Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyanlägga trädgårdsland  (läst 19919 gånger)

Rappe

• Södermanland
SV: Nyanlägga trädgårdsland
« Svar #20 skrivet: 17 nov-13 kl 21:15 »
Det tar en himla tid för Lantmäteriet att bli klara så vi kommer antagligen inte få flytta in förrens runt den 20 december.. Har vi tur så har inte allt frusit då så vi kan göra lite i trädgården, men annars får det vänta tills i vår. Jag är inte helt säkert på vart jag vill lägga trädgårdslandet så det kanske är bra att bo in sig lite först iaf. Men jag vill ju odla nuuu! ;)

tesåpa

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 17 nov-13 kl 22:42 »
Har du funderat på Square Foot Gardening?

christelle

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 17 nov-13 kl 22:46 »
Det tar en himla tid för Lantmäteriet att bli klara så vi kommer antagligen inte få flytta in förrens runt den 20 december.. Har vi tur så har inte allt frusit då så vi kan göra lite i trädgården, men annars får det vänta tills i vår. Jag är inte helt säkert på vart jag vill lägga trädgårdslandet så det kanske är bra att bo in sig lite först iaf. Men jag vill ju odla nuuu! ;)
Det går bra att odla inomhus, jag har precis satt vattenkrasse, olika salladsblad, ärtor, mizunakål och lite annat smått och gott  ;) Och så groddar förstås  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 nov-13 kl 09:15 »
Hur blir ni av med t ex kvickrot? Jorden blir hård och skitjobbig på ett ställe med massor av grästuvor i slutet av sommaren.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 18 nov-13 kl 09:28 »
Täck över dem så varken ljus eller vatten kommer till dem, låt täcket ligga nåt år, sätt potatis sen första odlingssäsongen. Eller ät upp dem >>> http://www.skogsskafferiet.se/kvickrot/   ;)

Gilbert

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 nov-13 kl 09:53 »
Hade inte tänkt så långt att jag skulle behöva äta kvickrot, jag nöjer mig med att hata den.

Det blir upphöjda bäddar med pallkragar (dubbla) och ny jord som lätt kan tas om hand, krage för krage.

tesåpa

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 19 nov-13 kl 21:32 »
Hade inte tänkt så långt att jag skulle behöva äta kvickrot, jag nöjer mig med att hata den.

Det blir upphöjda bäddar med pallkragar (dubbla) och ny jord som lätt kan tas om hand, krage för krage.

Perfekt läge för sfg då.
http://squarefootgardening.org/

Gilbert

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 nov-13 kl 21:45 »
Jag delar in kragen i rader, det blir rutigt så det räcker ändå.

Gilbert

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 20 nov-13 kl 06:53 »
Så här fyrkantigt blir nästa års odlingar som håller på att ordningställas, det mesta är klart och vitlöken i Bromma är satt.
Allt här är byggt på dubbla pallkragar med 2/3 fyllnad, 1 dm löv ovanpå och sedan häftat på fiberduk på odlingar.

christelle

• Blekinge
« Svar #29 skrivet: 20 nov-13 kl 09:09 »
Ser så fint och prydligt ut, vad odlar du under duken? Är det inte svårt att komma åt i "mitten" av de dubbelställda pallgragarna?

Gilbert

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 20 nov-13 kl 09:39 »
Jag kommer åt från båda hållen, man kan alltid stötta en hand på kragarna i mitten.
Under duken på bilden är det satt vitlök.

Gilbert

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 20 nov-13 kl 10:46 »
Problemet är allt som skall hinnas med i höst, det börjar bli kallt.

Nu kanske man inte skall svartmåla allt men vädret är inte bra för svartjobb!

+3 grader är helt enkelt inte optimalt, men krutgubbar kör på.

(Uppdaterad med alla svarta pallkragar målade idag).

2.5 Liter svart trälasyr 'Färglab' på Ö&B kostar 199 sek och täcker hyffsat bra.
« Senast ändrad: 20 nov-13 kl 14:22 av Gilbert »

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 20 nov-13 kl 16:19 »
Problemet är allt som skall hinnas med i höst, det börjar bli kallt.

Nu kanske man inte skall svartmåla allt men vädret är inte bra för svartjobb!

+3 grader är helt enkelt inte optimalt, men krutgubbar kör på.

(Uppdaterad med alla svarta pallkragar målade idag).

2.5 Liter svart trälasyr 'Färglab' på Ö&B kostar 199 sek och täcker hyffsat bra.

Hum, vad är det för skumma fröer du ska så i dessa svarta lådor?  ;D

Gilbert

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 nov-13 kl 16:29 »
Raden med 5 är Vitlök, raden med 2 är Vitlök.

Dessa 10 dubbla pallkragar skall vara till allt annat hemma, 1 x Grönkål, 3 x Broccoli, 3 x Spenat, 1 x Brysselkål och till sist 2 x Vitlök igen.

Det är vad jag plitat in i planen just nu.

Tomater, Chili, Paprika blir i krukor och friland, Physalis, kryddväxter bara friland bland rabarber och annat (allt möjligt).

Har denna veckan på mig att fundera, sedan skall jag iväg på jobb igen. Därav hinna med hetsen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 nov-13 kl 16:37 »
Planerar inte ni ert trädgårdsland innan ni sätter?

Eller är det bara jag som är 'konstig'?

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 nov-13 kl 16:42 »
Planerar drömmer, skriver önskelistor med halva Runåbergs frösortiment. Undrar om det blir för kallt för att gräva något mer i år nu, eller om jag kan vända upp något som passar att peta ner bondbönor i höst - de går ju att så rätt tidigt i vår och då är det ju bra om det redan är grävt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 20 nov-13 kl 16:59 »
Jag vet ju med säkerhet att all vitlök inte kommer att gro, men inte var förrän i vår även om man har sina misstankar på några chansartade sorter.

Där vitlöken inte gror planterar jag bondbönor, vaxbönor, annat som jag gillar. Har redan klätterställningar klara för bönorna.

Morötter, rovor, vitkål, potatis, gul lök, palsternacka mm köper jag i storsäck på hösten när det kostar 2-3 sek/kg och gör förvaring, inläggningar och lagad mat av.

Gilbert

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 nov-13 kl 13:07 »
Till alla konstiga ritningar och drömmar. Underlaget var inte speciellt rakt, det blev en massa grävande förstås.
Men när det sätter sig justerar man lite i vår. Nu är grönsakslandet fixat enligt plan. Idén jag hade när jag ritade är verkställd!

Mycket snack men mycket verkstad också!!

Det kommer ett lass matjord om en timme. Puh!

Gilbert

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 21 nov-13 kl 13:15 »
Gamla varmkomposten (Biokuben) från förra året har stått i en trådkompost från förra hösten och blir nu återanvänd.
Den lite grova jorden hamnar i botten på pallkragarna, jorden kommer att må bra där.

Håning

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 nov-13 kl 13:30 »
Till alla konstiga ritningar och drömmar. Underlaget var inte speciellt rakt, det blev en massa grävande förstås.
Men när det sätter sig justerar man lite i vår. Nu är grönsakslandet fixat enligt plan. Idén jag hade när jag ritade är verkställd!

Mycket snack men mycket verkstad också!!

Det kommer ett lass matjord om en timme. Puh!
Måste fråga vart för har du ställt i hop dom så att  måste sträcka dig så hemskt  ? Du måste ha långa  armar :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser