Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Däcksdimesioner  (läst 5823 gånger)

Håning

  • Gäst
Däcksdimesioner
« skrivet: 21 okt-13 kl 22:45 »
 Någon som är haj på däcks dimensioner . Vad betyder 80/100-14?  3.00 14  eller 5.00.16typ .Tycker det där med däckdimensioner är rätt förvirrat .

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Däcksdimesioner
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 06:32 »
Klippt från http://www.bythjul.com/information/page7/ (där finns också mer info om belastningsindex och hastighetsindex)



1. Rotation. Vissa däck är konstruerade för att rotera åt endast ett håll, på dessa däck finns en pil som talar om åt vilket håll däcket skall rulla.

2. 205. 205 står för däckets bredd i mm. Vanligtvis brukar småbilar ha smalare däck och större sportiga bilar ha bredare däck, t ex 245 eller 255 i bredd.

3. 55. 55 är en procentsats på däckets bredd, i detta fall är alltså profilen på däcket 55% av 205 mm.

4. R16. R betyder att däcket är ett Radialdäck, däck till vanliga bilar idag är i regel Radialdäck. 16 är storlek på fälgen (i tum) som passar däcket.

5. 91. Det här är däckets belastningsindex, ett index som visar den maximala vikten däcket kan bära. Index 91 = 615 kg. Klicka här för Indextabell

6. H. Bokstaven som står efter belastningsindexet är däckets hastighetsindex, alltså däckets rekommenderade max hastighet. H=210 km/h.

7. Serienummer eller Datummärkning. 5009 = Vecka 50, År 2009

8. E5. ECE märkning är en specialbeteckning som krävs för alla däck i Europa, följs av ett godkännande nummer.


torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Däcksdimesioner
« Svar #2 skrivet: 23 okt-13 kl 18:55 »
Den förklaringen på märkning gäller endast för s k radialdäck avsedda för personbilar. Och även där finns det undantag. Om diametern (pos 4) är angiven med 3 siffror så rör det sig om ett däck för fälg med millimetermått (det är vanligt på äldre bilar fram till 80-talet där biltillverkaren har köpt både däck och fälgar från Michelin, vanliga siffror är t ex 365, 380 och 400). Om profilhöjden (pos 3) är 80 eller 82 så brukar den inte skrivas ut. Äldre däck saknar ofta belastningsindex (pos 5). Hastighetsindex (pos 6) kan ibland på äldre däck stå före diametern.
Ett exempel: 165SR13 är ett radialdäck med bredd 165 mm, hastighetsindex S och fälgdiameter 13". Eftersom det inte finns någon profilhöjd angiven så kan man utgå från att det är 82-profil. Enligt detta äldre system skulle ett lågprofildäck kunna betecknas t ex 175/70SR13.
Förutom rotationspilen (pos 1) så finns det en del däck som måste monteras med rätt sida utåt, då brukar det finnas en finstilt text på franska eller engelska om den saken.
Om det finns ett C efter beteckningen eller står "Reinforced" på däcket så är det en förstärkt typ, avsedd för t ex skåpbilar och lätta lastbilar med högre axeltryck än en personbil med motsvarande däckdimension. De brukar också ha högre tillåtet lufttryck än vanliga personbilsdäck.

När det rör sig om diagonaldäck (vanliga på personbilar fram till 60-talet, personbilssläpvagnar fram till 70-talet och än idag på traktorer, skottkärror mm) så anges däckets bredd i tum, med punkt som decimaltecken. 3.00-14 betyder alltså att däckets bredd är 3"  och fälgdiametern 14". Man brukar inte ange profilhöjd på sådana däck men den är oftast omkring 90.

 

Håning

  • Gäst
SV: Däcksdimesioner
« Svar #3 skrivet: 23 okt-13 kl 21:06 »
Tack för svar .

saab93b

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Däcksdimesioner
« Svar #4 skrivet: 03 nov-14 kl 20:09 »
men hur mäts det så kallade belastningsindexet när det gäller gamla diagonaldäck? På mina står det bara 6.00-18....men skulle behöva veta dess belastningsindex också.

Någon som vet?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Däcksdimesioner
« Svar #5 skrivet: 03 nov-14 kl 21:25 »
men hur mäts det så kallade belastningsindexet när det gäller gamla diagonaldäck? På mina står det bara 6.00-18....men skulle behöva veta dess belastningsindex också.

Någon som vet?

På diagonaldäck brukar det finnas en siffra som anger hur många lager cord som finns i däcket, den står efter storleksbeteckningen och det kan stå t ex 6PR eller 8PR. Sedan får man slå upp i en tabell från t ex däcktillverkaren eller någon slags branschorganisation för att se vad det motsvarar för tillåten belastning för just den däckdimensionen. Synd att jag har tappat bort min gamla STRO handbok, det hade nog stått i den.

saab93b

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Däcksdimesioner
« Svar #6 skrivet: 04 nov-14 kl 18:56 »
tack. Tror att det stod 6ply = dvs 6 lager, ska se om jag kan hitta något på det..Är gamla Trelleborgsdäck bla.
Har varit i kontakt med besiktningen angående detta men de visste inte heller så jättemycket...tyvärr


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare (1 dolda)
MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser