Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur räknar man ut sin inkomst?  (läst 37334 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
hur räknar man ut sin inkomst?
« skrivet: 27 feb-07 kl 09:43 »
Räkna ut din inkomst

Är du osäker på vad för summa du ska skriva på bruttoinkomst? Här hittar du information om hur du räknar!

1.)  Arbetar du?    
Ange din lön per år före skatteavdrag, dvs. bruttoinkomsten.
Vet du inte vad du tjänar per år?
Ta din genomsnittliga månadslön och multiplicera med 12.

2.)  Är du sjukskriven?
Ange din sjukersättning före skatteavdrag, dvs. bruttoinkomsten.
Vet du inte vad du får per år?
Ange din genomsnittliga sjukersättning per månad och multiplicera med 12.

3.)  Har du någon form av pension?
Ange delpension före skatteavdrag, dvs. bruttoinkomsten.
Ange din delpension per månad och multiplicera med 12.

4.)  Är du pensionär?
Ange allmän pension och tjänstepension före skatteavdrag, dvs. bruttoinkomsten.
Ange din pension per månad och multiplicera med 12.

5)  Inkomst från kapital t.ex. räntor
Om inkomsten är så stor att den påverkar din ekonomi kan du ta upp den här.
Ta då upp inkomsten före skatt. Inkomsten ska vara per år.

6.)  Får du försörjningsstöd (socialbidrag)?
Ange hur mycket du får i ekonomiskt bistånd (socialbidrag) av kommunen.
Du betalar ingen skatt på bidraget.

7.)  Studerar du?
Studiemedel består av en bidragsdel och en lånedel. Ange hela beloppet per år.
Jobbar du extra?
Då lägger du till den lön (före skatt) du räknar med att tjäna under det närmsta året.

8.)  Får du underhållsbidrag?
Ange det underhållsbidrag som betalas ut från den andra föräldern, eller det underhållsstöd som betalas ut av Försäkringskassan. Du betalar ingen skatt på bidraget.

9.)  Kan du få bostadsbidrag?
Barnfamiljer och ungdomar mellan 18 och 28 år kan få bostadsbidrag. Bidragets storlek beror bl a på antal barn i hushållet, inkomst samt boendekostnad. Ansökan görs hos Försäkringskassan. Räkna endast med bostadsbidrag som du redan fått beviljade.

10.) Har du rätt till bostadstillägg?
Bostadstillägg kan sökas av pensionärer och är inkomstprövat. Ansökan görs hos Försäkringskassan.

källa:www.konsumentverket.se

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:hur räknar man ut sin inkomst?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-07 kl 11:03 »
Gör man så där lägger man ju ihop beskattade och obeskattade inkomster. Vad skall det bli?

Edit: då blir det bruttoinkomst, pucko. Men vad skall beräkningen användas till.
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 11:08 av Ulric Eriksson »

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 feb-07 kl 16:37 »
Gör man så där lägger man ju ihop beskattade och obeskattade inkomster. Vad skall det bli?

Edit: då blir det bruttoinkomst, pucko. Men vad skall beräkningen användas till.

man räknar ju alltid på bruttoinkomsten när man söker lägenhet.
och det var där jag hittade dessa uppgifter,för hos boplats göteborg skall man  ange årsinkomst serru. ;D

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 feb-07 kl 16:47 »
man räknar ju alltid på bruttoinkomsten när man söker lägenhet.

I wouldn't know.  ;) Udda i så fall, bruttoinkomsten säger ju föga om hur mycket pengar man har.

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 17:17 »
Vad är det här? Mattekurs för mellanstadiet? "Gångra" med 12:ans tabell hade ungarna i fyran.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 17:19 »
Vad är det här? Mattekurs för mellanstadiet? "Gångra" med 12:ans tabell hade ungarna i fyran.

jag försöker bara förklara hur man räknar ut sin inkomst.
vissa verkar ha problem med det verkar det som... ::)
sen är det inte "gångrat" utan "delat med"  ;D ;D ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 27 feb-07 kl 17:20 av skruvmejsel »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 feb-07 kl 17:19 »
Nja, bruttoinkomsten säger hur mycket pengar man har innan skattmasen fått sitt. Vill man räkna ut hur mycket pengar man har att spendera, t.ex. på en lägenhet, måste man räkna efter skatt. Särskilt udda blir det om man lägger ihop arbetsinkomster med 50% marginalskatt (eller vad det är) med kapitalinkomster med 30% skatt och bidrag som inte är beskattade alls.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 feb-07 kl 17:25 »
nu handlar den här tråden om hur man RÄKNAR UT sin inkomst!!!

kolla denna länken:

http://www.boplatsgbg.se

man måste fylla i sådana uppgifter där om man ska HYRA bostad.
dessutom är det kö...
och sedan är det ALLTID hyresvärden som avgör vem som får den.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 27 feb-07 kl 17:28 »
Nja, bruttoinkomsten säger hur mycket pengar man har innan skattmasen fått sitt. Vill man räkna ut hur mycket pengar man har att spendera, t.ex. på en lägenhet, måste man räkna efter skatt. Särskilt udda blir det om man lägger ihop arbetsinkomster med 50% marginalskatt (eller vad det är) med kapitalinkomster med 30% skatt och bidrag som inte är beskattade alls.

förklara detta inlägg är du snäll... ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 feb-07 kl 17:49 »
läs gärna tråden uppifrån och ner innan du skriver nåt,så du inte missar några inlägg som du tydligen gjorde:

Meh. Jag har ju läst den uppifrån och ner, det är därför jag tycker det är konstigt att [någon] vill att man skall räkna ut en summa som inte är särskilt upplysande.

Jämför tre personer, A, B och C, som alla har lika hög bruttoinkomst. A får alla sina inkomster från arbete, B från kapital och C från obeskattade bidrag. De kommer pga olika beskattning inte att ha lika mycket pengar att röra sig med. En hyresvärd vill troligen veta att den tilltänkta hyresgästen har råd att betala hyran, vilket man gör med de pengar man har kvar efter skatt.

Fotnot: A, B och C heter i verkligheten något annat.

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 27 feb-07 kl 17:55 »

Aha!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 feb-07 kl 18:22 »
Meh. Jag har ju läst den uppifrån och ner, det är därför jag tycker det är konstigt att [någon] vill att man skall räkna ut en summa som inte är särskilt upplysande.

Jämför tre personer, A, B och C, som alla har lika hög bruttoinkomst. A får alla sina inkomster från arbete, B från kapital och C från obeskattade bidrag. De kommer pga olika beskattning inte att ha lika mycket pengar att röra sig med. En hyresvärd vill troligen veta att den tilltänkta hyresgästen har råd att betala hyran, vilket man gör med de pengar man har kvar efter skatt.

det får du fråga boplatsgöteborg och övriga företag , som frågar efter din inkomst.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 feb-07 kl 18:36 »
lite om dem uppgifter du ska lämna hos boplats göteborg:

*namn
*efternamn
*kön
*personnummer(fullständigt,dem gör kreditupplysning)
*adress
*telefon
*inkomst/år före skatt
*inkomstkälla/sysselsättning varav du kan välja på detta:
arbete,a-kassa,pension,studiemedel,annan,försörjningsstöd

*finns borgensman
*nuvarande boendeform
*referenser
*nuvarande hyresvärd/BRF
*telefon till hyresvärd/BRF

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 27 feb-07 kl 19:48 »
Sicka bekymmer di har, folk...min dagsinkomst har idag bestått av ett antal kronor föräldrapenning, en korg gratis ved samt ett ägg. Detta är naturligtvis nettoinkomster.

Undrar vad ägarna till hyreskasernerna i Göttlaborg skulle få ut av det ???
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 feb-07 kl 20:00 »
det får du fråga boplatsgöteborg och övriga företag , som frågar efter din inkomst.

Urk. När företag vill att man skall fylla i såna där formulär blir jag bara ??? och :o och >:( och vill be dem dra åt  :-X...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 feb-07 kl 22:30 »
varför?

För att jag är patologiskt allergisk mot allt vad övervakning och storebror och registrering och förmynderi heter. För att det är kränkande. För att de vill veta om man har tillräckligt saftig halspulsåder för att det skall vara någon idé att sticka in sugsnabeln och sörpla. Då börjar jag fundera på hur man skall bära sig åt för att slippa vara deras "kund".

Tyvärr är det ibland nödvändigt att låta dem sörpla. Då är det tur att man har två händer så man kan hålla mössan i den ena och knyta den andra i byxfickan.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 feb-07 kl 22:37 »
För att jag är patologiskt allergisk mot allt vad övervakning och storebror och registrering och förmynderi heter. För att det är kränkande. För att de vill veta om man har tillräckligt saftig halspulsåder för att det skall vara någon idé att sticka in sugsnabeln och sörpla. Då börjar jag fundera på hur man skall bära sig åt för att slippa vara deras "kund".

Tyvärr är det ibland nödvändigt att låta dem sörpla. Då är det tur att man har två händer så man kan hålla mössan i den ena och knyta den andra i byxfickan.

håller med dig fullständigt om att det är kränkande,ingen snack om saken, men för att få bostad i göteborg måste man nog tyvärr vara registrerad.

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 28 feb-07 kl 08:35 »
ok, då kan du försöka förklara för mig hur man räknar ut föräldrapenning?

Det kan du göra på Försökringskassans hemsida. För en helt exakt beräkning får du kontakta ett FK-kontor.

... fast jag trodde inte att du ville ha barn...?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 28 feb-07 kl 18:36 »
hej1
dra inte så stora växlar av allting manna,som vanligt handlar tråden inte om mig utan om hur man räknar ut sin inkomst, beroende på vad man har för sorts inkomst.
alltså ville jag ha med hur man räknar ut sin föräldrapenning oxå.
ich nej, jag vill fortfarande inte ha barn, jag köper hellre 10st hundar.

Jag drar väl på vilken växel jag vill... om så på "allting"...

Varför man vill räkna ut sin föräldrapenning om man inte ska ha/planerar barn, är för mig en gåta. Vad tusan ska man med den informationen? Samtalsämne på fest? "Tja, min föräldrapenning skulle räcka i fem år om jag bara tog ut 25 dagar i månaden på kvartsersättning". Eller räknar ( ;)) man med att få ett lämpligt svar på Jeopardy? ""Så mycket behöver du i årsinkomst för att få ut 174 kr/dag i föräldrapenning i fyra år. - Vad är 123000 kr"?

Glöm inte att uppdatera informationen när du får en förändrad inkomst.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 feb-07 kl 23:05 »
Jag drar väl på vilken växel jag vill... om så på "allting"...

Varför man vill räkna ut sin föräldrapenning om man inte ska ha/planerar barn, är för mig en gåta. Vad tusan ska man med den informationen? Samtalsämne på fest? "Tja, min föräldrapenning skulle räcka i fem år om jag bara tog ut 25 dagar i månaden på kvartsersättning". Eller räknar ( ;)) man med att få ett lämpligt svar på Jeopardy? ""Så mycket behöver du i årsinkomst för att få ut 174 kr/dag i föräldrapenning i fyra år. - Vad är 123000 kr"?

Glöm inte att uppdatera informationen när du får en förändrad inkomst.  ;)

jaha, men har du koll på vad denna tråden handlar om? det verkar inte så...
den handlar om att kunna ge ett svar till myndigheter osv när dem ställer frågan vad du har för inkomst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser