Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 36981 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Vitlök
« Svar #100 skrivet: 12 nov-13 kl 19:59 »
Hur länge håller sig t ex Lautrec Purple Red om man skulle råka få tag på ett 5 kg paket redan i höst?

Jag har en kurir som skall till Toulouse som bara ligger 8 mil från Lautrec vitlöks mecca.

Gilbert

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 12 nov-13 kl 21:10 »
Med sådana här bilder blir man ju alldeles ...

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #102 skrivet: 12 nov-13 kl 22:25 »
Det är en snygg och god vitlök! Hur mycket gör du av med i veckan? Förvarar du dem rätt så håller de sig några månader till. Lockande :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 12 nov-13 kl 22:41 »
Den duger inte till nästa års plantering alltså?

Jag förbrukar kanske 1-2 lökar i veckan.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #104 skrivet: 12 nov-13 kl 22:55 »

Jag förbrukar kanske 1-2 lökar i veckan.
Det är jag skeptisk till. Hade det varit en silverskin så hade svaret varit annorlunda.
Räkna 8-10 lökar/kg så blir det lättare att göra ett överslag.

Gilbert

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 13 nov-13 kl 06:21 »
Då får alla som odlar vitlök här köpa sitt utsäde varje år av kategorin Hardneck. Någonstans måste ju lökar förvaras för att bli utsäde även för de som köper sitt.

Jag kommer att förbruka mindre än 1 kg i vinter. Får väl öka på lite då  ;D

Det som skall vara till matlagning kan man säkert slänga i frysen om det kniper.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #106 skrivet: 13 nov-13 kl 07:09 »
Då får alla som odlar vitlök här köpa sitt utsäde varje år av kategorin Hardneck. Någonstans måste ju lökar förvaras för att bli utsäde även för de som köper sitt.

Jag kommer att förbruka mindre än 1 kg i vinter. Får väl öka på lite då  ;D

Det som skall vara till matlagning kan man säkert slänga i frysen om det kniper.
Jag tar utsäde varje år, skördar juli och planterar på hösten. Artichokes och silverskins har bäst lagringsduglighet men så är de oxå besvärligast i köket med alla sina skal.
Lautrec-lökar köpta som matlök har jag vid två tillfällen misslyckats med att odla, ingen lök kom upp. Enligt kontakt med frankrike så bestrålar de ej sin lök eller på något annat sätt behandlar löken för att förhindra groning. Vad det beror på vet jag inte men sett många lökar med lagringsskador.

Du kan torka och göra pulver om annat:)

Gilbert

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 13 nov-13 kl 09:56 »
Jag har inte hittat en enda skadad vitlöksklyfta i de lökar jag beställde. Påsarna de kom i är av hög kvalitet, likaså papplådan.
Torrt och bra packeterat. Idag sätter jag det sista av det jag har, här stinker det vitlök om mina händer.
Den lök som imponerar mest är Picardy med en perfekt lök och 6 lika stora klyftor utan smått.
Jag sätter på flera ställen och hoppas att få både fin matlök och stor bra sättlök till nästa säsong, man sprider riskerna.
Carcasssonne lökarna har redan tittat upp med 1 mm men stannade där. Det är inget fel på viljan att gro bland lökarna.
Det blir både friland på två ställen och i dubbla pallkragar hemmavid.

Jag skrev ett email på engelska till en fransk producent i Lautrec området och fick 0 svar. Typiskt fransmän.
Provade på tyska och då svarade en glad fru på stället, hon var tyska innan hon träffade den franska vitlöksfarbrorn.

Det kan komma nya fina sättlökar på posten med lite tur. Vi får se vad som händer bland de tjuriga fransmännen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 13 nov-13 kl 14:25 »
Planteringarna klara för 2013.

En bild på de som hamnade hemma. Dubbla lager filterduk.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #109 skrivet: 13 nov-13 kl 16:47 »
Jag har inte hittat en enda skadad vitlöksklyfta i de lökar jag beställde. Påsarna de kom i är av hög kvalitet, likaså papplådan.
Torrt och bra packeterat. Idag sätter jag det sista av det jag har, här stinker det vitlök om mina händer.
Den lök som imponerar mest är Picardy med en perfekt lök och 6 lika stora klyftor utan smått.
Jag sätter på flera ställen och hoppas att få både fin matlök och stor bra sättlök till nästa säsong, man sprider riskerna.
Carcasssonne lökarna har redan tittat upp med 1 mm men stannade där. Det är inget fel på viljan att gro bland lökarna.
Det blir både friland på två ställen och i dubbla pallkragar hemmavid.

Jag skrev ett email på engelska till en fransk producent i Lautrec området och fick 0 svar. Typiskt fransmän.
Provade på tyska och då svarade en glad fru på stället, hon var tyska innan hon träffade den franska vitlöksfarbrorn.

Det kan komma nya fina sättlökar på posten med lite tur. Vi får se vad som händer bland de tjuriga fransmännen.
Jag fick faktiskt svar på engelska inom ett dygn men när jag svarade uteblev svaret, nåväl.
För att förtydliga, de lökar du satte köpte du avsedda som utsäde och inte i grönsaksdisk?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #110 skrivet: 14 nov-13 kl 18:45 »
äntligen kom 175 klyftor i jorden. så som dem har väntat :)
imorgon planterar jag de sista 32 som jag fick med posten idag.
läs gärna mer på min blogg.

christelle

• Blekinge
« Svar #111 skrivet: 14 nov-13 kl 18:51 »
Jag har en kurir som skall till Toulouse...
Låter som värsta smugglingen  ;D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 14 nov-13 kl 19:17 »
Jag har en vän som också reser en del i jobbet, man får passa på. 5 kg vitlök kan väl ändå inte räknas som smuggel inom EU.

Fransmän är så pompösa och lite jobbiga när man inte pratar franska med dem, vilket jag undviker. Min franska är uslare än deras engelska.

Gilbert

• Gäst
« Svar #113 skrivet: 14 nov-13 kl 19:21 »
äntligen kom 175 klyftor i jorden. så som dem har väntat :)
imorgon planterar jag de sista 32 som jag fick med posten idag.
läs gärna mer på min blogg.

Inget upphetsande på bloggen sedan sist 7/11.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #114 skrivet: 14 nov-13 kl 21:18 »
Inget upphetsande på bloggen sedan sist 7/11.
ta en titt nu då ;)

Gilbert

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 14 nov-13 kl 22:05 »
Vi har olika sorter, skall bli kul med lite summering nästa höst hur det gått. Jag har i runda slängar samma mängd i Bromma.

Gilbert

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 15 nov-13 kl 08:29 »
En miss till, en hel låda vitlök i Kiev i Augusti och jag hade tydligen annat i tankarna.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=8348

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #117 skrivet: 15 nov-13 kl 16:12 »
En miss till, en hel låda vitlök i Kiev i Augusti och jag hade tydligen annat i tankarna.

http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=8348

Oförlåtligt :)
Nu kom mina sista klyftor i jorden. Skönt.
« Senast ändrad: 15 nov-13 kl 16:44 av kraut »

masa

• -
« Svar #118 skrivet: 15 nov-13 kl 17:04 »

Du kan plantera den nästa år, till våren. I mina försök ger den bättre skörd om man planterar på våren. I Frankrike planteras den i januari och den utsätts antagligen inte för särskilt hård vinter. Rose de Lautrec är inte något sortnamn utan det är några sorter som säljs som R de L i handeln. Av dessa har jag odlat sorterna Iberose och Edenrose i många år. Grejen med Rose de Lautrec är att man skalar bort alla ytterskal utom det sista så att de röda klyftskalen lyser igenom. Detta skulle man kunna göra med många andra sorter om man skulle vilja ha denna visuella effekt.

Gilbert

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 15 nov-13 kl 17:16 »
Alla vitlökar är långt tillbaka släkt med varandra.
Sedan har olika sorter utvecklats i olika världsdelar för att anpassas till produktion med hög avkastning, lite sjukdomar och att de skall fungera i de lokala jordarna.
Lautrec Purple red är de lokala stora vitlöken i den regionen. Jag känner några fransmän väl och en gourmet krögare.
Alla är intresserade vissa typer av produkter, bl a denna vitlök.
Jag har tyvärr bara smakat sättlök och den var riktigt bra, då måste de här vara betydligt bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser