolut. ost lär inte heller vara ett större problem, mjölk kan vara knepigt. men filmjölk borde också klara lite mer värme. filen är ursprungligt ett sätt att konservera mjölk på sommaren.

i spanien har jag för mig finns det vattenbehållare av lergods som inte är glaserade utanpå. då dunsta det av vatten vilket sänker temperaturen i behållaren. något liknande skulle kanske gå att konstruera för hålla en del varor något svalare även på sommaren. helt kallt lär det inte bli, men....

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Att leva utan el
« Svar #5 skrivet: 02 nov-13 kl 14:57 »
Är ju viss skillnad om det är en gammal spis med ringar eller en nyare med svarvade plattor med flänsar undertill. En "ringspis" behöver kärl med en fals som passar i hålet som blir när du tar bort ringar medan en med svarvade plattor funkar som vilken spis som helst. Även en "ringspis" går att använda vanligt om du inte plockar bort ringarna men då förlorar du lite av vitsen med den.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #6 skrivet: 02 nov-13 kl 15:02 »
Jag minns att min mormor alltid hade smöret i skafferiet i deras vanliga lägenhet, och det gick ju alldeles utmärkt. Men man får nog räkna med att hållbarheten minskar i alla fall.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Att leva utan el
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 15:04 »
Är ju viss skillnad om det är en gammal spis med ringar eller en nyare med svarvade plattor med flänsar undertill. En "ringspis" behöver kärl med en fals som passar i hålet som blir när du tar bort ringar medan en med svarvade plattor funkar som vilken spis som helst. Även en "ringspis" går att använda vanligt om du inte plockar bort ringarna men då förlorar du lite av vitsen med den.
det bästa är ändå att ha en flänsad kokplatta på vedspisen och använda 'vanliga' planslipade grytor - i fall man inte har kärl med fals som du skriver om, men de är sällsynta numera.

förresten, skogstanten, aluminiumkärl är inte att rekommendera utav andra skäl. förstör tex en del vitaminer...... jag skulle  skrota dem faktiskt

Håning

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #8 skrivet: 02 nov-13 kl 15:43 »
Man kan använda brunnen som kylskåp plast kasse eller ännu bättre hink med lock med rep fastbundet i handtaget. Konservera kan du också göra för lagring av mat .

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #9 skrivet: 02 nov-13 kl 16:19 »
Man kan använda brunnen som kylskåp plast kasse eller ännu bättre hink med lock med rep fastbundet i handtaget. Konservera kan du också göra för lagring av mat .

Om det finns vattendrag på tomten så fungerar nog det också, möjligen undantaget när det är som allra varmast. Jordkällare är väl ett klassiskt knep, finns det någon sådan? (Om det inte finns på tomten så kanske du kan prata med någon granne som har och få låna en hylla i deras?) En välgjord jordkällare håller kylskåpstemperatur även varma sommardagar. Ska något hållas fryst så blir det värre :)
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #10 skrivet: 03 nov-13 kl 06:39 »
Tyvärr har innetaket på jordkällaren rasat in. Och dörren är borta  och så har vildsvinen varit inne och röjt runt. Jag ska titta på det och se om det går att fixa framöver.

Det finns ingen brunn. Det finns en gammal vattenkälla som har slammat igen. Ägaren trodde att man kunde använda en bensindriven vattenpump och rensa slammet. Förhoppningsvis så skulle källan sedan kanske fungera igen. Så det är också något jag ska titta på framöver. Tillsvidare tar jag vatten från stan och nu går det bra med att ha maten i en kylväska utanför dörren (iallafall tills vildsvinen listar ut att det finns mat där..). Enklast är kanske att jag inte använder mjölk på sommaren, så är problemet löst. Räcker ju gott med ost och smör, för att få i sig det man behöver.

Grannar? Här finns inga grannar om man inte räknar vildsvinen... :) Funderar på att använda fyrverkerier för att skrämma iväg vildsvinen från tomten. Det är lite väl spännande att gå på dass efter mörkrets inbrott med vildsvin som gärna hänger utanför. Visst borde det funka att smälla av ett par raketer för att de ska lära sig att hålla sig borta? Har någon provat? jag har inte jaktlicens.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Att leva utan el
« Svar #11 skrivet: 03 nov-13 kl 09:00 »
Annars har du juh som uppdukat för fest om vildsvinen är på tomten..
Fast det förutsätter att man vill slakta djuren.


Jag har ingen erfarenhet alls av vildsvin men jag tänker mig att om man hänger upp konservburkar i träden och sen en "skvallertråd" in till huset så drar du i den när du vill ut och då blir dem rädda och springer in i skogen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #12 skrivet: 03 nov-13 kl 09:48 »
Vildsvinen kommer nog inte att besvära dig när du går på dass om du inte tänker smyga dit i mörkret. Svin är lättskrämda när de är långt borta, men kommer du nära innan de upptäcker dig kan de tycka att det är bättre att försvara sig.

Jag skulle tippa på att du får 12-15 grader under din trapp. Vill du ha mjölk utan att springa till affären stup i kvarten så köp högpastöriserad. Annars kan du förbereda med att lägga ett grovt rör, typ vägtrumma i plast, på en lämplig skuggig plats, skotta all snö du flyttar på över vintern dit och slänga granris över till vårvintern. Då har du kyla långt in på sommaren, eller hela om du är flitig ;D

En vedspis är inte konstigare än en elspis, eldar du på för fullt så blir det varmt. Det funkar med teflonbelagda aluminiumkärl om du gillar sådana.

Diskvatten och tvättvatten brukar inte bli så mycket att det är lönt att gå runt och vattna med, det är enklast att välja ett par ställen där man häller det.

Brunnen behöver du givetvis fixa. Stege, hink, rep och kompis. Kanske bensindriven pump om det är bra tillrinning (markvattnet börjar komma tillbaks nu efter den torraste sommaren på länge här). Sedan rekomenderar jag regnvattentunnor till dina odlingar. Det är skönt att ha rejält med vatten när det kniper.

Vill du leva helt utan el, eller är det för att torpet saknar det?

Skogstant

  • Inlägg: 97
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #13 skrivet: 04 nov-13 kl 06:02 »
Tack för snöidén, hade jag glömt bort totalt.

Att leva utan el är inget egenintresse för mig, men helt ok. Gillar tystnaden som blir när alla system som är eldrivna stannar.  Men samtidigt gör det livet lite mer besvärligt, fast livet kanske ska vara lite besvärligt. Speciellt som jag på vintern behöver bo i stan i lägenhet och arbeta på kontor där jag förväntas vara Svensson. Skönt med kontrasten att då bo vår - höst på landet utan el, grannar eller bekvämligheter. :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14517
    • Östergötland
SV: Att leva utan el
« Svar #14 skrivet: 04 nov-13 kl 08:24 »
Ok, då kan du alltså sätta dit ett enkelt 12 volt-system med en solcell och ett fritidsbatteri. Då kan du ladda mobilen så du kan ringa om det behövs (går ju också att skaffa ett reservbatteri till telefonen). Sedan kan du ha en enklare belysning med några LED-lampor (om du inte gillar fotogenlampa förstås), och även en elpump i källan om du vill pumpa upp vatten (går givetvis med handpump också). Med en svartmålad vattentunna har du då på ett enkelt sätt fått en bra dusch.

Man skall inte använda mer teknik än man är bekväm med ;)


karsan

  • Inlägg: 1905
    • Södermanland
SV: Att leva utan el
« Svar #15 skrivet: 11 nov-13 kl 09:13 »
Vi  har ingen el i sommarstugan.  Däremot finns jordkällare, som varmast i augusti kan det gå upp till 15 grader.  Vi har en dubbel kylväska där.  Det som är mest känsligt, samt frysta inköp, placeras där.  Frysklampar kan byta ut i affären. Lite segt att ta fram och stänga bara, med först jordkällaren, sedan diverse lock och blixtlås.

Mjölk med lång hållbarhet i mindre paket är toppen. Ja, smör går bra i 15 grader.   Jag har upptäckt kokta grönsaker håller mycket sämre än råa.  T.ex. kokt potatis blir slemmig och äcklig redan efter en dag om temperaturen är omkring +20. Rå potatis håller sig rätt obegränsat. 

 Ost möglar snabbare i +15 än i kylskåpstemp.

Glass får man leva utan - eller köpa glasspinne när man handlar förstås!


Huggorm

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #16 skrivet: 11 nov-13 kl 16:31 »
Ingen frys - ingen billyspizza. Klarar man det kommer det nog gå bra.

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Att leva utan el
« Svar #17 skrivet: 11 nov-13 kl 16:48 »
Hade själv planer på ett torp utan både det ena och det andra. Insåg att det faktiskt var jävligt bekvämt med el. Så det har jag.
Följer mer än gärna dina uppdateringar då ett liv utan allt ändå finns kvar, i någon sorts dröm, eller något.

Angående matförvaring hade jag, om du har tid, grävt ett hål istället. Det kyler riktigt bra om du isolerar lock och inte öppnar ständigt (dricker du öl i solen, bör du alltså ta ut ett gäng och inte öppna för en och en) ;D

Själv har jag lagt ner mejeriprodukter. Mjölk kan du köpa i "pulverform" som du blandar med vatten, om det är viktigt till kaffet. Konserver är guld värda då du kan förvara dessa lite hur som helst. använd olja istället för smör, är det till mackan kan du köpa "portionsförpackningar" som finns på, tex hotell. Dessa ska enligt anvisning förvaras i rumstemp, och håller i flera år. Nyttigt vet jag inte. Men ett alternativ. Om man har krav.

Att du ska kasta dina aluminiumkastruller tycker jag absolut inte. Kasta, för att köpa nytt när du har? njäää!

Angående vattnet. Att hyresvärden påstår att du måste ha en pump behöver inte stämma. Oftast är hyresvärdar lata. Ska du bara vara, så har du tid att fixa det där själv skulle jag tro.  o:)
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Håning

  • Gäst
SV: Att leva utan el
« Svar #18 skrivet: 11 nov-13 kl 17:06 »
Ingen frys - ingen billyspizza. Klarar man det kommer det nog gå bra.
Pizza gör man skälv om man är sugen  :)

 

RoHe

  • Inlägg: 469
    • Södermanland
SV: Att leva utan el
« Svar #19 skrivet: 11 nov-13 kl 17:34 »
Pizza gör man skälv om man är sugen  :)

Dra inte alla över samma ka..? nu hörru  ;D
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser