Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kraftfoder & Lamming  (läst 7706 gånger)

Blå Bergen

• Närke
Kraftfoder & Lamming
« skrivet: 21 okt-13 kl 22:09 »
Sen ett par veckor sen har vi stödfodrat fåren lite med havre.

De är 6 tackor och 1 bagge, och har fått 2,8 kg havre på kvällarna.
Min fundering är hur mycket kraftfoder de bör få när det blir kallare och inte finns något att beta längre. De går på lösdrift och betar ute hela dagarna och nätterna som de vill. De har hö inne i sin bod men är inte speciellt intresserade av höet ännu även om de smakar då och då. Så jag antar att enligt dem finns det näring i hagarna ännu. Feta är de ju iallafall så de har nog rätt i det. :D

Behöver de kraftfoder både morgon och kväll sen i vinter eller räcker det med på kvällen?
Tackorna kommer få pellets - Tacka- senare också då de kan vara dräktiga - om baggen gjort sitt jobb vill säga.  :-[
Vi har då planerat att vi plockar undan baggen när tackorna ska få sin pellets då vi anser att det är onödigt att han ska stå och proppa i sig pellets också som han inte behöver.
Vi har då tänkt att tackorna kommer få sin pellets på kvällarna då det är då vi har mest tid till att skilja bort baggen och mata honom med havre i lugn och ro utan att stressa som man då får göra på morgonen isåfall.

Skulle det vara okej att göra så? Eller bör de få det morgon + kväll?

Hur är det med svarthavre? Nyttigt för får eller ska man köra med vanlig fin havre?

Nästa frågedel:

Tackorna har gått med bagge sen i augusti så om de nu är dräktiga så blir det lamm någongång i december/januari. Bläddrat runt i LG-produkter katalogen där de rekommenderar att alla fårägare som ska ha lamm bör ha framfallsbygel hemma. Våra naiva frågeställningar har då varit: Ska vi köpa in framfallsbygel åt varenda tacka? Eller räcker det med att ha en bygel hemma utifall och inte sex stycken så de har varsin?  ???

Oerhört naivt säkerligen, men bjuder på det isåfall. ;D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Kraftfoder & Lamming
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 08:08 »
Får behöver i regel inte kraftfoder annat än i samband med lamning. Möjligen om de är väldigt magra. Baggar ska inte äta kraftfoder alls för risken med urinsten. Däremot behöver de bra grovfoder, hö eller ensilage.
Åsenfår, hundar och katter

Blå Bergen

• Närke
« Svar #2 skrivet: 22 okt-13 kl 08:36 »
Aha men då får vi sluta ge baggen havre nu då och dela bort honom från tackorna när de äter sitt kraftfoder.

Finns det något gott man kan ge baggen istället under tiden? Blödig - japp! Han vill ju ha något gott han med. :-)
Vet att han tycker om morötter men vet inte om det är ok att ge får morötter, har googlat men inte hittat något.
Så tips på nyttig godsak man kan bjuda på medan tackorna äter?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 22 okt-13 kl 09:06 »
Det är inte säkert att de blev betäckta i samband med att du släppte in baggen. Har du sett några tecken på att de varit brunstiga?

Har hört att man kan sysselsätta får genom att låta dem leta efter cornflakes i höet, det kanske är något för baggen.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 22 okt-13 kl 09:21 »
Det räcker med en framfallsbygel. Framfall är inte jättevanligt, kanske beroende på vad man har för ras. Vi har råkat ut för det två gånger på sju år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Blå Bergen

• Närke
« Svar #5 skrivet: 22 okt-13 kl 10:36 »
Har inte sett baggen betäcka tackorna. Däremot har tackorna stått och kissat när han buffade på dem. Det gjorde de i en period på kanske 2 veckor? Efter att baggen kommit in i deras flock.
Detta gör de inte längre utan går helt enkelt undan.

Vid tidigare frågeställning här så var det tydligen kissandet som var tecken på att de var i brunst. Det är första gången för både oss och tackorna, baggen är nybörjare också så vi alla är glada nybörjare här. :-D

Finns det några bra tecken man kan titta efter för att se om flickorna är dräktiga eller ej?

Flingor.... Varför inte, ska se om han gillar det. :-)
Vet du hur det var med morötter och får?

Blå Bergen

• Närke
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 10:38 »
Det räcker med en framfallsbygel. Framfall är inte jättevanligt, kanske beroende på vad man har för ras. Vi har råkat ut för det två gånger på sju år.
Tackar!! Då får det bli så. :-)

PantaRei

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 16:47 »
Rekommenderar att du skaffar en bra fårbok; Får av Erik Sjödin är standardverket när det gäller fåruppfödning, Ett liv med får för får av Greta Stenberg är utmärkt.

Morötter är alldeles utmärk fårföda och du kan säkert ge din bagge lite som sysselsättning, eller så kan du bara klia honom under hakan en stund istället. Det låter lite som om dina djur får lite för mycket av det goda men det är omöjligt att uttala sig om över internet.

När tackorna är runt tre månader in i dräktigheten är det rätt lätt att se om de är dräktiga. Man lyfter på svansen och ser hur de ser ut, när de är dräktiga blir de yttre könsdelarna rundare och lite rödare. Om du lär dig hur dina tackor ser ut när de inte är dräktiga så är det lätt att se skillnad. När tackorna börjar sätta juver är väldigt individuellt, en del får juver långt innan lamningen andra först efter lamningen.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 23 okt-13 kl 08:57 »
Du skriver att tackorna är feta. Feta tackor brukar leda till problem vid lamningen, då kan nog en framfallsbygel komma till pass. Försök hålla igen med kraftfodret och se till att de har bra hö när betet tar slut, så kanske de kan bli av med lite fett.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 23 okt-13 kl 11:02 »
Är de feta? Eller bara oklippta? Det är inte alltid så lätt att avgöra, särskilt inte som nybörjare när man inte har så mycket att jämföra med.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Blå Bergen

• Närke
« Svar #10 skrivet: 24 okt-13 kl 20:55 »
De blev klippta i augusti så det är klart pälsen som gör att de ser extra feta ut nu när det växt ut igen. Ullen är ju inte ute i fullängd ännu så den står liksom rakt ut så de ser ju väldigt runda ut nu.

Känner jag mellan ullen känns det som de är lagom, vet egentligen inte hur de ska se ut men jag har gått lite på att det inte är en massa fett mellan skinnet och revbenen utan man kan känna revbenen utan att de skulle vara synliga om man rakade dem. Lite svårt att beskriva. Jag tycker det känns som de är i lagom hull, men ni har rätt i att jag inte har något att jämföra med egentligen mer än att jag tänker lite häst/hund hur de känns när de är feta/magra.

Så ni får gärna beskriva hur får ska kännas när de är i lagom hull när man känner igenom dem. :)

Med feta i ursprungsinlägget menade jag mer att de inte var magra av att inte äta så mycket hö ännu. Höet är fräscht och luktar gott som hö ska göra, årets skörd.

Men läste i en annan tråd om att får kunde vara dåliga på att äta hö om de fick kraftfoder nyss, så jag funderade faktiskt på att hoppa över havre några dagar och se om de börjar äta hö mer ordentligt än att ta en lite tugga då och då, för att sen gå ut i hagen och beta gräs alternativt helt enkelt gå in i trädgården och äta gräs. >:D

Ikväll fick de dock havre som vanligt och jag och baggen hade en liten diskussion huruvida havre eller kelande var bäst, han fick foga sig och bara smaka litegrann när tackorna nästan var klar. Han ska få lite cornflakes och morötter när jag handlat in det så ska vi nog bli mer överens framöver. :-[
Det som märktes mest var att tackorna helt klart åt mycket lugnare och tog mer tid på sig nu när baggen inte fick vara med i krubban och äta så framöver kommer han delas bort från tackorna vid utfodringen av fler orsaker än risken för urinsten på honom.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 24 okt-13 kl 21:14 »
Man hullbedömer inte får som hästar och hundar. Länkar till en broschyr som är bra. På sidan sju beskrivs hullbedömning på ett bra sätt.  :)

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/fararet.pdf

Blå Bergen

• Närke
« Svar #12 skrivet: 24 okt-13 kl 21:39 »
Man hullbedömer inte får som hästar och hundar. Länkar till en broschyr som är bra. På sidan sju beskrivs hullbedömning på ett bra sätt.  :)

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/djurskydd/fararet.pdf

Tack för den fina länken, den hade jag inte sett innan. Den broschyren skall absolut skrivas ut, typ i morgon på jobbet så får man den i färg och allt!  :)

Ofta är det svårt att få fram information om får på nätet,  man vet att det finns en massa bra information om får på nätet men google vill inte tolka FÅR som ett djur utan som i "får man"....  :-\ Då missar man mycket, det är trist.
Vem var förresten "snillet" som kom på att får och får skulle vara samma ord med olika betydelse? >:D

Förresten, på sida 9 i denna broschyr kan man läsa detta: <citat> "Glöm inte baggen
Avelsbaggen ska vara i god kondition när betäckningarna börjar. Det räcker oftast att ge
honom grovfoder, men under betäckningen ska han utfodras på samma sätt som tackorna. Han
ska vänjas vid kraftfoder innan han släpps in till tackorna." <slut citat>

Vad säger ni om detta? Det har ju framkommit här i denna tråd och andra att kraftfoder inte är bra för baggar? Eller är det bara under själva betäckningsperioden man ska ge kraft som det står i citatet?

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #13 skrivet: 25 okt-13 kl 18:32 »
Man kan inte rätta sig efter alla broschyrer, det kan stå lite olika. Skaffa boken Får av Erik Sjödin m fl. Den brukar kallas fårägarens bibel. Det som inte finns om får i den boken är inte värt att veta.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 25 okt-13 kl 18:58 »
Man kan inte rätta sig efter alla broschyrer, det kan stå lite olika. Skaffa boken Får av Erik Sjödin m fl. Den brukar kallas fårägarens bibel. Det som inte finns om får i den boken är inte värt att veta.

Jag har inte sett några andra broschyrer om fårskötsel än den i länken. Jag tycker den är bra och som författarna själva skriver i förordet är den avsedd som kom ihåg eller ett komplement till mer djupgående böcker. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #15 skrivet: 26 okt-13 kl 08:46 »
Jag har inte sett några andra broschyrer om fårskötsel än den i länken. Jag tycker den är bra och som författarna själva skriver i förordet är den avsedd som kom ihåg eller ett komplement till mer djupgående böcker. Det ena behöver ju inte utesluta det andra.  :)

Jag har säkert sett 100 olika broschyrer om får och denna är säkert bra. Men om det står i denna att baggen ska ha kraftfoder (jag anser inte att ens tackorna MÅSTE ha kraftfoder i samband med lamning, det beror på många saker om de behöver det) och han sedan får urinsten och måste avlivas så är det ju tråkigt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 26 okt-13 kl 09:23 »
Jag har säkert sett 100 olika broschyrer om får och denna är säkert bra. Men om det står i denna att baggen ska ha kraftfoder (jag anser inte att ens tackorna MÅSTE ha kraftfoder i samband med lamning, det beror på många saker om de behöver det) och han sedan får urinsten och måste avlivas så är det ju tråkigt.

Anledningen att jag länkade till broschyren, var att ts skulle få ett hum om hur man hullbedömer får.
Att det sedan står att baggar ska ha kraftfoder under betäckningstiden kan ju diskuteras. I Sjödins fårbok står det att baggen ska ha samma foder som tackorna under betäckningen och rekommendationen är att tackorna ska ha kraftfoder då.

Blå Bergen

• Närke
« Svar #17 skrivet: 08 nov-13 kl 17:32 »
Kör en liten uppdatering, kollade igenom broschyren angående hullbedömningen och det visade sig att fåren här var i alldeles utmärkt hull.  :D

Baggen betäckte två tackor förra helgen vad jag såg, så de blev uppenbarligen inte dräktiga (betäckta?) förra brunsten, men det var bara två tackor jag såg och vet inte om de andra också blivit/blir betäckta nu under samma period eller om de redan blev betäckta.
Hoppas såklart på att alla tjejerna kör samma period nu, det är ju liksom mysigare att ha lammen ute i sommarhagarna än inne i fårstallet om de föds under våren istället för vintern.

Baggen var bara uppe några sekunder och "jobbade" men det kanske är normalt för får och räcker? Nåväl antar att man kommer upptäcka hur det ligger till under våren.  ;) 8)

Baggen älskar att få morötter och lite cornflakes vid kvällsfodringarna, tror han tycker det är lite mysigt också att få en egenstund i foderdelen där någon sitter och matar honom med morötter och kliar honom lite. Slippa stressandet med de andra vid krubborna.

Redan efter två kvällar sprang han själv till nästa dörr som går till foderdelen istället för ingången till fårens bostad.  :) Och folk säger att får är dumma?!???!?!?!!!

blizzard

« Svar #18 skrivet: 08 nov-13 kl 19:11 »
Ja folk brukar säga att får är dumma men det är oftast bara dumma människor som inte vet hur smarta får är som säger det.
Jag skulle avråda att ge baggen både morötter och kornflakes,kornflakes gömda i ströbädden låter som en mycket dålig ide.Man vill inte att djuren ska komma i kontakt med undre lager av ströbädden utan äta sitt foder rent och snyggt i sin krubba.
Överhuvudtaget så tycker jag inte att kraftfoder behövs till tackorna om grovfodret är fullgott innan det är dags att stimmulera mjölkproduktionen i samband med lammningen.
Vid lammning behövs kraftfodret mycket bättre än nu.
Baggen ska inte ha något kraftfoder alls.

blizzard

« Svar #19 skrivet: 08 nov-13 kl 21:11 »
Glömde säga att ni kommer förhoppningsvis inte att behöva någon framfallsbygel alls,men vill ni vara förberedda så skaffa en.det räcker.
Försök att inte få in några sällskapshundar i flocken då dessa är ett elände och kan skapa många fellägen på höggravida tackor...

När det gäller utfodring av spannmål av dräcktiga tackor gör det en gång,på kvällen endast.Och det är viktigt som "den" att hålla stenhårt på detta annars kommer ni att få får som bääar varje gång de ser er=ohållbart.
Kraftfoder=en gång på kvällen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
Castor fiber, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser