Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 36980 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Vitlök
« Svar #120 skrivet: 15 nov-13 kl 17:20 »
Oförlåtligt :)
Nu kom mina sista klyftor i jorden. Skönt.

Ser man på prislappen på torgen så kostar bananerna t ex 12 Ukrainska = 6 sek/kg. Alt sådant utanför hotellen var billigt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 15 nov-13 kl 20:35 »
En liten fråga om sättet att plantera just vitlök.

Jag har använt en trubbig Gardenapryl (sprutmunstycke) till mina lökar. Det blir ett runt men trubbigt i botten och löken går i botten.

Om de som använder planteringspinne som är kilformad i botten och då blir det lite luft under löken där den skall bilda rötter.

Är det någon skillnad?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #122 skrivet: 16 nov-13 kl 13:16 »

Jag har använt en trubbig Gardenapryl (sprutmunstycke) till mina lökar. Det blir ett runt men trubbigt i botten och löken går i botten.

Om de som använder planteringspinne som är kilformad i botten och då blir det lite luft under löken där den skall bilda rötter.

Är det någon skillnad?
Jag använder mig av ett gammalt stolsben och det funkade bra. När jag fyller på jord så stampar jag med krattan efteråt vilket borde innebära att klyftan trycks neråt. Skulle de vara lite luft under klyftan är det inget problem, rötterna söker jord.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #123 skrivet: 17 nov-13 kl 09:47 »
Du kan plantera den nästa år, till våren. I mina försök ger den bättre skörd om man planterar på våren. I Frankrike planteras den i januari och den utsätts antagligen inte för särskilt hård vinter. Rose de Lautrec är inte något sortnamn utan det är några sorter som säljs som R de L i handeln. Av dessa har jag odlat sorterna Iberose och Edenrose i många år. Grejen med Rose de Lautrec är att man skalar bort alla ytterskal utom det sista så att de röda klyftskalen lyser igenom. Detta skulle man kunna göra med många andra sorter om man skulle vilja ha denna visuella effekt.
Låter fullt rimligt, för de är väl creoler? Får se om jag får tag på någon bra sådan som jag kan förvara över vintern.  Möjligen köper jag 1-2 morado till för vårplantering.
Problemet med lautrec/rose-lökarna som säljs i affär här nere är att de är dåligt skick dvs lagringsskador och eller sjukdom.
Estnisk-röd  funkar oxå fint att skala/polera till skönhet.

masa

• -
« Svar #124 skrivet: 17 nov-13 kl 18:20 »
Låter fullt rimligt, för de är väl creoler? Får se om jag får tag på någon bra sådan som jag kan förvara över vintern.  Möjligen köper jag 1-2 morado till för vårplantering.
Problemet med lautrec/rose-lökarna som säljs i affär här nere är att de är dåligt skick dvs lagringsskador och eller sjukdom.
Estnisk-röd  funkar oxå fint att skala/polera till skönhet.

Edenrose och Iberose är creoler liksom Morado. Denna säsongen odlade jag Morado och Edenrose både som höst- och vårplanterad. Resultatet blev det förväntade, vårplanteringen gav större lökar. Hos Morado var skillnaden mycket stor, hos Edenrose inte lika stor. Det var också vad jag hade antagit, utan att veta sorternas exakta ursprung, så odlas Edenrose nordligare än Morado och borde tåla vintern lite bättre. I fortsättningen skall jag plantera alla mina Creoler och Turbaner endast på våren.

Gilbert

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 18 nov-13 kl 19:46 »
Jag har en låda 4.5 kg Lautrec purple red på väg hem!!

En del stora lökar jag haft har inte gått ner i en ordinär vitlökspress, jag fick skaffa en XL-variant.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #126 skrivet: 18 nov-13 kl 22:36 »
Jag har en låda 4.5 kg Lautrec purple red på väg hem!!

En del stora lökar jag haft har inte gått ner i en ordinär vitlökspress, jag fick skaffa en XL-variant.
Inget ovanligt när man odlar eget :)
Jag river klyftorna istället.

Gilbert

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 20 nov-13 kl 15:54 »
Är svart vitlök något att ha? Den skall vara nyttigare än vanlig vitlök påstår hemsidor om bra mat.
Sant eller falskt?
« Senast ändrad: 20 nov-13 kl 16:21 av Gilbert »

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #128 skrivet: 20 nov-13 kl 19:52 »
Är svart vitlök något att ha? Den skall vara nyttigare än vanlig vitlök påstår hemsidor om bra mat.
Sant eller falskt?
Har faktiskt inte testat men kan vara värt några tior att testa. Främst smaken jag är intresserad av, hälsoaspekten tar jag med en nypa salt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 20 nov-13 kl 20:27 »
Det är en Koreansk torkad och fermenterad vitlök.
Det kommer 12 st hela oskalade lökar på posten om några dagar, skall bli intressant.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #130 skrivet: 21 nov-13 kl 09:11 »
Det är en Koreansk torkad och fermenterad vitlök.
Det kommer 12 st hela oskalade lökar på posten om några dagar, skall bli intressant.
Jo, även jag är läskunnig och har förstått detta :-)
Var beställde du och hur mycket fick du betala? Såg att det finns 2-3 affärer i malmö som säljer, får bara masa mig dit helt enkelt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #131 skrivet: 21 nov-13 kl 09:28 »
Jag köpte på Healthy Supplies, de har lättsam e-handel utan krångel. 388 sek inkl frakt.

http://www.healthysupplies.co.uk/black-garlic.html

Jag köpte så många som ingick i minsta frakten utan att betala extra.

I stället för att köpa dyr tryffel!!

Gilbert

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 21 nov-13 kl 09:37 »
Lättsam läsning här.
http://cranberrycorner.se/2013/01/18/black-garlic-the-missing-ingredient/

Jag har sett priser hemma där 150g kostar 250 kr. En klyfta svart vitlök kostar 40 kr.

32 sek för en hel lök inkl frakt känns då överkomligt, så varför köpa en när man kan ta 12 st.

kurt

« Svar #133 skrivet: 21 nov-13 kl 10:40 »
Lättsam läsning här.
http://cranberrycorner.se/2013/01/18/black-garlic-the-missing-ingredient/

Jag har sett priser hemma där 150g kostar 250 kr. En klyfta svart vitlök kostar 40 kr.

32 sek för en hel lök inkl frakt känns då överkomligt, så varför köpa en när man kan ta 12 st.

Varför inte göra egen?

http://nordicfoodlab.org/blog/2013/2/black-garlic

Gilbert

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 21 nov-13 kl 10:52 »
Tänker man att man jobbar den timmen i stället så blir det inte så dyrt att köpa färdigt!
Jag vill veta hur originalet smakar, är i alla fall nyfiken.

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #135 skrivet: 24 nov-13 kl 21:12 »

Är det någon skillnad?

Jag använder pekfingrarna, och det brukar bli vitlök. Jag är inte särskilt noga med håldjupet. Jag gissar att i lucker jord fylls eventuella små hålrum snabbt igen, särskilt om det finns mycket mask som kryper runt. 140 klyftor kom äntligen i jorden idag. Jag hade landet täckt med ett tjockt lager löv, och trots minusgrader var jorden lättbearbetad under med synliga och rätt pigga maskar. Jag fick skynda mig att täcka igen efter planteringen för att inte maskarna skulle stelna i kylan.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Gilbert

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 24 nov-13 kl 21:40 »
I de nya kragarna har jag så lucker jord att jag lätt kan peta ner löken med fingret. Satte också de sista idag i lite kyla med ca 1 dm eklöv och 1 dl luftgap under fiberduk.
Nu är det bara att vänta några månader och se hur det gick och hoppas på en snäll vinter.

Bilder från en annan tråd.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=161386.msg1528539#msg1528539

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #137 skrivet: 25 nov-13 kl 15:52 »
Har bannemig haft minusgrader i natt. Blir att täcka vitlökslandet med löv för att konservera kylan i jorden.

Gilbert

• Gäst
« Senast ändrad: 27 nov-13 kl 17:29 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 27 nov-13 kl 18:37 »
Den smakar lite lätt som lakrits faktiskt. Den stora vitlökssmaken är i alla fall borta.

Här är lite data.
http://husnrnio.se/vardagstankar/svart-vitlok-black-garlic/

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser