Det skrivs så mycket generaliseringar om olika raser. Oavsett ras kan man säga att stora klumpiga raser är mindre rörliga än små och lätta raser. Detta uppfattas lätt som att de är lugnare och snällare. Att jag avråder från att blanda stora höns och dvärghöns i samma flock är av flera anledningar som jag skulle kunna räkna upp, men vill i stället vända på frågan: Ge mig en enda anledning till att man skulle göra det - en enda fördel!
Det finns EN anledning till att vi har olika stora höns.
Små höns som värper bra men äter lite. I vårt fall isbar men bovan eller lohman eller................ skulle också fungera.
Stora höns, hos oss orphington (av en tillfällighet) passar i en gryta och därmed spelar det ingen roll om de värper bra, eller ej. Övertaliga tuppar, oavsett ras går samma väg.
Så råkade jag ha en welsumertupp, som också är en tung ras. Ett av resultaten blev en isbar/welsumer-tupp som vi behållit. Så nästa säsong blir det kycklingar 75% isbar/25% tung ras, eller tvärt om. hönsen som är 75% isbar sparas, resten äter vi upp.
Förhoppningsvis blir rätt individer hönor respektive tuppar men i år blev bara en enda isbar-korsning höna. Nåja, det blir ju fler gryt-höns.