Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Paragraf 28 - på hund  (läst 11103 gånger)

Monguru

• Östergötland
SV: Paragraf 28 - på hund
« Svar #40 skrivet: 19 okt-13 kl 20:54 »
Skadedjur som duvhökar är de tingen som saknar
"The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants." - Thomas Jefferson

Monguru

• Östergötland
« Svar #41 skrivet: 19 okt-13 kl 21:05 »
Vilda hundar som vi har i Sverige sk varghybrider den så kallade vargstammen i Sverige är ett mycket större problem än tama hundar. Jakthundar är förövrigt oftast de hundar som är mest vältränade. Och lydiga
"The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants." - Thomas Jefferson

Håning

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 19 okt-13 kl 21:24 »
Vilda hundar som vi har i Sverige sk varghybrider den så kallade vargstammen i Sverige är ett mycket större problem än tama hundar. Jakthundar är förövrigt oftast de hundar som är mest vältränade. Och lydiga
Förlåt men det är inte sant att jakt hundar är lydiga .Som regel tränas dom bara till en sak ingenting annat.     Lydnad existerar knappast på jakthundar över lag. Ja har inte en enda jakthund här om kring mig som har det mest elementära lydnaden. Så dit påstående köper Ja inte före en sekund.  För övrig så är det bara jakt hundar som har tagit mina höns .
« Senast ändrad: 19 okt-13 kl 22:27 av Castro »

Broberg

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 19 okt-13 kl 22:40 »
Bara jakthundar som tagit höns för mig också.

Klubba-Gräv-Tig

Monguru

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 19 okt-13 kl 22:49 »
Som jägare så vet jag att jakthundar är vältränade i lydnad. En jakt hund ska på signal kunna avbryta jakten och återvända till ägaren.

Håning

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 okt-13 kl 23:09 »
Som jägare så vet jag att jakthundar är vältränade i lydnad. En jakt hund ska på signal kunna avbryta jakten och återvända till ägaren.
Tillåt mig le  ;D :Det är en bra i de men ytterst få klarar av det . Men det är ju bra om du har det för här om kring finns det inte  en enda .
« Senast ändrad: 19 okt-13 kl 23:16 av Castro »

Charlotte

• -
« Svar #46 skrivet: 19 okt-13 kl 23:16 »
Tillåt mig le  ;D :Det är en bra i de men ytterst få klarar av det .
Fast där tror jag du har fel.
Det är fler och fler jägare som går olika Lydnadskurser med sina jakthundar.
Men att kunna kalla in sin hund när den är inom hör och synhåll och att lära den att inte jaga tamdjur när den är på egen hand är ju två helt skilda saker....
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Håning

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 19 okt-13 kl 23:18 »
Fast där tror jag du har fel.
Det är fler och fler jägare som går olika Lydnadskurser med sina jakthundar.
Men att kunna kalla in sin hund när den är inom hör och synhåll och att lära den att inte jaga tamdjur när den är på egen hand är ju två helt skilda saker....
Ja det är ju bra att dom börja med det men hittilldags så är majoriteten under all kritik vadet  gäller lydnad .Vist är det skillnad men det borde ingå att lära hundarna att låta bli tam djur med så det ser ja inte som någon för mildrade omständighet .
« Senast ändrad: 19 okt-13 kl 23:26 av Castro »

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 19 okt-13 kl 23:51 »
Ja det är ju bra att dom börja med det men hittilldags så är majoriteten under all kritik vadet  gäller lydnad .Vist är det skillnad men det borde ingå att lära hundarna att låta bli tam djur med så det ser ja inte som någon för mildrade omständighet .
Jag visste inte att den här tråden var någon sorts rättegång där förmildrande omständigheter osv skulle övervägas ???
 Men att inte kunna kalla in hunden från drev har inget med tamdjursrenhet att göra...
För över 30 år sedan hade vi en stövare som man i stort sett var tvungen att fysiskt stoppa för att få honom att sluta driva, men han visste mycket väl vad han skulle jaga och inte...
För några år sedan stack en polishund ifrån sin ägare och rev ett rådjur, har polishundar inte heller tillräcklig lydnad?
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 19 okt-13 kl 23:57 »

För några år sedan stack en polishund ifrån sin ägare och rev ett rådjur, har polishundar inte heller tillräcklig lydnad?

Nej, tydligen inte..

Broberg

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 19 okt-13 kl 23:59 »

Jag har plockat tre stycken, som har ofredat hönsen. Ser inte det som vältränat. Fast det var bara en som tuggade ihjäl höns förstås.

Håning

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 20 okt-13 kl 00:18 »
Jag visste inte att den här tråden var någon sorts rättegång där förmildrande omständigheter osv skulle övervägas ???
 Men att inte kunna kalla in hunden från drev har inget med tamdjursrenhet att göra...
För över 30 år sedan hade vi en stövare som man i stort sett var tvungen att fysiskt stoppa för att få honom att sluta driva, men han visste mycket väl vad han skulle jaga och inte...
Och med det sagt så tillåter du att någon jävla jakt hund får tam mina hös då eller ?

Charlotte

• -
« Svar #52 skrivet: 20 okt-13 kl 00:30 »
Och med det sagt så tillåter du att någon jävla jakt hund får tam mina hös då eller ?
Nej, var får du det ifrån ???
Du uttalade dig om alla jägares olydiga hundar som inte går att kalla in.
Jag svarade att inkallningslydnad inte har med tamdjursrenhet eller vilket djurslag hunden driver att göra.
Det är förvånansvärt många "lydiga" hundar av brukshundsraser  som är riktigt mordlystna i skog och mark (och på gårdar) när dom kommer ifrån sin ägare... Draghundsraserna är det lika illa med...
 Jag ställer mer än gärna upp med mina får och andra djur om någon hundägare vill lära sin hund att låta bli dom, hittills har det bara varit jägare som nappat på erbjudandet.

Håning

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 20 okt-13 kl 00:39 »
Nej, var får du det ifrån ???
Du uttalade dig om alla jägares olydiga hundar som inte går att kalla in.
Jag svarade att inkallningslydnad inte har med tamdjursrenhet eller vilket djurslag hunden driver att göra.
Det är förvånansvärt många "lydiga" hundar av brukshundsraser  som är riktigt mordlystna i skog och mark (och på gårdar) när dom kommer ifrån sin ägare... Draghundsraserna är det lika illa med...
 Jag ställer mer än gärna upp med mina får och andra djur om någon hundägare vill lära sin hund att låta bli dom, hittills har det bara varit jägare som nappat på erbjudandet.
Det är ju det du säger när inte jägarna tränar sina hundar att låta bli tam djur Det är ju tur att dom kan träna hos dig då .  Allt ting handlar om vem som har hand om snöret det vet du lika bra som ja .
« Senast ändrad: 20 okt-13 kl 00:44 av Castro »

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #54 skrivet: 20 okt-13 kl 01:47 »
Läser man tråden så framgår det tydligt att en jakthund är vältränad och driver bara rätt vilt. En jakthund angriper inte hästar, får eller höns. Om det stämmer borde jägare bli glada när andra djurägare avlivar och sedan gräver ner de defekta jakthundarna som inte vet vad det ska jaga. Det kan inte finnas en vettig jägare som vill använda en defekt jakthund under jakt... 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 20 okt-13 kl 14:10 »
Läser man tråden så framgår det tydligt att en jakthund är vältränad och driver bara rätt vilt. En jakthund angriper inte hästar, får eller höns. Om det stämmer borde jägare bli glada när andra djurägare avlivar och sedan gräver ner de defekta jakthundarna som inte vet vad det ska jaga. Det kan inte finnas en vettig jägare som vill använda en defekt jakthund under jakt...

Då är det väl jägaren som skulle grävas ned istället? Annars skaffar han sig en hund till och glömmer/struntar i att träna den att inte ta höns. De flesta hundar lär sig. Man kan inte kalla dem defekta för att de inte intuitivt förstår att höns är förbjudet att jaga.

Här hos oss och de närmsta grannarna är det bara slädhundar och sällskapshundar som har tagit rådjur/räv/grävling/igelkott/får/gäss. Hönsen drabbas av räv/duvhök/mård. Jakthundarna har på sin höjd skrämt upp katten i trädet och skrämt fåren med sitt skrik när den gått på eltråden.

Jonte76

• -
« Svar #56 skrivet: 20 okt-13 kl 19:00 »
  o äre så olyckligt att hunden biter ihäl hönsen så kan man ju kräva ersättning av hund ägaren .. nåt som är svårt när räv duvhök o mård tar höns

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 20 okt-13 kl 19:09 »

Tur att dina föräldrar inte resonerade på samma sätt. Om jag inte minns fel, så var du inte blyg för att tänja på gränserna som ung.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #58 skrivet: 21 okt-13 kl 20:33 »
Tur att dina föräldrar inte resonerade på samma sätt. Om jag inte minns fel, så var du inte blyg för att tänja på gränserna som ung.

Jag har inget minne av att jag har bitit ihjäl en höna eller ett får. Har du sett mig göra det någon gång då jag var full?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 21 okt-13 kl 21:44 »
Jag har inget minne av att jag har bitit ihjäl en höna eller ett får. Har du sett mig göra det någon gång då jag var full?

Nej, Det har jag inte sett. Kunde bara inte låta bli att skriva, då jag såg ditt "lätt" sarkastiska inlägg. Nu får vi nog hålla oss till ämnet . annars får vi nog ovett

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser