Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  uppfödning av slaktkaniner  (läst 12391 gånger)

Gösta

uppfödning av slaktkaniner
« skrivet: 14 okt-13 kl 21:57 »
Tråden har säkert varit uppe tidigare men startar en ny.
Efterfrågan på kaninkött och BARF från kanin har ökat dramatiskt det sista året. Tyvärr så har den inhemska produktionen inte ökat i samma takt troligen på grund av att Jordbruksverket har skrämt upp uppfödarna med nya burbestämmelser. Dessa är inte fastställda ännu och kommer förhoppningsvis inte att bli det heller. Fram till att det nya regelverket kommer så gäller endast djurskyddslagen för produktionskaniner. Passa på att bygga i dag innan dessa träder i kraft. Det kommer ju att bli en övergångsperiod oberoende av vad som kommer i föreskrifter. I dagsläget ökar importen av kaninkött. Vi importerar i dag över 65% av allt kaninkött som konsumeras i landet. Ska vi ha det så?
Vissa påstår att det är olönsamt att föda upp kaniner till slakt. Dessa personer talar i okunnighet. Att föda upp en kanin av slaktras kostar ca 35 -  40 kronor/djur. Slakteriet betalar för kontraktskunder 24:-/kg livvikt. 3,5 kg x 24:- = 84:- Över 50% i täckningsbidrag. Finns inget djurslag som slår detta. 100 avelshonor ger ca 3000 slaktdjur. 3000 slaktdjur ger ett överskott på 135.000:- Sköter du även slakten så ökar täckningsbidraget vesäntligt beroende på kundunderlaget.
Vi saknar ca 6.000 djur bara i år. Att föda upp kaniner är en säker inkomstkälla. Alla siffror exkl. moms.
Gösta

norraskogen

SV: uppfödning av slaktkaniner
« Svar #1 skrivet: 14 okt-13 kl 22:21 »
Hej Gösta. Jag har inga kunskaper om kaninuppfödning överhuvudtaget. Jag antar att det går att googla fram men eftersom du marknadsför så kanske du kan bidra med det?
Jag  har erfarenhet från djur. Köttdjur,grisar,får,höns.
Foderstat?
Stall?
Slakterier?
Kostnader för avelsdjur?
Problem?

Peter.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 15 okt-13 kl 11:01 »
Tag kontakt med mej, norraskogen på min privata e-post. mail@vretakaningard.se
så kan jag hjälpa dig. Blir så mycket dravel om vi kör det på alternativ....
Gösta

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 15 okt-13 kl 16:56 »
Hej Gösta. Jag har inga kunskaper om kaninuppfödning överhuvudtaget. Jag antar att det går att googla fram men eftersom du marknadsför så kanske du kan bidra med det?
Jag  har erfarenhet från djur. Köttdjur,grisar,får,höns.
Foderstat?
Stall?
Slakterier?
Kostnader för avelsdjur?
Problem?

Peter.
Hej!
Behöver du bur, så har jag en 6-fackare klar för avhämtning.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 16 okt-13 kl 16:57 »
Jordbruksverket bestämmelser är väldigt förmånliga för dem som tycker att kaniner ska hållas likt burhöns tycker jag.  >:(
Ifrågasätt allt.

Gösta

« Svar #5 skrivet: 16 okt-13 kl 20:35 »
Katla, har du över huvud taget läst förslaget till L100?? EU-förordningen har godkänt uppfödning där djuren har motsvarande ca 10% av vad L100 har i sitt förslag.
Dom måtten anser jag vara för små men det försvarar inte L100 som till stora delar faktiskt strider mot Svensk djurskyddslag.Tråkigt men sant.
Det är väldigt långt från gamla hönsburssystemet med en A-fyra per höna.
För att skapa ett regelverk för djurhållning måste man ta hänsyn till hur motsvarande djur lever i det vilda. Läs på lite så kommer även du till insikt i hur det fungerar! Lycka till
Gösta

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 17 okt-13 kl 10:22 »
Du ska inte ta det så bokstavligt. Jag vet att bestämmelserna överskrider ett a4-ark. Men applåderar likafullt alla förslag som innebär större yta till djur. Jo, jag har läst, det är inte så svårt att googla och hitta rätt. Men tycker fortfarande att kraven på burstorlek är för små. Kan vi bara uppnå lönsamhet genom att hålla kaninerna trångt är det uppenbart att vi bör syssla med något annat. Vad menar du med att ta hänsyn till hur djur lever i det vilda? Är det inte just det man försöker göra genom att ge dem mer rörelsefrihet?

Härskartekniker i diskussion är för övrigt ganska trista.
Ifrågasätt allt.

tessg

• -
« Svar #7 skrivet: 17 okt-13 kl 10:36 »
Katla, har du över huvud taget läst förslaget till L100?? EU-förordningen har godkänt uppfödning där djuren har motsvarande ca 10% av vad L100 har i sitt förslag.
Dom måtten anser jag vara för små men det försvarar inte L100 som till stora delar faktiskt strider mot Svensk djurskyddslag.Tråkigt men sant.
Det är väldigt långt från gamla hönsburssystemet med en A-fyra per höna.
För att skapa ett regelverk för djurhållning måste man ta hänsyn till hur motsvarande djur lever i det vilda. Läs på lite så kommer även du till insikt i hur det fungerar! Lycka till
Gösta

I vilka delar strider L100 mot djurskyddslagen?
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 17 okt-13 kl 11:57 »
länk till förslaget?

hur stor är förändringen i burstorlek?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 18 okt-13 kl 02:29 »
För att skapa ett regelverk för djurhållning måste man ta hänsyn till hur motsvarande djur lever i det vilda. Läs på lite så kommer även du till insikt i hur det fungerar!
Gösta, vad är det du tycker att vi ska läsa på, och hur hittar vi det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 18 okt-13 kl 09:13 »
Jag googlade på L100 men hittade bara föreskrifter 2010:15, och de hade inget om kanin vad jag kunde se. Inte för att jag följer jordbruksverket, men det kunde vara intressant att se vad de hade hittat på nu >:D

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 18 okt-13 kl 09:21 »
Hittills har det inte funnits några regler alls för produktionskaniner förutom djurskyddslagen/-förordningen.
Nu har jordbruksverket tagit sig för att skapa sådana med utgångspunkt från L80:s regler för sällskapskaniner.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
Ifrågasätt allt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 18 okt-13 kl 09:55 »
Vad skulle vara vinsten med att bygga snabbt innan föreskrifterna ändras vara?

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 18 okt-13 kl 10:01 »
Vad skulle vara vinsten med att bygga snabbt innan föreskrifterna ändras vara?

Man har fortfarande verktygen framme om sex månader när man får göra om det. ;D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 18 okt-13 kl 10:04 »
Man har fortfarande verktygen framme om sex månader när man får göra om det. ;D
;D ;D

Leineri

• Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 18 okt-13 kl 10:24 »
De nya reglerna är väll endå bara något generösare än de gamla. Tvivlar starkt på att det lönar sig att bygga trängre och sen göra om.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 18 okt-13 kl 11:01 »
Hej! Jag är lite nyfiken på detta att föda upp kaniner till slakt. Jag skulle isf sälja till närliggande slakteri. Gösta köper ni in även mindre antal djur? Vet att du har skrivit en kalkyl här tidigare på 30 avelshonor och vad maten kostar osv men hittar den tyvärr inte nu.  Försöker få med min bättre hälft men han vill gärna ha lite siffror att vända och vrida på :)  Förstår att du inte lämnar ut hela din affärs ide på nätet men i grova slängar. Vad ingår i dessa 35-40:-/ djur?
Hur lång tid tar det ungefär att starta upp värksamheten innan det blir lönsamt? Utrymmen kommer finnas.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 18 okt-13 kl 11:08 »
Men är det trängre Gösta tycker nystartaren skall bygga, eller ser han någon annan fördel med att bygga innan man vet vilka regler som kommer att gälla? Slipper man t ex en enorm förprövningsapparat, eller kommer man som nystartad efter nyreglerna vara tvungen att gå en svindyr kurs för att bli betrodd att ha fler än 5 kaniner?

Fast verktygen framme kanske är svaret ;) Är väl lättroad, men det har jag flinat åt i en timme nu...

Katla.PåRiktigt

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 18 okt-13 kl 11:14 »
Okej, jag är novis här, men 35-40 kr i vinst per djur låter så väldigt lite. 40 kr, det är ju 20 minuters lönearbete efter skatt. Nog måtte väl det ta betydligt mer än 20 minuters arbete att föda upp ett djur till slaktålder och sen få det slaktat och sålt? Om man tycker att det är en givande och rolig syssla är det förstås en annan sak, men jag får intryck av att många vill göra det för pengarna och då begriper jag inte.
Ifrågasätt allt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 3 användare (2 dolda)
Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser