Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppfödning av slaktkaniner  (läst 12485 gånger)

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
SV: uppfödning av slaktkaniner
« Svar #40 skrivet: 16 jan-14 kl 08:04 »

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #41 skrivet: 16 jan-14 kl 11:45 »
Tycker ingen här talar om massproduktion av kanin. Men flera kanske ser det som en passande sidoinkomst. Få är det som tror sig kunna husera tusentals avelsdjur och de lär nog inte heller finnas på vårt forum. Men låt oss visst prata om kaninproduktion och dess ekonomi! När det var på tapeten förut var tonen inte så god. Låt oss fortsätta som vi gjort här, med bra frågor och svar. Det gynnar alla :)

3000 kaniner på ett år är inte en 'sidoinkomst' och det är inte en självhushållning som detta forum handlar om, det är en privat massproduktion.
Om jag sa att man borde försöka dra igång 1000-3000 grisar, hundar, katter, getter eller andra gårdsdjur och säger att det är lugnt, du kan tjäna på det här, hundar säljer ju bra, haka på......då skulle protesterna höras. Kaniner kräver uppmärksamhet, vård, och tid, precis som andra djur.

Generellt kan man säga att SJV vill ha burstorlekar 10 ggr större än gällande regler. Tätheten i grupphållning vill de minska från 10 st/kvm till 2,5 per kvm.
Jag vill här påminna om att jag bara förmedlar vad som förhandlas om. Min personliga uppfattning kommer jag inte i den här tråden att delge er o:)

Den sista kommentaren där antyder till godkännande av tätare grupp än tio per kv2, eller andra negativa åsikter han vet han kommer bli ogillad för. Det är en varningsklocka och fler borde ifrågasätta den här individens 'affärside' som uppmuntrar dålig djurskötsel och massproduktion.

I övrigt är tio kaniner per kvadratmeter alldeles för tätt, så jag välkomnar en regeländring ang det och anser att ingen vettig människa skulle ha tätare än så. Tio fullvuxna kaniner på en kvadratmeter, tror du att det är hälsosamt för djuren? Inte ens om det är tio ungar är det ok, då de måste ha plats att röra på sig och springa lite om de ska leva ens ett delvis naturligt och värdigt liv. Kaniner är inte som höns, och kan inte jämföras med höns eller det utrymme den arten klarar sig på.

Men om man har så många kaniner som en annan här i tråden så tvivlar jag på att de har rätt förutsättningar för att leva ett hälsosamt liv som kanin. Bildbevis har betts om förut, detta har nekats av uppenbara skäl, och det var en av anledningarna till att diskussioner har spårat ur förut.

Under alla trådar Gösta har pratat om sina djur har han aldrig visat varken bilder eller videofilmer på hans 'stall' eller hans djurvård för att visa vad han pratar om eller hur man kommer igång med det han säger är så bra. Detta är YTTERLIGARE en varningsklocka som folk faktiskt borde ta lite mer på allvar. Trotts detta uppmuntrar folk han till att fortsätta driva sin logik.

Jag vill se bilder på hans stall och det han pratar om, har han inget att dölja är detta inget konstigt. Gör han inget fel, bryter inga lagar, bryter inga djurvårds regler och har bra hägn/burar till sina djur så tar det två minuter att slänga upp en bild.

Låt mig understryka att detta inte är menat som ett personpåhopp, det är menat som en skarp kritisk röst då det är logiskt att kräva bilder av ämnet som människan säger att han jobbar så mycket med samt förespråkar som en bra 'affärside' och att han kan visa med bildbevis att djuren mår bra om man ägnar sig åt det. Om han inte kan bevisa till viss grad att det inte är djurmisshandel han förespråkar tycker jag att folk inte är kritiska nog.

Förutom det vill jag ha mer info om vad för foder och dess näringsinnehåll som han ger sina kaniner och som han rekommenderar folk att ge sina massproduktioner på 3000 kaniner. Folk som vill dra ner på kostnader skär ner på vettigt foder först, det är allmänkännedom.

Gille

• -
« Svar #42 skrivet: 16 jan-14 kl 12:28 »
Du verkar vilja misstolka...  :-\
Vet inte ens om Gösta har kaniner idag? Och varför ska han stå till svars för allt? Vi är flera som har eller tänker satsa på kaninproduktion (altså föda upp till slakt, inte skapa en djurfabrik). Prata gärna om stall o burar, nya lagen och foder. Men håll dina känslor utanför.
Kaninuppfödare och pelargontant.

tensta

• Övriga världen
« Svar #43 skrivet: 16 jan-14 kl 12:30 »
Lite funderingar:

Är det fel om en person vill ha över ett vist antal kaniner?

Är det inte bra och positivt att någon vill livnära sig på en "landsbygdsproduktion"?

Om samma person är medlem på sidan alternativ. Blir det mer fel då?

Är inte kanin "alternativt" nog, i jämförelse med sk traditionellt inom lantbruk? Redan under kriget var kanin ett alternativ mot "svällt"!

Sverige är medlem eu och ska därför rätta sig efter det som gäller inom eu! Är en EU-regel fel mot tex djur och deras välbefinnande. Borde det vara övriga eu som ska "ändra"! En producent i Sverige ska inte ha "hårdare krav", än övriga eu!
Den som tycker att Sverige ska ha hårdare krav, har säkert ett bra svar:  Varför Sverige har import av varor som kan produceras i Sverige?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 16 jan-14 kl 12:37 »
Jag kan inte se att 3000 slaktkaniner per år skulle vara massproduktion. 250 i månaden. Kött till 30 familjer. Ekonomisk vinst som inte motsvarar mer än en 25% tjänst.

Ligger man på den nivån kallar jag det småskaligt.

Sedan förstår jag inte varför höns skulle må bättre av att trängas än kaniner?

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #45 skrivet: 16 jan-14 kl 13:39 »
Intressant vändning, Att ha kaninproduktion i större skala för att få lite inkomst på det verkade, när jag funderade på det , inte aktuellt för mig.
Det var just argumentet att det blir industriellt om man ska klara att livnära sig på det, och med de stora investeringar som krävs i utrustning och inredning så måste det bära sig genom volym (och eller vidareförädling)
Finns det nån på alternativ som diskuterar storskalig slaktsvinsupfödning?
Jag tror att kaniner hittintills delvis har varit nischat för självhushållare och det hålller på att ändras.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #46 skrivet: 16 jan-14 kl 13:48 »
Vet att det inte hör till ämnet, men eftersom du tog upp svinen......
Kolla in Kalvenäs Slakteri i Småland. Stor uppfödning av Linderödsgris och Highland Cattle.
Dom har även byggt ett eget slakteri på gården.
Det går att vara nära djuren även om verksamheten växer. Det handlar om engagemang.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Gille

• -
« Svar #47 skrivet: 16 jan-14 kl 14:28 »
Bra foder behöver heller inte kosta mer. Beror ju helt hur man vill jobba. Jag kommer odla och samla, samt ha bete så mycket o länge det går, för att få bra kvalitet på köttet samt hålla ner utgifterna.

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 16 jan-14 kl 17:55 »
Det är skillnad gå en gård, och en producent gård. Producent gårdar bryr sig i regel inte om de individuella djur, och djurmisshandel/vanvård är mycket mer förekommande i sådana situationer
Intressant, har du källa på det?
Min erfarenhet är att "prodentgårdsägare" ofta har en stor erfarenhet och ett djuröga och dessutom är heltidssysselsatta på sin gård och därmed kan vara närvarande hos djuren när det behövs...
Var går gränsen mellan gård och producent gård?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 16 jan-14 kl 18:14 »
Om man producerar 3 000 slaktkaniner per år så är man definitivt inte så låst vid ett visst foder eller "måste" blanda i spillolja, hönsskit eller självdöda djur för att inte banken skall komma och ta ens livsverk. Fuskare finns det i alla branscher, men när man börjar leverera till ett slakteri så kan inte djuren se ut hur som helst, så en viss säkerhet för djuren blir det när man kommer upp över husbehov. Bara för att man har få djur betyder det inte automatiskt att man kan sköta dem. Se på hund och hästhållningen, där finns det många vilsna människor.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #50 skrivet: 17 jan-14 kl 07:42 »
Med industriellt så menade jag att uppfödningen, om man ska klara det på egen hand, måste vara automatiserad och rationell. Om man slaktar själv tillkommer att man nog behöver ha anställda om man inte har stor familj. Jag tror absolut att man kan ha kaniner BRA på det sättet.
Men.. man kommer inte att ha tid över till: mjölksyrning, vedhuggning, renovera fönster, odling.. mm.

Djurhållning och slakt i större skala än självförsörjning..  är något som (när jag tänker till om det) inte passar min moral.
En av anledningarna till att jag slaktar och äter egna djur är just detta att jag ska kunna klara av det motbjudande i avlivning mm. Inte bara köpa en bit färdigpackat.

Men jag tror absolut att man kan försörja sig på det, ..utan att kaninerna far illa.
Bra lösningar på foder, biogas, gödselhantering, gårdsförsäljning mm kan nog göra det till en bra lantbrukssyssla.

Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Rosten

• Närke
« Svar #51 skrivet: 17 jan-14 kl 10:24 »
Intressant vändning, Att ha kaninproduktion i större skala för att få lite inkomst på det verkade, när jag funderade på det , inte aktuellt för mig.
Det var just argumentet att det blir industriellt om man ska klara att livnära sig på det, och med de stora investeringar som krävs i utrustning och inredning så måste det bära sig genom volym (och eller vidareförädling)
Finns det nån på alternativ som diskuterar storskalig slaktsvinsupfödning?
Jag tror att kaniner hittintills delvis har varit nischat för självhushållare och det hålller på att ändras.
Dom som håller på med uppfödning av svin mm i större skala här på Alternativ talat inte högt om det. Pga påhopp mm.
Vi har vid flera tillfällen pratat om vad som är en alternativ människa.

Viss hävdar att har man kött för en del av det egna behovet och sedan åker flera mil varje dag för att lönejobba så är man alternativ.

Andra hävdar att man inte skall lönajobba utan klara sig på gården. Problemet blir då att man måste dra in rätt mycket pengar för att klara räntor, amorteringar, el, sophämtning, kläder mm.
Har man då inte jättemycket mark så blir det oftast djurhållning som blir inkomsten. Då räcker det inte med några få djur utan man måste upp i antalet.
Säljer man 3000 kaniner och har 40:- i vinst på dom. (vilket jag knappast tror) så blir det 120 000:- Sen skall du betala skatt som företagare. Då blir det 43 200:- kvar till lön.

Gösta

« Svar #52 skrivet: 18 jan-14 kl 13:58 »
3000 kaniner på ett år är inte en 'sidoinkomst' och det är inte en självhushållning som detta forum handlar om, det är en privat massproduktion.
Om jag sa att man borde försöka dra igång 1000-3000 grisar, hundar, katter, getter eller andra gårdsdjur och säger att det är lugnt, du kan tjäna på det här, hundar säljer ju bra, haka på......då skulle protesterna höras. Kaniner kräver uppmärksamhet, vård, och tid, precis som andra djur.

Den sista kommentaren där antyder till godkännande av tätare grupp än tio per kv2, eller andra negativa åsikter han vet han kommer bli ogillad för. Det är en varningsklocka och fler borde ifrågasätta den här individens 'affärside' som uppmuntrar dålig djurskötsel och massproduktion.

I övrigt är tio kaniner per kvadratmeter alldeles för tätt, så jag välkomnar en regeländring ang det och anser att ingen vettig människa skulle ha tätare än så. Tio fullvuxna kaniner på en kvadratmeter, tror du att det är hälsosamt för djuren? Inte ens om det är tio ungar är det ok, då de måste ha plats att röra på sig och springa lite om de ska leva ens ett delvis naturligt och värdigt liv. Kaniner är inte som höns, och kan inte jämföras med höns eller det utrymme den arten klarar sig på.

Men om man har så många kaniner som en annan här i tråden så tvivlar jag på att de har rätt förutsättningar för att leva ett hälsosamt liv som kanin. Bildbevis har betts om förut, detta har nekats av uppenbara skäl, och det var en av anledningarna till att diskussioner har spårat ur förut.

Under alla trådar Gösta har pratat om sina djur har han aldrig visat varken bilder eller videofilmer på hans 'stall' eller hans djurvård för att visa vad han pratar om eller hur man kommer igång med det han säger är så bra. Detta är YTTERLIGARE en varningsklocka som folk faktiskt borde ta lite mer på allvar. Trotts detta uppmuntrar folk han till att fortsätta driva sin logik.

Jag vill se bilder på hans stall och det han pratar om, har han inget att dölja är detta inget konstigt. Gör han inget fel, bryter inga lagar, bryter inga djurvårds regler och har bra hägn/burar till sina djur så tar det två minuter att slänga upp en bild.

Låt mig understryka att detta inte är menat som ett personpåhopp, det är menat som en skarp kritisk röst då det är logiskt att kräva bilder av ämnet som människan säger att han jobbar så mycket med samt förespråkar som en bra 'affärside' och att han kan visa med bildbevis att djuren mår bra om man ägnar sig åt det. Om han inte kan bevisa till viss grad att det inte är djurmisshandel han förespråkar tycker jag att folk inte är kritiska nog.

Förutom det vill jag ha mer info om vad för foder och dess näringsinnehåll som han ger sina kaniner och som han rekommenderar folk att ge sina massproduktioner på 3000 kaniner. Folk som vill dra ner på kostnader skär ner på vettigt foder först, det är allmänkännedom.
Vet inte riktigt vad det är du vill framhålla.
jag har skrivit vad EU har för regler. Jag har påpekat att dessa skiljer sig stort från föreslagna regler. För att lugna dig så kan jag väl meddela att den täthet jag hade som max var 6 kaniner/kvm om boxen var större än 5 kvm.
Bilder på min verksamhet finns i varenda nyhetskanal. Sök där så finner du filmsekvenser. Även från slakteriet under drift. Vill du ha mera så boka in ett studiebesök.
3000 slaktdjur/år motsvarar ca 95 avelsdjur = 20% arbetstid av heltid.
Ej automatiserat förutom vattnet.
Gösta

tensta

• Övriga världen
« Svar #53 skrivet: 19 jan-14 kl 12:01 »
Naturligtvis måste regler vara utformade så att det går att bedriva verksamhet i Sverige.
Regler ska vara bra och vettiga. Får inte gå för långt åt något håll:

Le modèle alimentaire français : l'élevage des lapins

(hoppas det funkar)
"Avskräckande exempel"

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #54 skrivet: 19 jan-14 kl 15:29 »
Sådana här filmer är jag alltid misstänksam mot. Man fotar ju aldrig det som är bra. Filmen förefaller var tagen mitt i natten.Hemsidan www.L214.com kommer jag inte in på. Men googlade jag kom jag in. Aktivistsida. 

Med alltför stränga regler i Sverige, så kommer fler djur att födas upp på detta sätt. Vi importerar redan  i dag alltför mycket kaninkött.

Gille

• -
« Svar #55 skrivet: 19 jan-14 kl 16:08 »
Är inte L100 bra?

Gösta

« Svar #56 skrivet: 20 jan-14 kl 23:11 »
L100 fins inte för produktionsuppfödning ännu. Vad den i slutänden kommer att innehålla vet vi inte. Blir den bra?? Vi hoppas det....
Gösta

Gille

• -
« Svar #57 skrivet: 21 jan-14 kl 07:37 »
Och, förslaget på L100 då :)

TuPpEnHaRrY

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 21 jan-14 kl 08:57 »
Det kommer en del idéer ibland som kanske inte är så realistiska. Visst kan man dra igång en storproduktion men då måste man räkna med alla utgifter som burar, foder, skötsel, personal, slaktkostnader/tid, destruktionskostnader etc.
Så varför hetsa upp sig på förslag som aldrig bär sig? Insikten att förstå tiden och företagandet är otroligt viktigt. Man kan inte leva på 3000 kaniner och blir det större hänger bara kostnaderna med upp.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #59 skrivet: 21 jan-14 kl 09:36 »
Varför skulle 3 000 kaniner inte vara realistiskt? Och varför skall man dra igång en storproduktion som behöver anställda?

Sedan tror jag nog att det finns folk i det här landet som kan leva på 3 000 kaniner. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser