Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder & Lamming  (läst 6258 gånger)

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #20 skrivet: 09 nov-13 kl 01:07 »
Jag skulle avråda att ge baggen både morötter och kornflakes,kornflakes gömda i ströbädden låter som en mycket dålig ide
Baggen ska inte ha något kraftfoder alls.

Varför inte både morötter och cornflakes?

Nä ingen som sagt de ska ha flingor i ströbädden det måste du läst fel nu, en skrev om att man kunde lägga flingor i höet. :-)

För övrigt så skulle mina får ändå inte nedlåta sig till att äta flingor i bädden heller, tappar de en morot i marken utomhus är den oätbar sen säger de. :-D

Baggen äter inte kraftfoder alls sen denna tråd började, tackorna har vi däremot dragit ner på havren hos sen vi såg att de började äta av höet bättre. Men tankarna finns ju där att dra ner ännu mera på havre, men då kommer de stå och tjata ett tag framöver innan de lärt sig.

Så tanken finns ju där att köra på som vi redan börjat och göra om - göra rätt nästa år när de gått hela sommaren utan havre och att då inte börja köra in havre på hösten igen utan vänta tills det behövs.

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #21 skrivet: 09 nov-13 kl 01:24 »
Försök att inte få in några sällskapshundar i flocken då dessa är ett elände och kan skapa många fellägen på höggravida tackor...

När det gäller utfodring av spannmål av dräcktiga tackor gör det en gång,på kvällen endast.Och det är viktigt som "den" att hålla stenhårt på detta annars kommer ni att få får som bääar varje gång de ser er=ohållbart.
Kraftfoder=en gång på kvällen ;)

Sällskapshundar? Egna eller andras? Hundarna här och fåren går bra ihop så det är inget stress där inte. Andras får självklart inte komma in där.

Lugnt, jag VILLE att ni skulle säga att de inte behövde mat på morgonen också för jag ville inte behöva gå upp och mata dem på morgonen också, de får alltså enbart på kvällarna. :-D

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #22 skrivet: 09 nov-13 kl 01:38 »
Raderat, otrevlig ton.  (:)
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 13:56 av Charlotte »

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #23 skrivet: 09 nov-13 kl 10:18 »
Följdmodererat (:)

Absolut inte osäker på egna hundarna, blev osäker på vad Du menade däremot - därför frågade jag såklart för att få en förtydligande.

Vet inte allt men vissa saker är väl lite självklara som att andras hundar inte ska vara inne och ränna hos ens djur.

Klart de får grovfoder, de har fri tillgång till hö hela natten, tyckte bara det inte var väsentligt att skriva om det då det var Havre/kraftfoder tråden handlade om.

Det mesta jag lärt mig om fåren är från dem själva och alla de Trevliga människorna som glatt delat med sig sin kunskap härinne när jag frågat.

Hade jag vetat allt hade jag inte frågat alls.
Däremot trodde jag i min enfald att folk härinne ville ha respons på sina svar och tyckte det var lite intressant att få läsa hur det blev sen hur man tog till sig deras råd och tips. Sen får man väl diskutera också även om man är nybörjare?
« Senast ändrad: 09 nov-13 kl 13:57 av Charlotte »

PantaRei

  • Gäst
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #24 skrivet: 09 nov-13 kl 11:38 »
Jag förstår inte riktigt varför du ger cornflakes till din bagge, det är definitivt inte nyttigare än att ge kraftfoder till honom. Föreslår att du använder pengarna du sparar på att sluta med det till att köpa en bra fårbok. Jag har en känsla av att får och getter ofta blir utsatta för folk som glatt skaffar djur utan att inneha adekvat kunskap om djurslaget. Visst kan man lära sig mycket över internet och speciellt forum som detta kan vara bra för att få specifika svar, men man måste samtidigt kunna gallra bland svaren och ha så mycket grundkunskap att man kan tillämpa dem i praktiken. Grundkunskapen om får får man lättast från fårböcker, där finns all grundläggande information samlad och genom att bekanta sig med vad som händer under fåråret kan man förutse situationer och blir inte helt handfallen inför dem. Se också till att bli bekant med en erfaren fårägare i närheten, att ha någon att vända sig till i akuta situationer är värt så otroligt mycket och kan vara skillnaden mellan levande och döda får. Har själv fått mer än ett får räddat av mer erfarna fårmänniskor, sån kontakt är ovärderlig.   

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #25 skrivet: 09 nov-13 kl 12:02 »
Jag förstår inte riktigt varför du ger cornflakes till din bagge, det är definitivt inte nyttigare än att ge kraftfoder till honom. Föreslår att du använder pengarna du sparar på att sluta med det till att köpa en bra fårbok.

Om du läser hela tråden ser du att en annan användare föreslagit det som distraktion för baggen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #26 skrivet: 09 nov-13 kl 12:09 »
Blå Bergen, fortsätt du fråga här. De flesta vill hjälpa till och svara och dessutom utan att vara otrevliga. Alla har vi varit barn. :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

PantaRei

  • Gäst
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #27 skrivet: 09 nov-13 kl 13:49 »
Jag har läst hela tråden och förstår ändå inte varför cornflakes skulle vara bättre än havre. Majs liksom våra inhemska sädesslag kan förorsaka urinstenar hos baggar, naturligtvis krävs en rejäl konsumtion men ändå. Cornflakes innehåller dessutom för det mesta socker och det är kanske inte det bästa att ge sina får. De flesta i tråden tycks också vara överens om att baggar inte behöver kraftfoder om de inte är i dålig  kondition.

Jag rekommenderade morötter som tidsfördriv eftersom de trots allt innehåller mindre energi än säd även om också morötter kan räknas till kraftfodren.

Jag tycker också att folk ska fortsätta ställa frågor på detta och andra forum men man måste vara medveten om att man kan få svar som kanske inte alltid är så genomtänkta samt att olika svarare kan ha väldigt olika åsikter. Därför behöver man tillräckligt med kunskap för att kunna välja ut de rimligaste svaren.

marstå

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #28 skrivet: 13 nov-13 kl 23:02 »
Medan tackorna äter kan du binda baggen med ett vanligt hundkoppel vid staketet efter att först ha lockat honom med lite havre i en hink (man ska ju inte mata ur handen). Det fungerade jättebra hos mig och tackorna fick äta i lugn och ro. Mina tackor fick dock inte kraftfoder förrän de sista två månaderna av dräktigheten, och då öka man gradvis vecka efter vecka. De måste också ha selen mot slutet. Lycka till!

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #29 skrivet: 23 nov-13 kl 20:16 »
PantaRei: Baggen får inte längre cornflakes, han föredrog ändå morötterna så vi slutade ge honom det och nu får han bara morötter.
Förutom ikväll då han vägrade lämna tackorna och när jag väl fått in honom i boxen där han brukar få äta i lugn och ro då hoppade han över till tackorna och åt ihop med dem istället. *tar en djuup lugnande andetag*  Pojkar, när flickor brunstar alltså....... >:D

Marstå: Ja nu får tackorna inte mycket havre alls, nu delar de på en skopa havre. Har dragit ner på havren så får de mer sen när de närmar lammning istället. Eftersom baggen betäckt typ alla tackor nu så blir det nog inga lamm i vinter som vi trodde det skulle bli därför drog vi ner på havren nu. Nästa år vänjer vi inte in dem vid havre som vi gjorde nu i höst.
Baggen springer vanligtvis glatt in i foderboxen för att få kel och morötter, men inte nu när tackorna brunstar då får man brotta ut honom för att locka med mat fungerar inte. Men det är ju tillfälligt, som han är omedgörlig det här är jag övertygad om.

Inte ge ur handen? varför inte? Brukar inte göra det, men blev nyfiken på orsaken till att man inte ska göra det?
Läste lite om selen innan idag, stod att man lätt kunde överdosera selen. Vågar man ge det då?


Ny fråga: ;)
Hur gör ni som har små flockar med baggen när det närmar sig lammning? Delar ni bort baggen i en egen box där han får bo ensam?
Vi har ordnat det så att vi kan dela bort en lammande tacka -om vi hinner, men det kanske är bättre för henne att lamma ihop med kompisarna?

Har för övrigt beställt fårboken, väntar bara på att få boken att läsa. Då kanske ni får det lugnare här på forumet. :P :P

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #30 skrivet: 25 nov-13 kl 11:29 »
När mina tackor inte brunstar längre så får baggen vara i en egen box bredvid tackorna, så han kan se och nosa på dem.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #31 skrivet: 25 nov-13 kl 15:56 »
Min bagge förra året var inte snäll mot tackorna, särskilt tacklammen stångade han rejält i sidan, särskilt när det var matdags. Han fick flytta till frysboxen i början av februari, sedan kom lammen i början av april.

Årets bagge har sällskap med årets bagglamm som inte ska slaktas förrän i januari. Vi kommer att spara ett bagglamm som sällskap, troligen flasklammet som kommer när man ropar. Han har ännu inte visat några besvärliga tendenser. När de andra bagglammen går till slakt kommer avelsbaggen med sällskap att få flytta in och bo granne med tackorna.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

PantaRei

  • Gäst
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #32 skrivet: 25 nov-13 kl 16:29 »
Det finns inga grindar som kan hålla en bagge från brunstiga tackor och vice versa....

Lamningskätte bygger man enklast upp av grindar. Nu har du ju beteckningsdatum på dina tackor, anteckna det och räkna ut beräknad lamning, nån dag före så skiljer du av tackorna i egen kätte. Högdräktiga tackor brukar uppskatta att få lite lugn och ro, det går långsamt att äta när magen är full av lamm. Det finns olika åsikter om man bör dela av lammande tackor eller inte men att göra det underlättar tycker jag, lättare att hålla koll på lammen och lättare att anpassa utfodringen.

Inför och efter lamningen bör du öka kraftfodergivan åt tackorna så då är det lämpligt att hålla baggen avskiljd i egen kätte. Som du har märkt så är det inga problem för ett får att gå hem till sig bara de har lärt sig så han kan säkert gå ute med tackorna dagtid om  han är snäll, om du har dem ute dvs.   

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #33 skrivet: 27 nov-13 kl 09:34 »
Det är väl flasklammen (baggar) som brukar kunna bli mest besvärliga när de blir äldre. Det är bättre med ett lamm som inte är så intresserad av folk. Flasklammen brukar kunna bli ilskna om de inte blir klappade och då stångas de. Det är naturligtvis olika men man vet inte i förväg.
Åsenfår, hundar och katter

nettanscorner

  • Gäst
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #34 skrivet: 13 dec-13 kl 21:48 »
Medan tackorna äter kan du binda baggen med ett vanligt hundkoppel vid staketet efter att först ha lockat honom med lite havre i en hink (man ska ju inte mata ur handen). Det fungerade jättebra hos mig och tackorna fick äta i lugn och ro. Mina tackor fick dock inte kraftfoder förrän de sista två månaderna av dräktigheten, och då öka man gradvis vecka efter vecka. De måste också ha selen mot slutet. Lycka till!

Baggar skall INTE äta havre alls, eftersom de får urinsten av det.


nettanscorner

  • Gäst
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #35 skrivet: 13 dec-13 kl 21:56 »
Varför inte både morötter och cornflakes?

Nä ingen som sagt de ska ha flingor i ströbädden det måste du läst fel nu, en skrev om att man kunde lägga flingor i höet. :-)

För övrigt så skulle mina får ändå inte nedlåta sig till att äta flingor i bädden heller, tappar de en morot i marken utomhus är den oätbar sen säger de. :-D

Baggen äter inte kraftfoder alls sen denna tråd började, tackorna har vi däremot dragit ner på havren hos sen vi såg att de började äta av höet bättre. Men tankarna finns ju där att dra ner ännu mera på havre, men då kommer de stå och tjata ett tag framöver innan de lärt sig.

Så tanken finns ju där att köra på som vi redan börjat och göra om - göra rätt nästa år när de gått hela sommaren utan havre och att då inte börja köra in havre på hösten igen utan vänta tills det behövs.

Dräktiga tackor skall ha kraftfoder av pellets en särskild sort just för att tackan o lammen ska må så bra som möjligt. I det fodret finns allt de behöver. Får är idisslare o skall i princip ha tillgång till foder hela dygnet i form av hö eller ensilage. Kraftfoder skall ges i mindre portioner två ggr per dag, just för att deras magar skall fungera rätt.  Läs boken FÅR, där står hur man sköter sina får seriöst o riktigt.
Vänligen Nettan


T Nordling

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #36 skrivet: 14 dec-13 kl 20:48 »
Ett tips till lamningstider:
Ordna ett ställe dit lammen kan söka sig för skydd. När man släpper ihop tackor och deras lamm från lamningsboxarna så kan det gå hårt till. Blödiga(däribland jag) tycker inte om att se ett par dagar gammalt lamm vara det enda som dämpar smällarna i väggen när andra tackor tycker de kommer för nära. Vi valde ett hörn i ladugården och avskärmade det så att vuxna tackor måste krypa dit medan lammen tog sig dit utan att hindras. På bilden är det bräderna till höger.

Angående kraftfoder. Jag ger baggen en handfull kraftfoder under betäckningens första veckor. Men jag ser också till att han dricker ordentligt. Friskt och fräscht vatten. Inte kallt. Gärna 12-15°, då kan de dricka mer åt gången utan att störa vommen. Han går tillsammans med de dräktiga tackorna så länge han sköter sig. Annars blir det baggboxen tills alla lammat färdigt. Jag håller honom ifrån tackorna när de får kraftfoder under högdräktigheten och diandet. Det tar inte lång stund innan de ätit upp så han blir inte alltför sur.
10 gotlandsfår och 2 korsningar, 3 myskankor, 2 katter, 1 tax
och en himla massa idéer

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #37 skrivet: 19 dec-13 kl 08:48 »
Vad ger ni för slags kraftfoder till tackorna? Korn, havre eller nån slags blandning? Hur mycket betalar ni per kilo om ni köper direkt från en bonde?

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #38 skrivet: 26 dec-13 kl 16:55 »
Ett tips till lamningstider:
Ordna ett ställe dit lammen kan söka sig för skydd. När man släpper ihop tackor och deras lamm från lamningsboxarna så kan det gå hårt till. Blödiga(däribland jag) tycker inte om att se ett par dagar gammalt lamm vara det enda som dämpar smällarna i väggen när andra tackor tycker de kommer för nära. Vi valde ett hörn i ladugården och avskärmade det så att vuxna tackor måste krypa dit medan lammen tog sig dit utan att hindras. På bilden är det bräderna till höger.

Angående kraftfoder. Jag ger baggen en handfull kraftfoder under betäckningens första veckor. Men jag ser också till att han dricker ordentligt. Friskt och fräscht vatten. Inte kallt. Gärna 12-15°, då kan de dricka mer åt gången utan att störa vommen. Han går tillsammans med de dräktiga tackorna så länge han sköter sig. Annars blir det baggboxen tills alla lammat färdigt. Jag håller honom ifrån tackorna när de får kraftfoder under högdräktigheten och diandet. Det tar inte lång stund innan de ätit upp så han blir inte alltför sur.

Härligt, tack för bilden. Ska absolut fixa något liknande när det börjar bli dags för tackorna att lamma här!

Blå Bergen

  • Inlägg: 103
    • Närke
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #39 skrivet: 26 dec-13 kl 16:59 »
Inför och efter lamningen bör du öka kraftfodergivan åt tackorna så då är det lämpligt att hålla baggen avskiljd i egen kätte. Som du har märkt så är det inga problem för ett får att gå hem till sig bara de har lärt sig så han kan säkert gå ute med tackorna dagtid om  han är snäll, om du har dem ute dvs.

Ja de går ute på dagen om de vill, de kan gå in också om de vill.

Tyvärr så har vi fått stänga in baggen även på dagtid då han är helknäpp så fort han blir utsläppt och terroristerar tackorna. Han bara SKA betäcka dem och jagar dem och betäcker dem hela tiden. Idag provade vi för att se om han lugnat ner sig och under 10 minuter jagade och betäckte han en tacka säkert 20 gånger. Hon var inte speciellt villig så han fick gå in i sin bås igen.

Blir nog frysboxen för honom snart, det här är inte hållbart jag tycker synd om honom när han inte kan gå ut som han vill men samtidigt så mår alla fåren dåligt om han är med dem och stressar dem till att få betäcka dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser