Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värp-start lantraser  (läst 1534 gånger)

Vild

• -
Värp-start lantraser
« skrivet: 21 okt-13 kl 12:27 »
Jag har en fråga jag diskuterade med en vän som varit genbank åt Gotlandshöns tidigare. Hennes erfarenhet är att unghönsen inte börjar värpa under höst/vinter utan alltid väntar till våren - det gäller inte bara hennes egna utan även hos andra genbanker. Däremot har hennes Hedemora inte väntat utan unghönsen har vid ca 5-6 månaders ålder börjat värpa, oavsett årstid.

Är det så generellt bland Gotlandshöns att de inte börjar värpa förrän till våren sin första säsong? Och gäller det isf andra lantraser också?

Ronny

• Skåne
SV: Värp-start lantraser
« Svar #1 skrivet: 22 okt-13 kl 00:49 »
De flesta unghönor börjar värpa vid ungefär 1/2 års ålder om de får proteinrikt foder, tillräckligt med ljus och värme. Jag kan inte tänka mig att det är nån skillnad på tex hedemorahöns och gotlandshöns. De flesta som håller lantrashöns (genbank eller inte genbank) tror jag inte driver sina hönor till maximal värpning året runt. Då blir det så att de flesta hönorna kommer igång med värpningen på allvar under våren. Ett och annat vinterägg blir det ändå - mest från unghönorna.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Vild

• -
SV: Värp-start lantraser
« Svar #2 skrivet: 22 okt-13 kl 07:17 »
De flesta unghönor börjar värpa vid ungefär 1/2 års ålder om de får proteinrikt foder, tillräckligt med ljus och värme. Jag kan inte tänka mig att det är nån skillnad på tex hedemorahöns och gotlandshöns. De flesta som håller lantrashöns (genbank eller inte genbank) tror jag inte driver sina hönor till maximal värpning året runt. Då blir det så att de flesta hönorna kommer igång med värpningen på allvar under våren. Ett och annat vinterägg blir det ändå - mest från unghönorna.
Tack för svaret Ronny! Nej personen drev inte sina till maximal värpning, ingen värme eller extra ljus (vilket foder som gavs vet jag faktiskt inte) - och det tycker inte jag att man ska göra heller. Men detsamma gällde ju Hedemorahönsen hos samma ägare, som då upplevde en skillnad mellan raserna. Men som sagt, det kan ju vara en tillfällighet. :) Jag har dock fått intrycket via andra att Hedemora inte väntar till våren - nån med genbank som kan berätta hur det är hos dom?

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare
Nannanas, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser