Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linderödssvin  (läst 1127 gånger)

Minette

• Norrbotten
Linderödssvin
« skrivet: 22 okt-13 kl 22:14 »
Hur finner jag uppfödare i mitt närområde (Norrbotten)? Vi vill inte ha den framavlade rasen som får ont in benen nästa år, utan söker efter en mer "hållbar" ras. Kanske finns det annan än Linderösdsgrisen som inte är en tungt framavlad ras också, men var finner jag uppfödare av dessa grisar?

4-ever

• Skåne
SV: Linderödssvin
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 22:35 »
Ring till genbanksansvarig på föreningen landtsvinet!
www.landtsvinet.se
De vet vem som har kring dig!
Linderödsgrisen är ett BRA val ;)
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 23 okt-13 kl 12:50 »
Om det är "bara" hållbara leder du är ute efter, så är även Duroc ett alternativ.  Om nu inte linderrödarna skulle orka ända fram till dig!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Minette

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 25 okt-13 kl 19:16 »
Tack för svar. Det är slaktsvin vi vill ha under sommaren så rasen har egentligen ingen betydelse, bara de inte växer så fort att de får ont i sina ben sista veckorna. Jag vet inte om vi matade på dem för mycket plus att de hade en stor hage att rota och springa i men det blev dryga 80 kilo i frysen så de vägde nog en hel del. Att öka från 25-30 kilo till den vikt de hade dryga 3,5 månad senare innebar stora påfrestningar på deras ben, men de hade fina knorrar på svansen hela tiden :D Vi vill ha grisar med knorr på svansen nästa år med men inga onda ben så alla råd emottages tacksammast :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 25 okt-13 kl 19:25 »
Moderna slaktsvinsraser växer mer än de tål om de får äta sig riktigt mätta.  Ett litet problem för oss som värnar om våra djur på alla sätt.  Jag tycker det verkar trevligare med linderödare eller inkorsning med viltsvin.  DE är hållbara!  ;)

Jag var med och hade en grupp fyrraskorsningar en gång.  Vi inseminerade en Piggham-sugga med Duroc-semin.  100 kg köttutbyte var inte ovanligt.  Men en lät vi leva till vuxen ålder, och den fick ont i lederna.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser