Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  På onsdag kommer dvärggetterna!  (läst 2061 gånger)

mli79

• Skåne
På onsdag kommer dvärggetterna!
« skrivet: 26 feb-07 kl 19:30 »

Jag hade tänkt att ha dom inne i stallet på box med lite utehage den första veckan för att bekanta oss litegrann, sen ska dom ut i ligghallen som dom delar med mina shettisar. Hoppas att shettisarna tar det bra så dom inte får panik, men det ska väl ganska mkt till innan dom får det..

Nu till min fundering. Jag ska göra en egen ingång till getterna men är osäker på hur stor den måste vara. I dagsläget får jag pussla lite mellan de bärande balkarna i väggen. Är 50cm brett för litet? Hur högt borde det vara? Räcker 70cm?
Dom kommer att få en ramp upp som blir ca 90cm hög - men det borde väl inte vara några problem om dom gillar att klättra.

Vore jätteglad om nån kunde råda mig lite angående måtten!
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Rödskägg

• Småland
Re:På onsdag kommer dvärggetterna!
« Svar #1 skrivet: 26 feb-07 kl 21:37 »
Är det inte många getter som ska igenom alla på en gång skua det nog fungera. Skulle lätt fungera till våra icke dvärgar. De har allt tagit sig igenom bra mycket mindre öppningar utan att blinka >:( Men det finns säkert någon bra föreskrift om detta, men det man inte vet... 8)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 26 feb-07 kl 21:54 »
Men det finns säkert någon bra föreskrift om detta, men det man inte vet... 8)

Rödskägg: du ska inte uppmuntra till att INTE följa gällande lagar och regler. Det är viktigt för att allt djurskydd ska fungera (även om många lagar är rent löjliga - men det hör inte hit)

Jo storleken fungerar helt klart men kolla på djurskyddets hemsida om vad som gäller innan du börjar bygga.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re: det man inte vet...
« Svar #3 skrivet: 26 feb-07 kl 23:30 »
Men det finns säkert någon bra föreskrift om detta, men det man inte vet... 8)
Kan bli jäkligt dyrt har jag lärt mig här  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-07 kl 07:09 »
Det man inte vet kan man försöka ta reda på. I L100 finns inga minimimått på getdörrar. Frågan är snarare om det är ändamålsenligt.

Om det där blir enda ingången för getterna kan det möjligen bli problem att få ut dem vid brand. Men det kanske inte är så det är tänkt.

mli79

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 feb-07 kl 11:07 »

Tack för era svar! Jag har inte hittat några mått på dsm.se, det var därför jag frågade här.

Ligghallen i sig är 48m2 där ena kortsidan på 6m är öppen för ponnyerna. Så den "lilla" ingången blir bara getternas och jag kommer nog ha max fyra st där. Vid brand så finns det (förutom den lilla utgången) hästarnas utgång samt en port som är över två meter bred så det ska inte vara nån fara - men det var bra att du nämnde det! Hade jag faktiskt inte tänkt  på....  

Jag passar på att fråga en "ny" fråga. Kan man avhorna vuxna getter? Det känns rent spontant som om man inte kan det, men frågar man inte får man inte veta  :)
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

AKS

« Svar #6 skrivet: 27 feb-07 kl 11:30 »
Ang. avhorningen så tror jag inte att man bör göra det på vuxna djur. Jag har däremot hört att man kan fila ned spetsarna lite försiktigt, för att de inte ska vara så vassa, men kanske någon här på forumet vet mer om det. Sen finns det ju knoppar man kan sätta på också, av plast eller metall.

Jag har en liten fundering angående det du skriver om hur de ska bo när de kommer till er. Jag skulle inte låta dem gå ut i utehagen de första dagarna, eftersom det kan vara svårt att få tag i dem om de skulle rymma. Det bästa är nog om de får vara inne på heltid någon vecka och verkligen bli trygga och lära sig vad som är hemma. Sen gör det inte så mycket om de smiter från hagen, för då känner de sig trygga i stallet och återvänder dit. Har hört allt för många historier om getter som "drar iväg" från hagen när de är nya på ett ställe.

mli79

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 feb-07 kl 11:43 »
Hmm... jag hade tänkt att ha dom inne i stallet de första dygnen med en nästintill rymningssäker liten hage ( min gamla utestallgång). Men det kanske är bättre att vänja dom vid ligghallen direkt då kanske, utan utegångsmöjlighet? Deras del i ligghallen blir 12m2.

Balbina

• -
« Svar #8 skrivet: 27 feb-07 kl 23:48 »
Vet inte om man kan avhorna vuxna getter, däremot vet jag att en stor mjölkgård i danmark med 700 mjölkgetter iNTE rekommenderar avhorning pga. att de blir försvagade och lättare får sjukdomar då. De hade haft ett svårare fall av stångningsskador på fem år. Och på 700 getter är ju inte skadeprocenten speciellt hög så jag rekomenderar inte avhorning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser