Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fælde træer med økse  (läst 3716 gånger)

madsmao

• Skåne
Fælde træer med økse
« skrivet: 20 okt-13 kl 15:34 »
Jeg vil rigtig gerne lære mig at fælde træer med økse, som man gjorde før i tiden. Er der mon nogen herinde, som kan give mig en ide om, hvor man kan lære det? Jeg bor i Skåne, så det vil selvfølgelig være dejligt, hvis det ikke er alt for langt fra Skåne, men det er absolut ikke noget krav.

Jeg giver gerne noget den anden vej som tak for hjælpen.

Broberg

• Gäst
SV: Fælde træer med økse
« Svar #1 skrivet: 20 okt-13 kl 16:23 »
Satsa på en timmersvans, eller rejälare bågsåg också.

madsmao

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 17:29 »
Satsa på en timmersvans, eller rejälare bågsåg också.

Men det kan vel godt lade sig gøre at fælde træer med økse kan det ikke?

Og jeg er som sagt interesseret i nogen som vil vise mig, hvordan man gør. Jeg tror ikke jeg bliver så populær, hvis jeg går ud i Karlslundsskogen her i Landskrona og prøver på egen hånd ;-)

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-13 kl 20:26 »
Ja, visst går det med bara en yxa. Men sedan timmersvansen och bågsågen slog igenom för cirka hundra år sedan har knappast någon gjort det här i Skandinavien. Det viktigaste skälet var väl ekonomiskt. Man förlorar en del av det värdefulla virket i rotstocken om man fäller trädet med yxa. Du skulle kunna prova med att lägga ut din fråga på sajten Skogsforum, där finns det en del mångkunnigt skogsfolk:
http://skogsforum.se/index.php

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 26 okt-13 kl 16:03 »
Gammelfolket fällde och kapade och kvistade allt med samma yxa. De högg in från båda sidor av trädet så det blev som ett gångjärn. Eftersom de högg in mera från den ena sidan än från den andra kunde de bestämma fällriktningen i princip som då man fäller med motorsåg.

Jag vet hur de gjorde men att förklara det i text är värre.

Sedan kom tvåmans justersågarna och bågasågarna i bruk. De sparade mycket virke. Man förlorar ungefär en fot stocklängd då man kapar grövre stammar med yxa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 okt-13 kl 16:36 »
det är skitenkelt och roligt att hugga ner dem med yxa! motorsåg är för klenisar och gammlingar ;) vet du ingen som har skog som du kan få prova i? det jobbiga är ju ifall jag ger dig en yxa och pekar ut ett träd i min skog och du sen hugger dig i foten så är det mitt ansvar ur försäkringsperspektiv å sådär..

Håning

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 okt-13 kl 23:09 »
det är skitenkelt och roligt att hugga ner dem med yxa! motorsåg är för klenisar och gammlingar ;) vet du ingen som har skog som du kan få prova i? det jobbiga är ju ifall jag ger dig en yxa och pekar ut ett träd i min skog och du sen hugger dig i foten så är det mitt ansvar ur försäkringsperspektiv å sådär..
Efter som du är så stor i mun så är det nog bara klen virke du har fällt har du testa en riktig tall eller gran som har en diameter på 80-100 cm då kan du snacka om fälla sen -Små pöjkar ska inte va så stora i oden när dom ändå inte är torra bom öronen  ;)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 02 nov-13 kl 07:57 »
först måste man se hur ock var trädet växer. lutar trädet måste man oftast fälla det i den riktning som det lutar. man måste dessutom försöka se till att trädet inte lägger sig mot ett annat träd när de väl börjar falla. i värsta fall kan det trädet fungera som en fjäder ock slänga iväg det andra trädet tillbaka mot dig (om ditt gångjärn har gått av)
man kan ju sikta, men tror det är mycket svårare när man fäller med yxa  ock det är stora träd som tar lång tid att jobba igenom.
lägg ut en lång käpp från stammen  på marken i den riktning som du vill fälla det så kanske det blir enklare.
börja därför med ett lagomt grovt träd som står någorlunda fritt!

vad ska du göra med det sen?
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 nov-13 kl 18:00 »
Efter som du är så stor i mun så är det nog bara klen virke du har fällt har du testa en riktig tall eller gran som har en diameter på 80-100 cm då kan du snacka om fälla sen -Små pöjkar ska inte va så stora i oden när dom ändå inte är torra bom öronen  ;)

haha lilla pöjk, högg igår ner ett antal ekar med diameter på 100-120 cm, nemas problemas, även huggit mycket gran och tall i samma storlek, så jag undrar vem det är som är stor i ord och torr i huvet.. clown...

först måste man...

detta är också missvisande tycker jag, jag tycker det är mycket enklare att få det att falla rätt med yxa än med hand/motorsåg , har visserligen aldrig fällt fast eller fel något med varken såg eller yxa men med yxa har man flera hugg jämfört med antalet skär med en såg, alltså när ett skär är gjort så är det gjort och det görs snabbt, medans det krävs ett par hugg för att komma igenom lika mkt med yxan, om man då vid första hugget märker att trädet drar åt fel håll så kan man hugga annanstannsannorlunda...

Grundläggande trädfällningskunskaper bör man självklart ha varesig det gäller motorsåg eller handsåg eller yxa (eller spade, det går att grävfälla träd också! det är dock rättså jobbigt men ack så roligt! och troligtvis det säkraste av alla vis.. och man får ut mest, ingen stubbe alls! dock ska man vara försiktig vid hantering av rotsystem som kan innehålla mkt sten grus sand jord...) Men jag är övertygad att det är enklare att "tabba sig" alltså göra misstag tex fälla åt fel håll eller skada sig om man använder motorsåg jämfört med om man använder yxa, för använder man yxa och hugger på fel ställe så märker man det innan trädet börjar röra sig för mkt, med motorsågen är det inte säkert att man hinner märka något, vad jag har sett när amatörerna sågar iallafall.

Har du fått prova på någon yxhuggning än? Borde ju inte vara så svårt att ordna så att du får prova på litegranna! Och självklart ska du inte behöva ge något för att göra det, det är ju jobb så snarare är det du som skall ha något som lön.

Håning

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 nov-13 kl 18:06 »
haha lilla pöjk, högg igår ner ett antal ekar med diameter på 100-120 cm, nemas problemas, även huggit mycket gran och tall i samma storlek, så jag undrar vem det är som är stor i ord och torr i huvet.. clow

Hehe skönt att du fixar det då :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 nov-13 kl 18:22 »
Varför hugger man ner ett antal 100-120cm ekar med yxa?

ahmedabdulla

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 nov-13 kl 18:34 »
Varför hugger man ner ett antal 100-120cm ekar med yxa?

varför inte? (tänk på att vi är på ett forum för praktisk kunskap om självhushållning så att svara "det finns motorsåg" är aningen olämpligt med tanke på att det är svårt att bygga sådan själv och ennu svårare att brygga bensin och olja....)

det finns väll många skäl till varför:

1 trät skulle bli golv/möbler
2 träden stod på fel ställe enligt trädägaren
3 träden lutade och riskerade att falla på en byggnad
4 det är säkrare än att använda motorsåg
5 det är roligare än andra metoder
6 det är miljövänligare än andra metoder
7 det är mer självhushållande än andra metoder
8 för att jag inte är lika klen som castro som enligt egen utsago bara kan hugga klenvirke
9 för att de var fula
10 för att få lite träning
11 för att det är mitt jobb
12 för att det inte finns en enda vettig anledning till att inte göra det
13... ja ni förstår...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 nov-13 kl 18:49 »
Jeg vil rigtig gerne lære mig at fælde træer med økse, som man gjorde før i tiden. Er der mon nogen herinde, som kan give mig en ide om, hvor man kan lære det? Jeg bor i Skåne, så det vil selvfølgelig være dejligt, hvis det ikke er alt for langt fra Skåne, men det er absolut ikke noget krav.

Jeg giver gerne noget den anden vej som tak for hjælpen.

Om du inte måste göra det omgående, så kan vi alltid hugga ner något mindre träd på vår mark. (men jag har inte tid just nu och jag är för bekväm för att hugga ner stora träd med yxa).

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser