Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyanlägga trädgårdsland  (läst 19831 gånger)

Rappe

• Södermanland
Nyanlägga trädgårdsland
« skrivet: 02 nov-13 kl 10:14 »
Hur går jag tillväga för att nyanlägga ett trädgårdsland? Marken jag tänkte mig är ju vall/äng/hästhage och jag tänkte göra ett avlångt trädgårdsland (ca 3 gånger 8 meter kanske?? eller vilken storlek tycker ni?)
Vill odla lite av varje; potatis, vitlök, lök, jordgubbar, bönor, någon kålsort kanske, squach, till en familj på 4 personer (behöver inte fylla hela årskonsumeringen).

Jag tänkte försöka få en grannbonde att plöja upp ytan, och sen harvar jag den med hästen? Jag har tillgång till brunnen hästgödsel (halm och torv i). Ska jag lägga på det innan eller efter plöjningen?
Jag tror inte jag hinner få till trädgårdslandet i höst/vinter eftersom vi inte får flytta in på gården förrens lantmäteriet är klara tidigast mitten av december, så det får väl bli ett vårprojekt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Nyanlägga trädgårdsland
« Svar #1 skrivet: 02 nov-13 kl 10:39 »
Man börjar alltid med potatis, om det är möjligt. Att plöja, hacka, rensa, speka och jävlas med jorden ska man undvika. Det är en nödlösning om man har bråttom. Allt organiskt material som är där ska va kvar som gödning. T ex om där är mycke rölleka, låt den va kvar för att tillföra jorden det kalium som fattas.

För att börja på enklaste sätt, lägg ett lager kartong på marken. Rulla därefter ut en halmbale på, så det blir 20 cm tjockt när du står på den. 3x8 meter borde det bli med 2 rundbalar i bredd.
Gör det så tidigt som möjligt, November- december nångån, så det får gotta till sig över vintern. När det är dax trycker du hål med ett räfseskaft eller stolsben och släpper ner sättptatisen i. avståndet ska va ganska tätt, 20x20 cm ungefär.

Det spelar ingen roll hur stenigt eller dålig marken är, det blir potatis i alla fall. Inget att rensa eller hacka, bara att täcka med gräsklipp mellan stånden så sköter det sig självt. Nästa år blir det jord med nästan inget ogräs.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rappe

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 02 nov-13 kl 10:42 »
Blir det inte väldigt "stabbig" mark då? Att den inte är "fluffig" liksom  ;D  :-[ Jag vill gärna komma igång att odla iaf något mer än potatis första året :)

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #3 skrivet: 02 nov-13 kl 11:11 »

jo det blir stabbigt!
Förbereda odlingslandet!
Lägg hästgödsel på innan att du/ eventuellt grannen samt hästen
plöjar och harvar jorden!
Välj växter som passer ihop (googla exempelvis permakulturodling)
och lägg på halm i odlingslandet!
Klart att du/ni kan starta i december efter inflyttningen ifall att
det ej är frost i jorden!

mvh/
anne-li

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 02 nov-13 kl 11:26 »
Marken blir alldeles perfekt. Ett stort fel är att männschan har ett överdrivet behov av att dona och meka så förbannat med allt. Ett sätt att känna sig betydelsefull och härska? Se dej om, det växeröverallt. Det är onaturligt för jorden att ligga bar.
Har du sett en tappad halmbale eller halm som dumpats eftersom en del bönder inte orkar ta hand om den?

Visst GÅR det att odla annat första året. Men det blir jobb med att speka, ogräs och rötter att slåss med. Bor du i söder och vi har tur med vädret så hinner du vända jorden innan det fryser. Men några rundor med kultivator och traktor kan bli minst lika bra som att plöja när du inte har tiden på dej.
Men lägg inte jobb på att köra bort en massa rense, låt det stanna kvar och göda istället. Bara dra upp det i torkväder och lägg ovanpå, så torkar det ihjäl.

Här hade vi också bråttom ett tag, och fick fuska lite med harv. Vi har alltså inte bara läst om det utan genomfört det själva. Nåja, Maria i alla fall.  o:)

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=148857.0
« Senast ändrad: 02 nov-13 kl 11:37 av TiB »

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 nov-13 kl 13:20 »
Det handlar om 25 kvm?
Skulle inte säga att det är något extra jobb med att "speka och sprätta", den ytan för att odla annat också direkt.

Själv skulle jag tycka det kändes väldigt underligt att be bonnen komma med traktor och plog, för att köra en sådan yta.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 02 nov-13 kl 14:25 »
Täck landet nu direkt med gödsel och över det något material som inte släpper igenom något ljus tex en tjock presenning, omlottlagda dagstidningar eller kartonger. Ta bort täcket till våren låt bonden eller hästen plöja markbiten, sätt tidig potatis på hälften av lotten och så annat som du kan äta direkt under sommaren tex gul/röd lök, dill, gräslök, persilja, sallad av olika sorter, squash, sockerärtor mangold etc. Året efter får du ändra om i landet så du får en korrekt växtföljd.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 19:05 »
Det handlar om 25 kvm?
Skulle inte säga att det är något extra jobb med att "speka och sprätta", den ytan för att odla annat också direkt.

Själv skulle jag tycka det kändes väldigt underligt att be bonnen komma med traktor och plog, för att köra en sådan yta.
Med en tillräckligt liten traktor är det genomförbart,  tänkte inte på hur liten ytan var.  :-[ Kan ju bero på att jag bara tänker i halmbalar, 1,5x9 meter.  o:)
En annan aspekt är ju att en traktor packar jorden så den kan bli ...........stabbig. christelle har ett hyfsat resept men större verktyg än H1:a med trästicka (spade) vetephan om jag skulle ta till.
« Senast ändrad: 02 nov-13 kl 19:10 av TiB »

Rappe

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 03 nov-13 kl 10:05 »
Vi har egen traktor men ingen plog, men kanske kan låna. Annars är det ju inte mkt jobb för grannen att komma och ploga en "sträng" med traktorn.
Det är nog ingen tung lerjord för det är rätt så sandig mark en bit ifrån (sand/grustag några hundra meter bort).

Jag tänkte att det överlag är rätt skönt med ett lite avlångt land som jag kan harva med hästen, istället för tex pallkrage-odlingar tex.

Jag kommer troligtsvis inte att grotta ner mig maniskt i växtföljder och perfekt jord etc, men de största misstagen kan jag ju försöka undvika..  ;D

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 03 nov-13 kl 13:27 »
En möjlighet är att passa på och göra odlingslimpor. 3 st cirka 1 meter breda och 8 meter långa kan kanske vara lagom?

Gammal tråd om detta: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88268.0

Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Gubben Grå

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 05 nov-13 kl 08:24 »
Hej! Jag ställer även en fråga i detta med att nyanlägga ett trädgårdsland!? Jag har "spadvänt" två land, ett på ca 10kvm å ett ca 15kvm plätt på en plats i min villa trädgård, sen slängde ja på lite kompost och ett lager på ca 15cm löv!? Vad kan jag förvänta mig till våren?:) kommer ja kunna odla redan då? Min förhoppning är att använda det ena till mina jordgubbsplantor som tar upp mina pallkragar och det andra till rotsaker bla/ev potatis!? Som ni märker är jag osäker på vad jag gör;) men viljan och intresset finns att odla!
Tacksam för tips å råd! 

JFOT

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 05 nov-13 kl 09:05 »
Gubben Grå: Det vanliga är att man lägger löv, gödsel och annat som man tillför i botten av det man gräver och uppblandat med jorden. Då kommer näringen plantorna till godo när de kommit igång och inte i första stadiet då mycket näring ger rangliga plantor. För jordgubbarna räcker det antagligen att få fram jord just där du sätter dem, antingen köper du plantjord eller så gräver du fram jord någonstans ifrån. Potatisen ska ändå ner i djupet så det är antagligen ingen krav att det du gräver om övre lagret, använder du ett årder så rör det också om i jorden. För övriga rotfrukter så gäller antagligen att du bör ha en magrare jord att sätta dem i, precis som för jordgubbarna, men jag vet inte hur stor påverkan det faktiskt har.

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 05 nov-13 kl 09:08 »
Du kan odla till våren ha bara lite mer avstånd mellan rader och plantor/knölar så du kommer åt att rensa/kupa för det blir ganska mycket ogräs när det är spadvänt på hösten. För att minska ogräset så kan du hacka landen till våren och skaka av alla grästuvor som du vänt nu och rensa innan du planterar. Sen kan du täckodla både potatis och jordgubbar om du vill  ;)

Gubben Grå

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 05 nov-13 kl 10:07 »
Tacksam jag är:) hade tänkt mig att lägga ut markduk på "jordgubbslandet" till våren, skära  hål å stoppa mer plantorna i hålen!? Är det nån täckodlingsvariant??;) göra lika med det andra landet isf?

hjälper det mig nått i ogräs el jordförbättrings syfte att slänga på markduk redan idag och låta ligga över allt under vintern tills planteringsdax?:) bara tänkt tanken vet ej varför?!:)

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 05 nov-13 kl 10:27 »
Det beror lite på vad det är för typ av markduk - släpper den igenom ljus så gör den ingen större nytta för då växer ogräset bra, tom bättre, under duken. Satsar du på tjock ogenomsläpplig, både för ljus och vatten, täckning redan nu så får du en bättre jord, än bara spadvänd, att plantera i.
Bra idé att täcka enligt ovan, göra hål för gubbarna till våren och plantera dem i hålen.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 nov-13 kl 10:37 »
Hej! Jag ställer även en fråga i detta med att nyanlägga ett trädgårdsland!? Jag har "spadvänt" två land, ett på ca 10kvm å ett ca 15kvm plätt på en plats i min villa trädgård, sen slängde ja på lite kompost och ett lager på ca 15cm löv!? Vad kan jag förvänta mig till våren?:) kommer ja kunna odla redan då? Min förhoppning är att använda det ena till mina jordgubbsplantor som tar upp mina pallkragar och det andra till rotsaker bla/ev potatis!? Som ni märker är jag osäker på vad jag gör;) men viljan och intresset finns att odla!
Tacksam för tips å råd!

I princip så gjorde jag ett land som jag använde första säsongen förra året, jag hade dock mycket mer löv än 15 cm på hösten innan kanske 50 cm (det mesta tog maskarna hand om under vintern, trots det tjocka lagret). Det gick alldeles utmärkt att odla postatis i detta, trots att jorden är styv lera. Täckte landen väl med löv och gräsklipp när potatisen kommit upp och hade inte nämvärt med ogräs (gräsklipp påstås att man inte ska använda om man vill få potatisar under jord - men mina typ 2 kg sättpotatis blev väl kanske 50 kg så dåligt gav det inte).

Gubben Grå

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 05 nov-13 kl 11:34 »
Kanon! Jag har nån svartduk som är plastig av sig:D "lätt för er att veta vad jag pratar om för nån" ;)!? Se om jag chansar med den el köper ny då!  Har även mera löv i högar så slänger på de med då! Nått annat jag bör tänka på el slänga på nu?

christelle

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 05 nov-13 kl 12:14 »
Låt ett rejält lager löv ligga under marktäckningsduken som jordförbättring och mat till maskarna och lägg sedan ett lager uppepå duken mest för att det ser vackrare ut. När gubbarna är planterade så kan du lägga halm eller gräsklipp runt dem som vanligt så att bären håller sig fräscha tills du ska plocka dem.Tänk på att om du använder ogenomsläpplig täckning så måste du ha lite koll så att gubbarna/potatisarna inte torkar ut ;)

Gubben Grå

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 05 nov-13 kl 12:29 »
Tusen tack:) Då kan jag se fram emot odlande till våren:D

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #19 skrivet: 06 nov-13 kl 21:31 »
Låter lite som mina pallkrageland just nu. Jag har lagt på en tjock hög med löv i varje krage, och sedan täckt alltihop med svart fiberduk/ogräsduk (släpper igenom vatten). Jorden blir väldigt fin och lucker under. Till våren tar jag bort täcket helt och lägger tillbaka löv eller (o)gräs i takt med att frösådden har kommit upp tillräckligt för att tåla täckning mellan raderna. Markduken kommer alltså inte till användning igen förrän nästa höst.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser