Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken tupp passar till blandflocken?  (läst 2114 gånger)

Hennie

• Uppland
Vilken tupp passar till blandflocken?
« skrivet: 17 okt-13 kl 21:29 »
Tänkte uppdatera min hönsgrupp. Har fem vita och tre bruna Lohman och två öländska dvärgar och tupp. Tänkte också köpa en stor tupp med tillhörande 1-2 hönor. Vill att dessa ska vara både bra ägg och köttras som jag kan kläcka fram lite i maskin. Har funderat på Faverolle (lax). Vad tror ni, är det en bra ras? Kommer stortuppen att para sig med dvärghönsen? (vill helst inte det eftersom jag då inte vågar kläcka på dom) Vad tror ni om kombinationen mellan Faverolle och Lohman?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vilken tupp passar till blandflocken?
« Svar #1 skrivet: 17 okt-13 kl 21:35 »
Jag har läst att Faverolletuppar är snälla och lugna, medan bruna Lohman är väldigt aktiva och kan vara aggressiva, så jag skulle nog satsa på en annan ras, så att tuppen inte får det för hett om öronlapparna. Men jag är ingen expert, Lohman och Faverolle kanske funkar prima.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 okt-13 kl 00:02 »
Mitt enda råd är att inte blanda stora höns med dvärghöns.

Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Hennie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 okt-13 kl 13:00 »
Varför inte blanda?

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 19 okt-13 kl 18:13 »
Jag har hört olika bud. En del säger att en väldigt stor tupp kan skada små höns men också att en liten tupp kan få svårt att komma åt på stora höns och därmed riva dom. Sen har jag hört andra som inte tycker att det är några som helst problem med varken det ena eller det andra. Man kanske ska undvika att ha jättestor skillnad på stl. Vet fler som har haft dv.kochin-tupp till normalstora höns och det har gått bra. Själv har jag en dv.kochin-blandistupp och en blommeblandistupp. De är fortfarande unga och parar inte hönsen än dock så jag kan inte dela med mig av ngn erfarenhet. Har en dv.kochinblandhöna och sen medelstora höns.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 21 okt-13 kl 11:56 »
Jag har läst att Orpington är så lugna och snälla att de löper risk att bli mobbade i blandflockar med lite tuffare raser. Ännu en aspekt att ta i beaktande.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 okt-13 kl 01:10 »
Det skrivs så mycket generaliseringar om olika raser. Oavsett ras kan man säga att stora klumpiga raser är mindre rörliga än små och lätta raser. Detta uppfattas lätt som att de är lugnare och snällare. Att jag avråder från att blanda stora höns och dvärghöns i samma flock är av flera anledningar som jag skulle kunna räkna upp, men vill i stället vända på frågan: Ge mig en enda anledning till att man skulle göra det - en enda fördel! 
« Senast ändrad: 22 okt-13 kl 01:22 av Ronny »

Vild

• -
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 14:37 »
Det skrivs så mycket generaliseringar om olika raser. Oavsett ras kan man säga att stora klumpiga raser är mindre rörliga än små och lätta raser. Detta uppfattas lätt som att de är lugnare och snällare. Att jag avråder från att blanda stora höns och dvärghöns i samma flock är av flera anledningar som jag skulle kunna räkna upp, men vill i stället vända på frågan: Ge mig en enda anledning till att man skulle göra det - en enda fördel!
För en hobbyhönsägare kan det vara som för mig, att man vill prova en ras man blivit rekommenderad och redan har höns av annan stl. För min del har jag nu kommit fram till att jag skulle vilja ha bara en ras då jag ser fler fördelar med det och gärna vill bidra till bevarande av en lantras. Men jag dömmer inte den som vill ha blandflock och jag är glad att jag provat lite olika raser och stl.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 16:53 »
Det finns EN anledning till att vi har olika stora höns.
Små höns som värper bra men äter lite. I vårt fall isbar men bovan eller lohman eller................ skulle också fungera.
Stora höns, hos oss orphington (av en tillfällighet) passar i en gryta och därmed spelar det ingen roll om de värper bra, eller ej. Övertaliga tuppar, oavsett ras går samma väg.

Så råkade jag ha en welsumertupp, som också är en tung ras. Ett av resultaten blev en isbar/welsumer-tupp som vi behållit. Så nästa säsong blir det kycklingar 75% isbar/25% tung ras, eller tvärt om. hönsen som är 75% isbar sparas, resten äter vi upp.
Förhoppningsvis blir rätt individer hönor respektive tuppar men i år blev bara en enda isbar-korsning höna. Nåja, det blir ju fler gryt-höns.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 18:29 »
Isbar är ingen dvärghöna. Jag skrev inte att jag avrådde från att blanda en värpras/värphybrid med en kombinationsras/köttras.

Jag kan ta ett exempel på varför man inte bör korsa/blanda dvärghöns med stora höns. Det är inte samma gener/arvsanlag som ger äggstorlek och kroppsstorlek. Dessa egenskaper behöver med andra ord inte följas åt. Behöver jag säga mer?
« Senast ändrad: 22 okt-13 kl 18:41 av Ronny »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 18:48 »
Nej, Ronny.  Där håller jag med, helt rätt. Inom andra djurslag har vi sett när det blir fel i arvsanlagen med både ekonomiska och etiska bakslag. Det finns ingen anledning att blanda dvärg och "riktiga" höns.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser